نگاه مدیریت فرهنگی به تئاتر دینی به منزله یک جریان فرهنگساز نیست
کد خبر: 3632629
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰

نگاه مدیریت فرهنگی به تئاتر دینی به منزله یک جریان فرهنگساز نیست

گروه هنر: نگاه مدیریت فرهنگی به تئاتر به شکل عام و تئاتر دینی به شکل خاص نگاهی به مثابه یک جریان فرهنگساز نیست بلکه تنها ابزاری است برای تسریع در رسیدن به مطامع شخصی و گروهی که گاه این ابزار مانعی است در رسیدن به هدف که باید از سر راه برداشته شود.

ابوالفضل حاج‌علیخانی، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: واقعیت تلخ این است که طی این سالها با مقوله فرهنگسازی به نام تئاتر بازی‌های زیادی شده است؛ بازی به این معنی که این مقوله ملعبه دست بسیاری از سیاسی‌بازی‌ها و مطامع و منافع شخصی، گروهی شده و هیچگاه به تئاتر به عنوان ابزاری پویا در راستای پیشبرد فرهنگی جامعه نگاه نشده است.

وی ادامه داد: وقتی چنین دیدگاهی در مورد تئاتر وجود داشته باشد حتی تئاتری هم که به موضوعات دینی و ارزشی بپردازد، ابزاری مؤثر و تسریع کننده در رسیدن به اهداف ذکر شده خواهد بود و لذا ممکن است که گاه همین ابزار فرهنگی مانعی بر سر راه رسیدن به اهداف به نظر رسیده و در نتیجه باید از سر راه برداشته شود.

برگزیده بازیگری سومین سوگواره نمایشی«خمسه» تصریح کرد: اوضاع فعلی تئاتر آنچنان وخیم است که مصادیق این رکن فرهنگساز جامعه را در شرایط فعلی باید در فضاهایی غیرمتعارف جستجو کرد، تئاتر امروزه روز یا به مقوله‌ای تشریفاتی که محل آمد و شد قشر مرفه و سرمایه‌دار جامعه باشد تبدیل شده است یا به عنوان ابزاری مؤثر در عرصه بیزنس و تجارت برخی افراد فرصت طلب و یا زمینه‌ای برای اوقات فراغت نسل جوان و نوجوانی که برای گذران وقت و تخلیه هیجانات خود در پی مکانی هستند.

حاج‌علیخانی افزود: در چنین شرایطی دیگر نمی‌توان به ایجاد و تداوم یک جریان تئاتر پویا و پایدار که در پی تحقق اهدافی خاص و متعالی است دلخوش داشت کمااینکه سوگواره نمایشی«خمسه» نیز از همین دست جریاناتی است که متأثر از تغییر و تحولات مدیریتی برای تداوم و یا توقف آن باید همچنان تردید داشت.

این نویسنده و کارگردان تئاتر در ادامه گفت: در شرایطی که در سال‌های نه چندان دور ارشاد به جریان تئاتری در حوزه نمایش‌های دینی دامن می‌زند و پی در پی شاهد برگزاری جشنواره‌هایی همچون حقیقت، عاشوراییان و صاحبدلان هستیم که همه آنها به دلایلی از جمله نبود الزامی در عرصه مدیریتی برای تداوم یافتن یک جریان فرهنگی اثرگذار به تعطیلی کشیده می‌شوند، شهرداری و سازمان فرهنگ و هنری آن، متولی رویدادی به نام سوگواره نمایشی «خمسه» می‌شود، رویدادی که در چند دوره محدود ظرفیت مناسبی را در جریان تئاتر دینی و غالباً عاشورایی به وجود آورد اما گویا شواهد حاکی از آن است که «خمسه» نیز دچار همان سرنوشت نظایر خود خواهد شد.

وی تأکید کرد: حال پرسش اینجاست که اگر جریان و رویدادی نمایشی به پختگی و قوام لازم رسیده است که برگزاری آن تحت هر شرایطی حتی با تغییر ساختار مدیریتی همچنان باید تداوم داشته باشد چرا تأخیر در انتشار فراخوان دوره چهارم آن، شایعات مبنی بر به تعطیلی کشیده شدن آن به واسطه تغییر در مدیریت کلان شهرداری را قوت می‌بخشد؟ و شهرداری با وجود نقدینگی مناسبی که دارد مگر چه نیاز مالی را احساس می کند که بودجه ای را که باید صرف یک کار فرهنگی شود برای منظور دیگری قصد دارد هزینه کند؟

حاج‌علیخانی در پایان گفت: در شرایطی که جریان تئاتر دینی به کلی تعطیل شده است و تنها مرجع رسمی تئاتر دینی دفتر کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی ارشاد است که با بودجه ناچیز سالانه تنها قادر است از فعالیت های محدود نمایشی نوعاً در  شهرستان ها حمایت کند، تداوم و تقویت «خمسه» بیش از زمان دیگری احساس می‌شود و همینجا از مدیریت کارآمد هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران درخواست می‌کنم که به هر نحوی مانع از لغو آن شوند.  

 

captcha