هدفم تبلیغ اثرگذار بود/ به امید فعالیت‌های قرآنی بیشتر با حضور وزیر جدید
کد خبر: 3633120
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹
با یاوران وحی/10

هدفم تبلیغ اثرگذار بود/ به امید فعالیت‌های قرآنی بیشتر با حضور وزیر جدید

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مدیر مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی سدرةالمنتهی هدف خود را از راه‌اندازی موسسه، تبلیغ اثرگذار در جامعه عنوان کرد و گفت: امید است با حضور وزیر جدید ارشاد، فعالیت‌های قرآنی از چالاکی برخوردار شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دهمین نشست از سلسله نشست‌‌های با یاوران وحی ویژه معرفی مؤسسات قرآنی به مؤسسه قرآنی سدرةالمنتهی تهران اختصاص پیدا کرد.

این نشست 30 مردادماه با حضور حمیده رهروشرع، مدیر مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی سدرةالمنتهی در سالن اجتماعات خبرگزاری ایکنا برگزار شد. وی که تحصیلات علوم اسلامی را در حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) واقع در میدان سیدخندان تهران گذرانده‌ است، در خصوص علت ورودش به عرصه فعالیت‌های فرهنگی و بسط و ترویج فرهنگ قرآنی، می‌گوید: هنگامی که مشغول علم‌آموزی در حوزه بودم دانستم که باید مبلغان اثرگذاری در سطح جامعه باشیم که پس از آن با معرفی حوزه علمیه وارد مؤسسه جامعةالقرآن شدم.

طولانی بودن فرآیند اتحادیه مدغم و لطماتی که به مؤسسات وارد شد/ نبود مطالبه پس از انتخاب اعضای هیئت مدیره

وی که در ابتدا به عنوان مدیر این مؤسسه در شهر تهران مشغول به فعالیت بوده است، اظهار می‌کند: که هفت شعبه را تحت نظارت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی طباطبایی سرپرستی می‌کردم و هنگامی قرار شد استان‌ها به صورت مستقل کار کنند به‌عنوان مسئول آموزش و در واقع معاون مدیرکل استان تهران که حدود 40 شعبه داشتیم، فعالیت کردم.

رهروشرع با اشاره به افزایش و روند روبه توسعه شعب جامعةالقرآن طی آن سال‌ها و به برکت حضور رئیس جامعةالقرآن و حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین طباطبایی، حافظ نابغه جهان اسلام و همچنین مدیریت قدسیه طباطبایی، اضافه می‌کند: سال 86 تصمیم گرفتم که همکاری مستقلی داشته باشم و از همان سال کار مؤسسه خودم آغاز شد.

وی ادامه می‌دهد: یکی از آرزوهایم برپایی دوره‌های آموزش قرآن در منطقه 17 به ویژه برای نزدیکان، شاگردان و اهل‌ خانواده و دوستانم بود که با برپایی مؤسسه در آن منطقه و با همکاری شهرداری توانستم مؤسسه را راه‌اندازی کنم و تا به الان این مؤسسه فعالیت‌های متنوعی را انجام داده است.

مدیر مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی سدرةالمنتهی در خصوص علت نامگذاری این مرکز به عنوان «سدرةالمنتهی»، می‌گوید: سوره نجم را دوست دارم و در یکی از آیاتش به درخت سدره اشاره کرده است و این عنوان درختی است که در سردرب بهشت است و پیامبر اکرم(ص) در شب معراج تا سدرةالمنتهی بالا رفتند و لذا تصمیم گرفتم این عنوان را برای مؤسسه انتخاب کنم.

بهره‌وری دیگران از لذت چشیدن شناخت واقعی اسلام

وی در خصوص هدفش از تأسیس و راه‌اندازی مؤسسه، می‌گوید: هنگامی که پس از طی کردن مراحل گزینش و مصاحبه وارد حوزه شدم و زمانی که سال اول را سپری کردم، از آنجا لذت می‌بردم شاید به دلیل اینکه اساتید خوبی داشتم که برخی از آنها به رحمت الهی رفته‌اند و حتی در درس اخلاق از محضر استاد سیدمحسن میرباقری استفاده کرده‌ام و دلم می‌خواست این لذت‌هایی که بردم و در زندگی‌ام و اخلاق و شناخت واقعی اسلام راهگشا بود، دیگران نیز از آن بهره  ببرند و می‌توانم بگویم هنگامی که در جلسات به عنوان تدریس و یا سخنران حضور دارم افراد زیادی را خوشبختانه علاقه‌مند کرده‌ام که برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه مراجعه کنند و این شاید به دلیل انتقال آن احساس لذتم باشد که به آنها منتقل می‌کنم و دلم می‌خواهد که آنها نیز از این لذت سیراب شوند.

رهروشرع با اشاره به اینکه از سوی دیگر چون کار با حجت‌الاسلام طباطبایی را دیدم و از زمان نبوغ محمدحسین طباطبایی دید مردم نسبت به آموزش‌های قرآن رشد کرد، اظهار می‌کند: بهتر دیدم که از طریق راه‌اندازی مؤسسه به نوبه خودم این کار را انجام دهم اما شاید با شکلی متفاوت‌تر.

وی ادامه می‌دهد: در مؤسسه سعی کرده‌ام بر روی شناخت و معارف قرآنی به ویژه مباحث قرآنی و سیره معصومین و اهل‌ بیت(ع) و قصص قرآنی تلاش کنم به عبارت دیگر محوریت کارمان در مؤسسه شناسایی و شناخت معارف قرآن است که از راه ترجمه وارد می‌شویم و در ادامه تفسیر و تدبر را به قرآن‌آموزان آموزش می‌دهیم که یکی از ورودی‌های این موضوع روخوانی قرآن است که از آنجا دوستان را وارد قرائت قرآن و دیگر عرصه‌های قرآنی می‌کنیم.

طولانی بودن فرآیند اتحادیه مدغم و لطماتی که به مؤسسات وارد شد/ نبود مطالبه پس از انتخاب اعضای هیئت مدیره

برپایی دوره‌های متنوع از گروه سنی 4 سال به بالا

رهروشرع با اشاره به جذب تمامی علاقه‌مندان در گروه‌های سنی مختلف در مؤسسه ادامه می‌دهد: از چهار سال تمام، خردسالان را پذیرش می‌کنیم و کلاس‌های متفاوتی برای آنها برگزار می‌کنیم.

مدیر مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی سدرةالمنتهی در خصوص نحوه جذب و گزینش مربیان مؤسسه می‌گوید: بخشی از مربیان پرورش‌یافته دوره‌های تربیت مربی خود مؤسسه هستند اما تعدادی دیگر نیز از افرادی استفاده کرده‌ایم که در مکان‌های مختلف به امر تدریس مشغول هستند.

وی در خصوص زمان اخذ مجوز فعالیت، عنوان می‌کند: سال 1386 فعالیت مؤسسه را به صورت غیررسمی آغاز کردیم و مراحل تشکیل پرونده به منظور صدور مجوز نیز در همان سال‌ها انجام شد و در نوبت صدور و دریافت مجوز بودیم اما مشکلاتی در ارشاد بود که نه تنها پرونده مؤسسه ما، بلکه برای سایر دوستان نیز تا سال 1390 به تأخیر افتاد که در اسفندماه آن سال پرونده مؤسسه به نتیجه رسید و پروانه فعالیتمان از سوی ارشاد صادر شد.

رهروشرع در خصوص ارکان هیئت مدیره و تشکیلات مؤسسه، اینطور می‌گوید: هیئت مؤسسه ما یکی از دوستان فعالی است که در بحث کانون‌های مساجد فعالیت چشمگیر داشته‌اند که به عنوان معاون مؤسسه فعال هستند به اسم محمدرمهدی نوریه و همچنین خانم ذوالقدر از شاگردان حوزه علمیه حضرت خدیجه(س) بودند که در حال حاضر باهم همکاری می‌کنیم. بخشی مربوط به آموزش، مالی و مدیریت و بخش مجازی است.

افتخارات کسب شده سدرةالمنتهی

وی در خصوص افتخارات کسب شده توسط مؤسسه و یا قرآن‌آموزانش، ادامه می‌دهد: در طرح قرآنی 1440 و 1442 قرآن‌آموزانمان حائز رتبه برتر شدند در مسابقات شمسه که شهرداری برپا می‌کرد پرسنلمان در بحث‌های متفاوت حائز رتبه شدند و من هم به عنوان فعال قرآنی در سال 1387 از سوی ارشاد استان تهران معرفی شدم که سفر حجی نیز به همراه سکه‌هایی به من اهدا شد. همچنین در جشنواره‌های تابستانه شهرداری نیز بخش غرفه‌های قرآنی را مؤسسه برعهده داشت که با حدود شش غرفه بازی‌های خلاقانه داشتیم که متفاوت‌تر از بخش‌های دیگر انجام می‌شد. 

مدیر مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی سدرةالمنتهی در پاسخ به این سؤال که عملکرد اتحادیه‌ها بر روند فعالیت مؤسسات چگونه است؟ اظهار می‌کند: 80 درصد از مؤسسات دغدغه واقعی آموزش قرآن را دارند و باید نظارت واقعی بر فعالیت‌های این تشکل‌های مردمی ـ قرآنی باشد.

وی که از اعضای هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت استان تهران نیز است، ادامه می‌دهد: این نظارت هم زمانی به درستی رخ می‌دهد که من عضو هیئت مدیره هنگامی که اطلاع کافی از فعالیت‌های مؤسسات داشته باشم و بدانم یک مؤسسه چگونه باید اداره شود و آن هنگام است که وقتی وارد یک مؤسسه می‌شوم می‌فهمم آیا آن مؤسسه مشغول به فعالیت است یا خیر به مانند اتحادیه سایر اصناف دیگر. اما از آنجا که برخی از افرادی که در هیئت مدیره‌ها انتخاب شده‌اند افراد خوب و ارزشمندی هستند اما به مانند من نوعی از دل خود مؤسسات نبوده‌اند با مشکلات آن مؤسسه آشنا نیستند.

وظیفه اتحادیه در قبال هم‌پوشانی و هم‌افزایی بین مؤسسات

رهروشرع با تأکید بر اینکه اتحادیه‌ها باید به صورت مرتب و طبق برنامه‌ریزی سرکشی از فعالیت‌های مؤسسات داشته باشند، می‌گوید: اتحادیه‌ها خیلی پیشرفت بهتری می‌توانند در کارهایشان انجام دهند و می‌توانند برای مؤسسات الگو درست کنند و بعضا نیز بین مؤسسات هم پوشانی و هم‌افزایی ایجاد کنند. 

وی ادامه می‌دهد: امید داریم که با انجام ادغام که تقریباً روند آن طی پنج سال طول کشید و عملیاتی شدن آن به فعالیت‌های قرآنی مؤسسات واقعاً لطمه زد، نظارت به خوبی انجام شود که این موضوع را از مدیران مؤسسات در انتخاب اعضای هیئت مدیره مدغم طلب می‌کنیم و حمایت‌ها باید از تمامی مؤسسات انجام شود و نه یک و دو مؤسسه که همیشه از آنها حمایت می‌شود.

رهروشرع با اشاره به خاطره‌اش طی بازدید و ارزیابی فعالیت‌های مؤسسات، عنوان می‌کند: انصافاً باید بگویم هر کدام از مؤسسات به صورت خلاقانه گوشه‌ای از سفره آموزش قرآن را در دست گرفته‌اند و این زیبا بود. برخی از مؤسسات در برپایی دوره عمومی و برخی دوره‌های خصوصی و مجازی و غیرحضوری متبحر هستند.

وی با اشاره به شکایت برخی از مؤسسات و تشکل‌های مردمی ـ قرآنی از فقدان حمایت مالی، بیان می‌کند: این موضوع با وجود این است که آنها چشمداشت مالی ندارند اما می‌گویند اگر قرار است حمایتی از مؤسسات شود چرا همیشه از چند مؤسسه انجام می‌شود.

ضرورت زمینه‌سازی برای ظهور حضرت مهدی(عج)

طولانی بودن فرآیند اتحادیه مدغم و لطماتی که به مؤسسات وارد شد/ نبود مطالبه پس از انتخاب اعضای هیئت مدیره

رهروشرع ادامه می‌دهد: انتظارم از اتحادیه‌ها این است که پس از ادغام برای مردم کار کنند کما اینکه ما باید زمینه‌ساز ظهور حضرت مهدی(عج) باشیم. این موضوع به دلیل توجه صرف ما به خانواده و یا مسائل مادی گم شده است و اگر من قرآنی زمینه‌ساز ظهور نباشم چه فردی می‌خواهد این کار را انجام دهد.

مدیر مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی سدرةالمنتهی در پاسخ به این سؤال که نظر شما در زمینه بهره‌وری از فضای مساجد برای فعالیت مؤسسات قرآنی چیست؟ می‌گوید: در کشور ما هر صنفی یک مرکز صدور و اتحادیه مشخص دارد اما در بحث آموزش قرآن همه ورود کرده‌اند و این ضعف است و همین است که بارها مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان فرمودند که تربیت قرآنی چی شد؟ اگر بخواهیم بگویم مراجع صدور مجوز برای فعالیت‌های قرآنی ر ا بررسی کنیم حدود 20 مرجع و مرکز است یکی از فضاها مسجد که در آن هم بسیج فعالیت می‌کند و هم امور مساجد و هم کانون‌های مساجد فعالیت می‌کنند و همه این فضاها نیز فعالیت‌های قرآنی مختص به خود را دارند لذا با این اوصاف جا می‌ماند که من مؤسسه بیایم و در فضای مسجد کار کنم.

فعالیت مدارس قرآن کارشناسی شده نبود

وی با اشاره به روند ناقص آغاز و پایان فعالیت مدارس قرآن بدون برنامه‌ریزی مرتب، عنوان می‌کند: ما در این زمینه بارها اعتراض کردیم که این کار شدنی نیست و توسط کارشناسان انجام نشد و همان شد که طی یک سال این کار به اتمام رسید. 

رهروشرع با اشاره به اینکه باید اتحادیه‌ها و دستگاه‌های مربوطه دست از این کشمکش‌ها باید بردارند، ادامه می‌دهد: مسئولان باید بیایند واقعاً در حوزه‌ فعالیت‌های مؤسسات سرکشی کنند.

وی با ابراز گلایه از ضعف مؤسسات از اینکه آنها تنها در انتخابات اعضای هیئت مدیره حضور دارند و سپس مطالبه‌ای در ادامه آن ندارند، می‌گوید: باید از سوی مؤسسات مطالبه و نقد‌ها و پیشنهادات انجام شود و آنها نباید عرصه را خالی کنند و به دنبال بیان درخواست‌ها و ضعف‌هایشان باشند لذا حضور خود مؤسسات و فقدان پیگیری مؤسسات در این میان و پس از انتخاب اعضای هیئت مدیره ملموس است و حال آنکه باید نمایندگانی که از سوی مؤسسات در اعضای هیئت مدیره انتخاب می‌شوند حواسشان باشد که از سوی مدیران مؤسسات فعالیت‌هایشان نقد و یا مورد تشویق قرار می‌گیرد.

مدیر مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی سدرةالمنتهی بیان می‌کند: حمایت‌هایی که از مؤسسات انجام می‌شود گفته نمی‌شود و سپس گفته می‌شود که متوقع هستند!! حال آنکه اگر از تمامی مؤسسات حمایت لازم انجام شود این احساس به وجود نمی‌آید.

آدم خوب زیاد است اما این آدم‌های نمی‌توانند تمام کارهای خوب را انجام دهند

وی با اشاره به فرآیند طولانی ادغام اتحادیه‌ها، می‌گوید: عملاً طول مدت انجام ادغام طی پنج سال موجب شد که ضربه بزرگی به فعالیت‌های مؤسسات زده شود و امیدواریم که این ادغام خوب باشد.

مدیر مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی سدرةالمنتهی در پایان ضمن تبریک به وزیر ارشاد در دولت دوازدهم، عنوان می‌کند: واقعاً از وی می‌خواهم که در انتخاب معاونت قرآن ارشاد دقت لازم را داشته باشند و از افرادی انتخاب کنند که خودشان در زمینه آموزش قرآن ورود کرده باشند و دغدغه آموزش قرآن به مردم را داشته باشند و وظیفه مؤسسات را بشناسند و بتوانند در این زمینه مؤثر باشند و فردی باشد که در این حوزه کار کرده باشد.

طولانی بودن فرآیند اتحادیه مدغم و لطماتی که به مؤسسات وارد شد/ نبود مطالبه پس از انتخاب اعضای هیئت مدیره

وی ضمن قدردانی از زحمات حجت‌الاسلام حشمتی، معاونت قرآن و عترت فعلی، می‌گوید: آدم خوب زیاد است اما این آدم‌های خوب نمی‌توانند تمام کارهای خوب را انجام دهند عده‌ای یک‌سری توانایی و برخی دیگر نیز نوعی توانایی دیگر دارند امید است از افراد فعالی کمک گیرند که جنب و جوش ایجاد کند و کارهای خوب انجام دهد و در حال حاضر کارهای زمین مانده زیاد داریم و مهمترین آن این است که مردم علاقه‌مند به آموزش قرآن شوند. اگر تبلیغات خوب و مؤثر در زمینه آموزش قرآن انجام شود و فرد بداند که با آموزش قرآن می‌تواند راهش را تشخیص دهد و خانواده خوبی داشته باشد و تربیت فرزندان درستی را داشته باشد آن هنگام است که جذب آموزش قرآن می‌شود و خودش به دنبال حضور در این دوره‌ها می‌آید.

رهروشرع با اشاره به اینکه امید است که وزیر ارشاد معاون قرانی فعال‌تری را انتخاب کند، ادامه می‌دهد: امید است این معاون قرآنی نیز گوشی برای شنیدن خطاها و نقص‌ها داشته باشد که حل این موضوع گره‌گشای خیلی از مشکلات مؤسسات است.

وی به مدیر مؤسسات قرآنی توصیه می‌کند: مدیران مؤسسات قرآنی در برخی از جاها هدف‌هایشان را گم کرده‌اند وظیفه من مدیر مؤسسه این نیست که چشمم به دنبال حمایت دولت از فعالیت‌های مؤسسات داشته باشم باید بدانم که من بخاطر خدا کار می‌کنم اگر بودجه‌ای و یا حمایت دولتی هم انجام شد باید بدانم که آن بیت‌المال است و باید در مقابل مصرف آن به همه جوابگو باشم و در قیامت بازخواست می‌شوم. بنابراین از دوستان می‌خواهم که برگردند به فضای فعالیت‌های قرآنی چون ما کمی از این فضا فاصله گرفته‌ایم و ان فعالیت و مسئولیتی که باید انجام دهیم خیلی‌هایمان انجام نمی‌دهیم و به دنبال حواشی بیشتر از هدف اصلی‌مان هستیم.

گزارش تصویری دهمین نشست با یاوران وحی را اینجا ببینید.

فیلم این نشست را اینجا ببینید.

مطالب مرتبط
captcha