جایگاه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در فعالیت‌های كشور مشخص نیست
کد خبر: 3632754
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹
حنیفی:

جایگاه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در فعالیت‌های كشور مشخص نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی:‌ داور بین‌المللی مسابقات قرآن كریم كشورمان اعتقاد دارد كه جایگاه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در فعالیت‌های قرآنی كشور مشخص نیست و باید مشخص شود كه این شورا، یك دستگاه اجرایی، تقنینی یا قضایی و نظارتی است.

محمدعلی حنیفی، داور بین‌المللی و پیشکسوت قرآنی کشورمان در حاشیه سفر به شیراز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، با اشاره به نقش شورای توسعه فرهنگ قرآنی در به كارگیری ظرفیت نخبگان قرآنی و پرورش این استعدادها گفت: یك ایراد اساسی كه وجود دارد این است كه جایگاه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در فعالیت‌های قرآنی كشور مشخص نیست.

وی با تأكید بر اینكه باید معلوم شود كه این شورا، یك دستگاه اجرایی، یا تقنینی یا قضایی و نظارتی است، افزود: این مسئله خلط شده است؛ وقتی كه با دستگاه‌های اجرایی فعالیت‌های قرآنی صحبت می‌كنیم می‌گویند تصمیمات را ما می‌گیریم و بعضاً مقداری كه عرصه به آن‌ها تنگ شود، می‌گویند از جای دیگر به ما تحمیل می‌شود و ضمنا هر كسی برای خودش صحبت‌هایی می‌كند.

حنیفی تأكید كرد كه جایگاه نظارت در اینجا هیچ نقشی ندارد و در جایگاه حسابرسی، حساب‌كشی و تهیه آمار و مشخص شدن اشكالات نقاط كوری وجود دارد كه روشن نشده است لذا بهتر است معلوم شود دستگاه تقنینی كیست و دستگاه اجرایی چه كسانی هستند.

این داور بین‌المللی مسابقات قرآن كریم كشورمان ادامه داد: نیروهای مسلح ستاد كلی دارند و در آن ستاد همه چیز بررسی می‌شود و همچنین نهادهای اجرایی وزیر دارند اما این تشتت در كارها و تصمیم‌گیری‌های قرآنی ناشی از این است كه چنین چیزی برای فعالیت‌های قرآنی درست تعریف نشده است از جمله اینكه شورای توسعه فرهنگ قرآنی چه نقش، جایگاه و مسئولیتی دارد.

وی اضافه كرد: علی رغم اینكه خود این شورا بر وظایف و جایگاهش اصرار دارد و كتاب و قانون آن هم وجود دارد ولی با ملاحظه تمام این‌ها، مشاهده می‌شود كه كار كاملی نیست و نمی‌تواند از نظر مدیریتی یك كار واقعاً بی نقصی باشد لذا باید در این زمینه فكری كرد.

حنیفی همچنین از عدم برگزاری جلسات مستمر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با حضور تمام وزرای عضو آن انتقاد كرد و گفت: مسئولان و كسانی كه در شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصمیم بگیرند، سالی یك بار یا سه یا چهار سالی یكبار دور هم جمع می‌شوند البته این جای شكر دارد اما در یك ستاد اجرایی باید هر روز كار شود نه اینكه مسئولان چند سالی یك بار دور هم جمع شده بخواهند كاری انجام دهند و در عرض یك ساعت تصمیمی بگیرند كه خودشان هم در این مسائل ورودی ندارند.

captcha