چاپ و نشر قرآن با وزیر قرآنی سامان می‌یابد؟
کد خبر: 3632806
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶

چاپ و نشر قرآن با وزیر قرآنی سامان می‌یابد؟

گروه ادب: چاپ و نشر قرآن از مسائل بسیاری رنج می‌برد که متولی مشخصی برای آنها وجود ندارد که با آمدن وزیر ارشاد جدید این مسائل می‌تواند سامان یابد.

سیدعباس صالحی، روز گذشته از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفت و به عنوان سیزدهمین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم معرفی شد. پیش از این معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد بود و تلاش کرد میان اهالی فرهنگ و قلم با وزارت ارشاد را آشتی دهد و در این زمینه هم عملکرد موفقی داشته است. 
وی طی سه سال گذشته بر شفافیت در حوزه‌های فرهنگی تأکید کرد و گفت؛ عرصه فرهنگ نمی تواند و نباید در انحصار گروه و سلیقه‌های خاص باشد. همچنین در فضای بسته فرهنگی خلاقیت‌ها و مهارت‌های لازم تحقق کافی نمی‌یابد و نمی‌توان فرهنگ را در تاریکخانه‌ها و گلخانه‌ها پرورش و گسترش داد و فرهنگ به فضای باز، نسیم باطراوت و آزادی نیاز دارد. نسیمی که بتواند محیط فرهنگی را شاداب حفظ کند.
صالحی تلاش کرد در این مسیر گام بردارد و به شناسایی مطالبات ناشران و اهالی فرهنگ و قلم بپردازد و در این راستا دیدار هفتگی خود با ناشران و کتابفروشان را در دستور کار خود قرار داد و حتی در برخی موارد به دیدار کتابفروشان شهرستانی رفت. واسپاری امور به ناشران یکی از مهم‌ترین اتفاق فرهنگی در حوزه نشر بود که تاحدودی در نمایشگاه کتاب تهران به منصه ظهور رسید و تشکل‌های نشر خود در برگزاری این نمایشگاه مشارکت کردند و اکنون هم امیدوارند با وزیر شدن وی، کلید نمایشگاه به دست آنها سپرده شود.
همه این اقدامات سبب شد تا بخش گسترده‌ای از ناشران و تشکل‌های نشر به حمایت از وی نامه‌ای به سیدرضا صالحی امیری بنویسند و از وی بخواهند که سیدعباس صالحی در سمت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد ابقا شود. آنچه حائز اهمیت است اینکه وزارت ارشاد فقط حوزه نشر نیست، اما می‌توان عملکر موفق صالحی در این حوزه را به حوزه‌های دیگر نیز تعمیم داد. 
آنچه در این نوشتار مورد هدف است، توجه به نشر قرآن است؛‌ چرا که رکود بازار نشر، به حوزه چاپ و نشر قرآن نیز سرایت کرده و بسیاری از فعالان این حوزه را مأیوس و ناامید کرده است. حتی برخی از ناشران قرآن و کتاب‌های دینی به سراغ چاپ و نشر کتاب‌های عمومی رفته‌اند تا بتوانند چرخ زندگی و کسب و کار خود را بچرخانند و برخی نیز شغل خود را تغییر داده‌اند.
حوزه چاپ و نشر قرآن نیازمند ساماندهی است، این حوزه از مشکلات و مسائل بسیاری رنج می‌برد، مسائلی مانند کاهش فزاینده میزان چاپ قرآن، چاپ و نشر قرآن بدون مجوز، چاپ بی‌کیفیت آن، قیمت‌گذاری قرآن، نظارت بر انتشار قرآن در فضای مجازی و ... سبب شده چاپ و نشر قرآن در فضای بیمارگونه نشر، حال خوبی نداشته باشد.
در پیگیری‌های مکرر از وزارت ارشاد، متوجه شدیم که بسیاری از مسائل عنوان شده بدون متولی است و نه وزارت ارشاد، نه سازمان دارالقرآن و نه هیچ سازمان و نهاد دیگری خود را مسئول و متولی این امور نمی‌داند، حال در کشوری که خود را ام‌القرای جهان اسلام می‌داند، زیبنده نیست که حوزه چاپ و نشر قرآنش درگیر چنین مسائلی باشد. 
جایگاه کشورمان در میان سایر کشورها به ویژه کشورهای مسلمان به اندازه‌ای است که باید جمهوری اسلامی ایران، به جای عربستان، بیشترین تعداد چاپ قرآن در جهان را دارا بود و بزرگترین چاپخانه‌های قرآن از آن کشورمان می‌شد و کشور ما باید بیشترین تعداد ترجمه‌های قرآن به زبان‌های دیگر را به یدک می‌کشید.
حال با آمدن سیدعباس صالحی، که فعالیت‌های بسیاری در حوزه قرآن داشته و دغدغه‌های این حوزه را بیش از سایرین می‌داند، امیدواریم با اقدامات و اجرای برنامه‌های وی در این زمینه در چاپ و نشر قرآن از عربستان سبقت بگیریم. 
یادداشت از سمیه قربانی

captcha