اینجا خانه خداست/ جایی که خالی‌ترین دست‌ها می‌آیند و پر باز می‌گردند
کد خبر: 3632688
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳

اینجا خانه خداست/ جایی که خالی‌ترین دست‌ها می‌آیند و پر باز می‌گردند

گروه معارف: مسجد خانه خدا و مردمی‌ترین پایگاه پارسایی است، تکیه‌گاه تزکیه و مدرسه سلوک است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، قدم در مسیر منتهی به مسجد که بگزاری، سکوتی رونده و زلال به گوش می‌رسد.

صدای اذان كه از گلدسته‌های مساجد به گوش می‌رسد، دل پر می‌كشد برای ملاقات با خدا و خلوت كردن با معبود؛ او كه مهربان‌ترین است و در خانه‌اش به روی همه گشوده، تا چه به دست‌آوری از این‌خوان نعمت.

اینجا خانه خداست/ جایی که خالی‌ترین دست‌ها می‌آیند و پر باز می‌گردند

اینجا امن‌ترین خانه جهان است و در و دیوارش، محرم رازهایی كه در گنجینه دل نهان كرده‌ای. در و دیوار مساجد، آرامش بخش روح و نوازشگر جان هستند تا دست پر از این وادی گذر كنی، حتی اگر یادت نباشد در چه جایگاهی ایستاده‌ای.

خراسان جنوبی که مهد ذوق و هنر ایرانی اسلامی است، هنوز هم در دل خود مساجد تاریخی و قدیمی جای گذاشته که روز جهانی مسجد بهانه‌ای شد برا دوباره رفتن به سمت مسجد و تهیه گزارش با حال و هوای مسجدی...

از مقرنس‌های قدیمی و کاشی‌های فیروزه و خشت‌های بزرگ و ضخیم گرفته تا پیرمردی که همه او را حاج آقای «روان» صدا می‌کنند و چند سالی است که امام جماعت مسجد خضر بیرجند است همه وهمه حال و هوایی دیگر دارد در مسجد خضر نبی بیرجند.

اینجا خانه خداست/ جایی که خالی‌ترین دست‌ها می‌آیند و پر باز می‌گردند

از وضع مسجد خضر بیرجند گله‌مند است و می‌گوید: اینروزها حال مسجد خضر خوب نیست و سقف ریخته شده آن گویای این حرفش بود.

حاج آقای روان می‌گوید:15 سال است که در این مسجد نماز می‌خوانم و هنوز هم جوانان و پیران زیادی این مسجد را برای اقامه نماز انتخاب می‌کنند.

مسجد خضر چون مسجد قدیمی است و در محله قدیمی، بیشتر ریش سفیدان و قدیمی‌ها محل به این مسجد می‌آیند اما اگر برنامه‌ای در مناسبت خاصی باشد جوانان هم حضور دارند.

در خشت خشت دیوارهای مسجد عطری به مشام می‌رسد که آرامشی عجیب و باورنکردنی دارد و اغراق نیست اگر بگویی به راستی اینجا مکانی امن برای وصل به معبود است.

اینجا خانه خداست/ جایی که خالی‌ترین دست‌ها می‌آیند و پر باز می‌گردند

بنای تاریخی خواجه خضر نیز یکی از آثار تاریخی ارزشمند خراسان‌جنوبی و شهرستان بیرجند است که این بنای تاریخی به لحاظ استقرار مکانی، در خیابان منتظری، کوچه پست قدیم مقابل حسینیه و مدرسه شوکتیه قرار دارد.

به دلیل اینکه در زمان ساخت این بنا اطراف آن آرامگاه بوده ارزش فراوانی برای ادای نماز میت و مراسم تدفین برای اهالی، در بافت شهری داشته است.

آنچه درباره پیشینه این بنا می شود؛ این است که بنای مزبور، دوبانی به نام‌های خواجوی و منصف داشته و زمان ساخت آن به دوره قاجاریه بر می‌گردد.

عباس سمیع عضو هیئت امناء مسجد خواجه می‌گوید: در این مسجد نماز جماعت به صورت سه وعده سه وعده، برگزاری دعای کمیل در شب‌های جمعه ودعای توسل در شب شنبه داریم و بیشتر برنامه‌های فرهنگی مسجد توسط جوانان فعال و با انگیزه همین محل انجام می‌شود.

او می‌گوید: این مسجد هم کتابخانه و هم خانه عالم دارد که در خانه عالم امام جماعت مسجد زندگی می‌کند که برای رفت و آمد به مسجد جهت اقامه نماز به ویژه نماز صبح مشکلی برایشان وجود نداشته باشد.

صحبت‌های آقای سمیع که به پایان می‌رسد وقت اذان ظهر می‌شود و نکته قابل توجه اینکه شنیدن اذان آن هم به صورت زنده و حلقومی گوش‌نواز و دلنشین است. با صدای اذان نمازگزاران صفوفشان را منسجم می‌کنند و آماده برای نماز می‌شوند.

باید گفت؛ معماری که دراین مساجد نهفته است بیش از هرچیز تقدس بخش و وحدت آفرین است و هریک از عناصر مسجد به مراتب به تصویری از عالم ربانی و روضه رضوان اشاره دارد.

اینجا خانه خداست/ جایی که خالی‌ترین دست‌ها می‌آیند و پر باز می‌گردند

مسجد آن جایی است که آغوش خویش را برای جوانان، دوست داشتنی‌ترین‌های خداوند آن چنان می‌گشاید که گرداگرد شمع فروزان وجود امام جماعت عارف و عالم و عاملش همچون پروانه می‌چرخند و می‌گردند.

براستی مسجد سهمی از باغ بهشت است که به زمینیان هدیه شده و چه خوب است قدر این هدیه را بدانیم.

گزارش تصویری را اینجا ببینید 

گزارش و عکس از سپیده قلندری اسفدن

captcha