سلیمانی: اقدام خودجوش مردم در بازسازی واقعه غدیر/ فضلی: بازسازی واقعه غدیر در 123 نقطه کشور
کد خبر: 3633047
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۳

سلیمانی: اقدام خودجوش مردم در بازسازی واقعه غدیر/ فضلی: بازسازی واقعه غدیر در 123 نقطه کشور

گروه هنر: سردار یعقوب سلیمانی؛ دبیر ستاد بازسازی واقعه غدیرخم و سردار علی فضلی؛ جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور امروز در دیدار با حجت‌الاسلام صدیقی؛ امام جمعه موقت تهران، پیرامون این رویداد فرهنگی و هنری گزارشی ارائه کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) سردار یعقوب سلیمانی؛ دبیر ستاد مردمی بازسازی واقعه غدیرخم و سردار علی فضلی؛ جانشین سازمان بسیج مستضعفین کشور، بعد از ظهر امروز دوشنبه 30 مرداد در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین صدیقی؛ امام جمعه موقت تهران که در بنیاد بین‌المللی غدیر برگزار شد به ایراد سخن پیرامون این جریان فرهنگی و نمایشی و برنامه‌ریزی برای استمرار آن در سال جاری پرداختند.

سردار سلیمانی در این دیدار با اشاره به اینکه این رویداد بزرگ فرهنگی برای نخستین بار با عنایات خاصه مولای متقیان سال 89 به انجام رسید گفت: در آن سال‌ها ما به دنبال ایجاد جریان فرهنگی با موضوع شخصیت علی(ع) و پرداختن به واقعه عظیم غدیرخم بودیم و لذا در ابتدا نیاز به یافتن مکانی برای اجرای یک نمایش میدانی تحت عنوان بازسازی واقعه غدیر پیدا کردیم که توجهات خود حضرت امیر(ع) موجب شد این رویداد فرهنگی در مکانی در ارتفاعات شرق تهران به وقوع بپیوندد.

وی ادامه داد: این جریان فرهنگی آنچنان پربرکت و مؤثر بود که خاطرم هست در همان سال نخست برگزاری نیز برادران اهل تسنن ما را در برگزاری آن یاری رساندند و البته به جهت اهمیتی که پیدا کرده بود در همان سال در مراجعه به مرجع عالی‌قدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی تأییدات معظم‌له را برای ادامه راه دریافت کردیم همچنان که ایشان تأکید داشتند که این کار باید تبدیل به یک حرکت فرهنگی در سراسر ایران شود.

سلیمانی تصریح کرد: اجرای نمایشی بازسازی واقعه غدیر در سال‌های بعد از چنان اهمیت و ظرفیتی برخوردار شد که سفیر کشور اتریش با دیدن این نمایش از ما برای اجرای آن در کشورش دعوت به عمل آورد و علیرغم محدودیت‌هایی که با آن مواجه بودیم این برنامه در مقاطع بعد در سوریه و عراق نیز برگزار شد.

وی افزود: امروز بازسازی نمایشی واقعه غدیرخم تبدیل به یک فرهنگ در میان عام مردم شده است به طوری‌که هرساله در جای جای میهن اسلامی مردم با شکل خودجوش با امکاناتی که در اختیار ستاد می گذارند حتی مثلاً احشام و شتری که در اختیار دارند ما را در برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی و هنری یاری می رسانند.

دبیر ستاد مردمی بازسازی واقعه غدیرخم در پایان گفت: سال نخستی که مبادرت به برگزاری چنین نمایش عظیم میدانی کردیم هیچگاه تصور آن را نداشتیم که اینچنین مورد استقبال از سوی مردم قرار بگیریم به شکلی که اکنون در سراسر ایران اجرای این نمایش بزرگ را جمعیتی در حدود یک میلیون و 800 هزار نفر تماشا می‌کنند.

این گزارش حاکی است، در ادامه سردار علی فضلی؛ جانشینی رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور به ایراد سخن پرداخت و گفت: واقعیت این است که تا همین چند سال پیش آنگونه که باید و شاید کار فرهنگی در خور شأن امیرالمؤمنین(ع) به انجام نرسیده بود و تنها اقدام مؤثری که در روز عیدسعید غدیرخم به انجام می‌رسید این بود که مردم به دیدار بستگان سادات خود می‌رفتند.

وی ادامه داد: برگزاری این همایش فرهنگی و هنری تجربه گرانبهایی در عرصه تبیین ارزش‌های فرهنگ غدیرخم بود هرچند که سال 89 در نخستین سال تجربه این کار بزرگ اساساً با دست خالی مشغول به کار شدیم و طی این سال‌ها با عنایات خاصه حضرت علی(ع) توانستیم به توفیقات چشمگیری در برگزاری این رویداد هنری دست پیدا کنیم.

فضلی در پایان تصریح کرد: سال نخست با 800 هنرور که برای همه آنها کارگاه‌های توجیهی و آموزشی برای حضور در این نمایش برگزار کردیم، کار را آغاز شد اما امروز شاهد هستیم که 70 شهرستان از سراسر ایران برای برگزاری این رویداد اعلام آمادگی می کنند و شاهد برگزاری آن در 123 نقطه مکان در سراسر کشور هستیم که جمعیتی حدود 120 هزار نفر به آن مشغولند و البته شهره جهانی نیز پیدا کرده و در عراق و سوریه نیز اجرا می شود.   

captcha