سرقت مدرن یا تعرفه‌های تخفیف‌دار ویژه حجاج؟
کد خبر: 3632878
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴

سرقت مدرن یا تعرفه‌های تخفیف‌دار ویژه حجاج؟

گروه فناوری اطلاعات: همیشه رسم بر این بوده که افراد متخصص در حوزه‌ای که به آن احاطه دارند دست به اطلاع رسانی بزنند؛ اما این روزها از هر کانال و گروهی صحبت از اتفاقات نامیمون در حج تمتع است! گویی ناخودآگاه حلقه‌های یک زنجیر تکمیل می‌شوند برای بستن دست و پای حاجیان و مسئولان حج.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، زائران از هشتم مردادماه به خانه خدا مشرف شدند و قرار است یک ماه بندگی را به جا بیاورند؛ در این زمان برای ارتباط با خانواده‌های‌شان هر یک به نوعی راه مقرون به صرفه‌ای را انتخاب کرده‌اند اما حرف و حدیث‌های بسیاری از همراه اول در فضای مجازی پر شده است، در این میان محتوایی منتشر شد با عنوان سرقت مدرن از حجاج ایرانی مبنی بر اینکه بزرگترین اپراتور تلفن همراه در کشور یکی از مصادیق دزدی است، آن دسته از حجاجی که در ایران بسته‌های شارژ (مثلا شارژ ویژه بانوان) خریداری کرده‌اند در عربستان متوجه شده‌اند که این بسته ها در سیستم رومینگ عمل نمی‌کند و حاجی بیچاره در عین حالی که 40 یا 50 هزار تومان در حساب خود دارد قادر به استفاده از آن نیست و مجبور است مجددا از همراه اول، شارژ مستقیم تهیه کند. آن هم در حالی که اعتبار بسته‌های شارژ بانوان کوتاه مدت است و حاجی بدون استفاده از چنین بسته‌هایی مجبوراست قید آن را بزند و آنرا فراموش کند.

در این خصوص روابط عمومی اپراتور همراه اول ضمن انتقاد از نویسنده یادداشت به دلیل عدم اطلاعات کافی از وضعیت تعرفه‌های همراه اول گفت: در همه بسته‌های حاوی تخفیف، همچون بسته بانوان در خارج از کشور قابل استفاده نیست و این قانون برای همه اپراتورهای جهان صادق است و نمی‌توان همراه اول را مقصر دانست. ای کاش آقای کوشکی (نویسنده محتوای سرقت مدرن از حجاج ایرانی) پیش از نوشتن یادداشت از ویژگی‌های تعرفه ویژه حجاج اطلاعات بیشتری کسب می‌کردند. متأسفانه به جای آنکه از این اپراتور به دلیل تخفیف‌های بی‌سابقه‌اش مورد تقدیر قرار بگیرد، حال اینچنین مورد انتقاد قرار می‌گیریم.

روابط عمومی اپراتور همراه اول در بخش دیگری از دفاعیه خود گفت: همه بسته‌ها حتی بسته‌های یک‌ماهه صرفا برای داخل کشور است و نمی‌توان از این بسته‌ها در خارج از کشور استفاده کرد؛ بنابراین حجاجی که در ایران از بسته‌های یک‌ماهه استفاده می‌کنند، قطعا این بسته‌ها در عربستان کاربردی نخواهد داشت و قابلیت اجرایی ندارد.

روابط عمومی اپراتور همراه اول در پاسخ به بخش دیگری از یادداشت کوشکی مبنی بر اینکه «حاجی می‌تواند با پرداخت 30 ریال سعودی(حدود 35 هزار تومن) یک سیم کارت سعودی تهیه کند که هزینه تماس با آن از ایران دقیقه‌ای کمتر از 250 تومان است، هزینه تماس از ایران با سیم کارت‌های همراه اول برای هر دقیقه بیش از 500 تومان است»، گفت: اپراتور همراه اول امسال برای زائران تخفیف ویژه‌ای را قرار داده است تا جایی که در مکالمه 72 درصد و در بخش پیامک و اینترنت 92 درصد تخفیف ارائه شده است. همچنین اگر زائری در کشور شارژ 40 هزار تومانی دارد، می‌تواند به ازای 40 هزار تومان در عربستان مکالمه و حتی از اینترنت استفاده کند.

چرا تولیدات خارجی؟
بسیاری از زائران به دلیل رایگان بودن هزینه اینترنت در هتل‌ها با نصب نرم‌افزارهایی مانند ایمو از تماس صوتی و تصویری بهره‌مند می‌شوند. قطعا زائران مقرون به صرفه‌ترین راه را برای برقراری ارتباط با بستگان و اقوام وطن‌شان انتخاب می‌کنند اما نکته حائز اهمیت این است که حمایت از تولیدات داخلی را تا چه اندازه باید مدنظر قرار بدهیم؟ برای آنکه خدمات ویژه زائران اپراتورهای داخلی به حد قابل قبول برسد کدام نهاد باید حمایتگر باشد؟ به‌نظر می‌رسد دولت هم در حمایت از اپراتورهای داخلی باید حمایت‌های ویژه را داشته باشد تا این اپراتورها بتوانند خدمات‌شان آنقدر مقرون به صرفه باشد که زائر ایرانی از سیم‌کارت‌های خارجی استفاده نکند.

تعرفه‌های اپراتور همراه اول
با آغاز مراسم حج تمتع و به منظور ارائه خدمات مناسب به حجاج همراه اولی، از روز یکشنبه ۸ مرداد در عربستان، تعرفه مکالمه ۷۲ درصد و تعرفه پیامک و اینترنت همراه تا ۹۲ درصد کاهش یافته است. در این طرح که در ادامه طرح های تخفیفی رومینگ بین الملل همراه اول ارائه شده است، مکالمات دریافتی، داخلی و با ایران و همچنین اینترنت همراه و پیامک های ارسالی شامل تخفیف شده است. بر اساس این طرح، تعرفه مکالمات داخلی و با ایران به ازای هر دقیقه از ۲۰۰۰ تومان به ۵۴۹ تومان، مکالمه دریافتی از ۲۰۰۰ تومان به ۶۴۹ تومان، تعرفه ارسال پیامک از ۲۰۰۰ تومان به ۱۴۹ تومان کاهش یافته و دریافت پیامک در کشور عربستان همچون گذشته رایگان است. تعرفه هر مگابایت اینترنت همراه نیز با ۹۲ درصد تخفیف، از ۲۰۰۰ تومان به ۱۴۹ تومان رسیده است.

چرا سیم‌کارت‌های عربی مقرون به صرفه هستند؟

مجتبی محمدبیگی، قاری ممتاز و زائر خانه خدا در خصوص استفاده زائران از سیم‌کارت‌های عربی و اینترنت آن گفت: بر اساس شنیده‌هایم از زائران تعرفه 5 گیگ اینترنت خطوط عربی 60 ریال است که بسیاری از زائران این رقم را مقرون به صرفه‌ می‌دانند که البته اینترنت وای‌فای هتل‌ها هم رایگان است.

وی افزود: اگر زائران بخواهند از اینترنت همراه اول استفاده کنند، احتمالا هزینه‌های اعم از نت و رومینگ و تماس‌ها بیشتر خواهد شد، به همین دلیل زائران از اینترنت خطوط عربی استفاده می‌کنند.


زائر دیگری به نام محمد امیری، دارنده اینترنت همراه اول گفت: همیشه و در همه سفرهایم به خارج از کشور از اینترنت همراه اول استفاده می‌کنم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی ادامه داد: تعرفه‌های امسال همراه اول مناسب است و تا به امروز در استفاده از اینترنت همراه اول مشکلی ندارم.

این روزها بازار شایعات در خصوص تمتع داغ داغ است، زنهار در دام این مطالب نیافتیم و آتش بیار معرکه دشمن نباشیم.
گزارشی از زینب رازدشت

captcha