حافظ قرآنی که یکی از جوان‌ترین ائمه جماعت آمریکاست / از مشاوره مذهبی تا کلاس‌های قرآن
کد خبر: 3632470
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱

حافظ قرآنی که یکی از جوان‌ترین ائمه جماعت آمریکاست / از مشاوره مذهبی تا کلاس‌های قرآن

گروه بین‌الملل: «حافظ اکبر»، جوان آمریکایی پاکستانی‌الاصل است که تا قبل از سن 9 سالگی موفق به حفظ کامل قرآن کریم شده است، و اکنون علاوه بر مشاوره مذهبی به خانواده‌های مسلمان و برپایی کلاس‌های قرآنی در مرکز اسلامی «کالامزو»، به‌عنوان یکی از جوان‌ترین ائمه جماعت مساجد در آمریکا فعالیت می‌کند.

حافظ کل قرآن یکی از جوان‌ترین ائمه جماعت در آمریکا/ ادیت شده
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «wmuk»، «حافظ اکبر»، امام جماعت مرکز اسلامی شهر «کالامزو» در ایالت «میشیگان» آمریکا را برعهده دارد.
وی که در پاکستان متولد شده است، تا قبل از سن 9 سالگی موفق به حفظ کل قرآن کریم شده و به همین دلیل پدرش «حافظ» را به اول نام وی اضافه کرد.
حافظ اکبر درباره انتخاب شدنش به عنوان امام جماعت مسجد شهر کالامزو گفت: «آنقدر جوان بودم که فکر نمی‌کردم هیچ یک از اعضای مسجد اجازه دهند امام جماعت شوم، اما زمانی که دیدند کل قرآن را از حفظ می‌خوانم، من را حمایت کردند».
حافظ اکبر پس از اتمام تحصیلات دینی در سال 2001 میلادی برای تحصیلات تکمیلی خود در رشته مهندسی برق الکترونیک وارد دانشگاه «میشیگان غربی» در شهر کالامزو شد و در سال 2006 به‌عنوان جوان‌ترین امام جماعت در مسجد این شهر انتخاب شد.
وی علاوه بر امام جماعت بودن، استاد مطالعات تطبیقی ادیان در دانشگاه میشیگان غربی نیز هست.
پایگاه خبری «WSW» مصاحبه‌ای را در مورد ویژگی‌های لازم برای اخذ سمت امامت جماعت با وی انجام داده که در ادامه به شرح آن می‌پردازیم.
فعالیت‌های مذهبی در مرکز اسلامی کالامزو
اکبر حافظ در این گفت‌وگو بیان کرد: «از سال 2006 به عنوان امام جماعت و به صورت تمام وقت در مرکز اسلامی کالامزو فعالیت دارم و همچنین مراسم ازدواج و دفن و کفن مسلمانان کالامزو را نیز مدیریت کرده و به عنوان یک مشاور مذهبی به خانواده‌ها و مسلمانان مشاوره می‌دهم».
وی افزود: «در برنامه‌های بین ادیان این مرکز نیز با سخنرانی و تبلیغ اسلام به ارتقای شناخت غیرمسلمانان از تعالیم و آموزه‌های دین اسلام کمک کرده و روزهای یکشنبه قبل از ظهر نیز کلاس‌های حفظ قرآن در مقاطع سنی مختلف در مرکز اسلامی کالامزو برگزار می‌شود که مدیریت آن‌ بر عهده من است».
حافظ کل قرآن یکی از جوان‌ترین ائمه جماعت در آمریکا/ ادیت شده
پیش‌نیازهای لازم برای امامت جماعت‌شدن در مساجد آمریکا
حافظ اکبر مهم‌ترین ویژگی برای امامت جماعت را تسلط بر قرآن کریم عنوان کرد و افزود: هر چقدر توانمندی یک فرد در تسلط به معانی و مفاهیم قرآن بیشتر باشد، برای امام جماعت‌شدن صلاحیت بیشتری پیدا می‌کند.
وی گفت: تسلط بر قرآن کریم شرطی است که از سوی پیامبر اکرم (ص) مقرر شده و ایشان نخستین امام جماعت مسلمانان بود.
اکبر اظهار کرد: اگر دو نفر از لحاظ تسلط بر معانی و مفاهیم و تلاوت قرآن در یک سطح قرار داشته باشند، آشنایی با سیره و سنت پیامبر (ص) شرط دوم برای گزینش خواهد بود و اگر دو نفر در گزینه دوم نیز هم‌سطح باشند، آنگاه شرط مسن‌بودن اولویت را تعیین خواهد کرد و البته شخصیت و منش فرد نیز در این زمینه اهمیت دارد.
چه کسی در مساجد آمریکا، امام جماعت را انتخاب می‌کند؟
حافظ اکبر در این باره گفت:‌ مسلمانان هر شهر امام جماعت مسجد خود را انتخاب می‌کنند.
وی اضافه کرد:‌ امامان جماعت در آمریکا نسبت به سایر کشورها استقلال بیشتری دارند و شرایط گزینش امام جماعت در کشورهای خاورمیانه سخت‌تر است و در خیلی کشورها بر اساس شرایط سیاسی انتخاب شده و تحت کنترل هستند.
اکبر گفت: در کشورهایی که نظام سلطنتی دارند، امامان جماعت خطبه‌های خود را به صورت نوشتاری از دولت می‌گیرند و آزادی بیان آن‌ها در بسیاری موارد محدود می‌شود.
اکبر حافظ در پایان گفت: یک حافظ قرآن در فضای جاری اسلام‌هراسی در آمریکا باید از توانمندی خود در عرصه‌های سیاسی مختلف استفاده کرده و به مسلمانان خدمت کند.
captcha