شهدای اصناف کشور تجلیل می‌شوند
کد خبر: 3632410
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷
همزمان با بزرگداشت شهید «مرتضی عطایی»

شهدای اصناف کشور تجلیل می‌شوند

گروه جهاد و حماسه: رئیس بسیج اصناف کشور در نشست اعلام برنامه‌های هفته بزرگداشت این صنف از بسیج با اشاره به اینکه آیه 37 سوره نور محور اقدامات آنهاست، گفت: بزرگداشت شهدای اصناف همزمان با بزرگداشت شهید مرتضی عطایی در مشهد برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) غلامرضا حسن‌پور، رئیس بسیج اصناف کشور در نشست اعلام برنامه‌های این قشر از بسیج عنوان کرد: آیه ۳۷ سوره مبارکه نور را آیه اصناف می‌دانیم؛ اگر این آیه نصب‌العین ما قرار گیرد، مشکلات این حوزه برطرف خواهد شد. آیه «رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ» محور همه کارهای ما در بسیج است.

وی با بیان این مطلب به دلیل نامگذاری روز بسیج اصناف اشاره کرد و گفت: شهادت شهید مهدی عراقی دلیل این نامگذاری است. حضرت امام(ره) اولین گروهی را که به ندای ایشان پاسخ دادند، بازاریان متدین می‌دانستند که این موضوع سبب افتخار اصناف است. شهید عراقی کارگر کوره آجرپزی بود و در پرواز امام از پاریس نقش مهمی داشت. وی همچنین دست راست امام و مسئول اجرای برنامه‌های ایشان بود. وی توسط عوامل ترور در چهارم شهریورماه به شهادت رسید. حضرت امام با پای پیاده به تشییع پیکر وی رفتند و شب تا به صبح در بالای مزار ایشان بودند. امام درباره شهید مهدی عراقی اظهار کردند که وی یک نفر نبود، بلکه ۲۰ نفر بود.
حسن‌پور با اشاره به اینکه شهید مهدی عراقی الگوی اصناف بود، ادامه داد: چند سال است که طرح اقامه نماز را در بازار اجرا می‌کنیم. مشکلاتی در این راه وجود داشت. این طرح همچنان در برخی از پاساژهای تهران و شهرستان‌های اطراف اجرا می‌شود. مشکل اصلی که در اقامه نماز در بازار وجود داشت به مسائل امنیتی مربوط می‌شد. اگر مشکلات این حوزه کاهش پیدا کند، این موضوع به صورت کامل به اجرا در می‌آید.
رئیس بسیج اصناف عنوان کرد: فضای بازار از حالت سنتی خارج شده و به صورت مجتمع‌های تجاری درآمده است. تشکیل شورای فرهنگی در مجتمع‌های تجاری از مسائلی است که دنبال می‌کنیم. درصدد هستیم تا ۵۰ درصد پاساژها را با این شورا تجهیز کنیم. همچنین از معلمان و روحانیون اطراف مجتمع‌های تجاری برای همکاری دعوت به عمل آوردیم.

وی ادامه داد: کلیپی برای نماز در دست تهیه است. همچنین کلیپی درباره کالای ایرانی که خود موضوع نهی از منکر محسوب می‌شود نیز ساخته خواهد شد. در مورد حجاب و عفاف و محرم نیز بحث‌هایی در حال پیگیری است.
حسن‌پور به موضوع کتابخوانی اشاره کرد و گفت: در این حوزه نیز برنامه‌های را در دست تولید داریم. کتاب‌هایی را که در این حوزه منتشر کرده‌ایم معرفی خواهیم کرد. همچنین بحث تمدن اسلامی توسط تجارت به دنیا منتقل می‌شود که این رویه توسط حضرت خدیجه(س) به کار گرفته شد. رهبر معظم انقلاب در همین رابطه فرمودند که باید به سمت ایجاد تمدن اسلامی حرکت کنیم. در همین راستا بسیج تجار راه‌اندازی شد.

وی با بیان این مطلب از طرح تحول بازار اسلامی یاد کرد و گفت: برای این حوزه نیازمند همکاری گروهی از دانشمندان هستیم تا این طرح را در حوزه‌های معماری، دکوراسیون، کالا، قیمت، فروشنده و .. ارائه کنند و آن را به کار گیریم. اگر این اقدام صورت بگیرد از مشکلات کاسته می‌شود. همچنین در حوزه فقه بازار در سه سطح مختلف فعالیت کرده‌ایم. با موافقت اتاق صنعت قرار شد تا ۶ ساعت کارگاه برای افرادی که خواهان گرفتن مجوز هستند، برگزار شود. مباحث مربوط به اخلاق، قرآن و احکام مبتلابه در بازار را در قالب کتاب تدوین و منتشر کرده‌ایم.

حسن‌پور ادامه داد: از سال ۹۴ تاکنون بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر در این دوره‌ها شرکت کردند. از اساتید فقه بازار نیز دعوت کردیم تا آموزش‌های لازم را به داوطلبان ارائه دهند، همچنین به آموزش و پرورش پیشنهاد کردیم که بخشی از آموزش کسب و کار را در کتاب‌های درسی ارائه کند.

وی با بیان اینکه در تهران ۱۳۷ صنف مشغول به فعالیت هستند، گفت: در کشور ۸۰۰۰ صفر مشغول به کار هستند. در حلقه‌های صالحین اصناف و بازار نیز فعالیت‌هایی را انجام داده‌ایم. همچنین علما را نیز در حوزه‌های مختلف دعوت کرده و از وجودشان بهره‌مند شده‌ایم. همچنین باید طرح جامع تحول بازار اسلامی مطرح شود. این موضوع کمک می‌کند تا جایگاه میان بانوان و آقایان در بازار حفظ و مشخص شود. همچنین در استان‌ها نشست‌های خاص خواهران شاغل در بازار به عنوان فرصت‌ها و آسیب‌ها برگزار می‌شود.

حسن‌پور از طرح نذر چادر یاد کرد و افزود: این طرح شامل تبادل چادرهای کهنه با نو در مراسم نماز جمعه است. همچنین چادرهای نمازی برای کودکان تهیه شده است که در مراسم نماز جمعه این هفته به آنها داده خواهد شد. طرح نقوش ایرانی اسلامی بر روی لباس‌ها از دیگر اقدامات بسیج اصناف است. در این حوزه باید توجه داشت که نباید به صورت تدافعی کار بکنیم، بلکه فعالیت ما باید صورت تهاجمی داشته باشد که در این حوزه نیز تولیداتی را داشتیم.

وی افزود: هدایت، حمایت و نظارت، شعار بسیج اصناف است. در همین حوزه تکریم از بانوان محجبه در صنوف مختلف را در دست اجرا داریم. با همکاری کمیته امداد مراکز نیکوکاری در بازار راه‌اندازی شده است.
حسن‌پور اظهار کرد: در سال ۹۵، بیست تا سی هزار مجوز کسب و کار باطل شد که این موضوع خود آسیب به شمار می‌آید. در همین راستا طرح «کاسب دانش‌آموز» را در نوروز راه‌اندازی کردیم که ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای دانش‌آموزان کاسب در سراسر کشور جمع و به آنها اهدا شد. همچنین در سراسر کشور و در همه حوزه‌های مقاومت، مراسمی در آخرین روز هفته بزرگداشت بسیج اصناف برگزار می‌شود. مراسم اختتامیه اصلی نیز در مشهد برگزار می‌شود. در کنار برپایی مراسم بزرگداشت بسیج اصناف، بزرگداشت شهید مرتضی عطایی نیز برگزار خواهد شد. این مراسم از ساعت ۱۴ و نیم تا ۱۷ در خیابان نخریسی مشهد برگزار می‌شود.
وی همچنین از کتابی که در دست تهیه دارند یاد کرد و گفت: داستان تصویری شهید مرتضی عطایی را در دست تهیه داریم، همچنین مستندی برای این شهید ساخته خواهد شد. در سال گذشته شهدای انقلاب را شناسایی کردیم و مراسم بزرگداشت با یاد این شهدا برگزار شد. امسال نیز شهدای مدافع حرم را مورد توجه قرار دادیم. شهید مرتضی عطایی، فرمانده پایگاه تاسیسات اصناف بود که توانست با قابلیت‌هایی که از خود نشان داد تا جانشینی تیپ فاطمیون پیش برود.
رئیس بسیج اصناف با اشاره به اینکه ما ۵۰۰ شهید ترور در بسیج اصناف داریم، اظهار کرد: تولید و صادرات مهمترین دستور کار بسیج اصناف است.

captcha