قطعی نبودن تجمیع آزمون‌های سراسری حفظ قرآن/ اراده هم‌افزایی وجود دارد
کد خبر: 3632866
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۸
خدمتکار:

قطعی نبودن تجمیع آزمون‌های سراسری حفظ قرآن/ اراده هم‌افزایی وجود دارد

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر اداره آموزش معاونت قرآن وزارت ارشاد با اشاره به اینکه هنوز به یک جمع‌بندی نهایی برای هم‌افزایی در اجرای آزمون حفظ بین سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت ارشاد و آموزش و پرورش نرسیده‌ایم، از وجود اراده جدی برای این کار خبر داد و علت اعلام نشدن فراخوان آزمون سراسری حفظ وزارت ارشاد را همین اما و اگرها دانست.

خدمتکار

مرتضی خدمتکار، مدیر اداره آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در مورد انتشار اخباری درباره تجمیع آزمون حفظ وزارت ارشاد، آموزش و پرورش و سازمان اوقاف و امور خیریه، گفت: در این زمینه گفت‌وگوهایی بین این سه دستگاه صورت گرفته است تا اگر بتوانیم امسال آزمون‌های حفظ را به صورت مشترک برگزار کنیم.

وی افزود: هر سه طرف نیز بر این بار بوده‌اند که این اتفاق بیفتد. تاکنون چندین جلسه توسط نمایندگان دستگاه‌ها برگزار شده و ابعاد قضیه بررسی شده است، اما تا این لحظه به یک مدل عملیاتی منتج نشده است. معنای آن این است که هر سه طرف این اراده دارند، اما هر دستگاهی ملاحظات خاص خود را دارد. 

خدمتکار با اشاره به اینکه باید ملاحظات مدنظر دستگاه‌ها در مدل اجرایی لحاظ شود، تصریح کرد: به عنوان مثال یکی از دستگاه‌ها تأکید دارد که اطلاعات افراد تنها باید در سامانه داخلی خود آن دستگاه ثبت شود و طبق ضوابط داخلی امکان در اختیار قرار گذاشتن آن اطلاعات را ندارد. از این قبیل ملاحظات در هر سه دستگاه وجود دارد و لذا هماهنگی این سه، یک هماهنگی ویژه است که در رایزنی هستیم تا این اتفاق رخ دهد.

دبیر اجرایی آزمون سراسری حفظ قرآن وزارت ارشاد در ادامه با تأکید بر اینکه امیدواریم این اتفاق صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: اگر این کار صورت بگیرد در نیمه دوم سال شاهد یک کار مشترک و همزمان برای اولین بار خواهیم بود. اما اگر این اتفاق صورت نگرفت تنها دلیل نبودن بسترهای لازم برای این کار است. 

خدمتکار با اشاره به اینکه اگر امسال این اتفاق صورت نگیرد، تلاش خواهیم کرد تا برای سال آینده شاهد این موضوع باشیم،‌ گفت: معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد هر سال و تا این زمان از هر سال فراخوان آزمون سراسری حفظ را ابلاغ می‌کردیم و حتی ثبت نام نیز آغاز می‌شد، تنها دلیلی که تاکنون این فرآیند آغاز نشده است، بحث همین موضوع تمرکز آزمون‌ها بوده است.

مدیر اداره آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: ما امیدوار هستیم امسال این اتفاق بیفتد تا بتوانیم با یک هم‌افزایی آزمون بزرگ قرآنی را به صورت مشترک با حضور دستگاه‌های دیگر برگزار کنیم.

خدمتکار در ادامه در پاسخ به این سوال که در صورت این هم‌افزایی، اجراکننده آزمون معاونت خواهد بود یا خیر،‌ گفت: هنوز چنین مواردی مشخص نشده است و این جزء بحث‌هایی است که باید در آن به جمع‌بندی رسید. ضمن اینکه مدل جدید که هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم، در اینکه مجری چه دستگاهی باشد، مطرح نیست. بحث ما این است که زیبنده جامعه قرآنی نیست که در فاصله دو ماه سه دستگاه سه آزمون برگزار کنند.

وی عنوان کرد: فارغ از اینکه مجری چه دستگاهی باشد و دغدغه هیچ کدام از دستگاه‌ها نیست، دنبال این هستیم که یک رویداد قرآنی بزرگ و مشترک را با هم انجام دهیم. در عین حال که بسیاری از موضوعات همچون سامانه ثبت نام و سرفصل‌های آزمون و زمان و مکان آزمون می‌تواند مشترک باشد، اما در بخش اجرا هر دستگاهی بخش خود را اجرا می‌کند. اصلاً دستگاه‌ها امکان ورود به دستگاه دیگر را ندارند. بنابر این هر دستگاه آزمون خود را در چارچوب توافق مشترک برگزار و مدیریت می‌کند.

خدمتکار با اشاره به اینکه همه این موارد مدل‌های مختلف است که هیچ کدام به جمع‌بندی نرسیده است، افزود: امیدواریم این به نتیجه نهایی برسد. ما این آمادگی را داریم و آن را به دوستان دیگر دستگاه‌ها اعلام کرده‌ایم تا یک زمان خاص این کار صورت بگیرد، در غیر این صورت امسال آزمون حفظ ارشاد به صورت مجزا برگزار خواهد شد و برای تجمیع در سال آینده تلاش خواهیم کرد.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که هم‌افزایی فوق براساس مصوبه‌ای از سوی دستگاه‌های بالادستی همچون شورای توسعه و ... بوده است یا خیر، تصریح کرد: شورای توسعه فرهنگ قرآنی در این قضیه هیچ اراده‌ای نشان نداده و این اراده هر سه دستگاه بوده است تا یک کار مشترک را با همدلی و همکاری هم انجام دهند.

captcha