شیخ سلفی؛ قربانی تروريسم فكرى
کد خبر: 3633264
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵
یادداشت/ عباس خامه‌یار

شیخ سلفی؛ قربانی تروريسم فكرى

گروه بین‌الملل: «شيخ وليد العلى»، معاون دانشكده الهيات و شريعت اسلامى كويت و عضو شورای عالی جایزه بین‌المللی حفظ و تلاوت قرآن این کشور بود که در پی حمله مسلحانه 21 مردادماه چند فرد ناشناس به یک رستوران ترکیه‌ای در شهر «آواگادوگو»، پایتخت بورکینافاسو، ترور شد.

شیخ سلفی؛  قربانی تروريسم فكرى ...
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، «انسان باید شجاعت اندیشیدن و تفکر داشته باشد از این رو تصمیم گرفتم با دگراندیشان آشنا شوم تا به برداشت صحیح و واقعى برسم. شریعت اسلامى، ما را به پیمودن راه عدالت و انصاف رهنمون مى‌سازد. من از دعوت مقامات دیپلماتیک جمهورى اسلامى ایران تشکر مى‌کنم و از همکاری رایزن فرهنگى این کشور در کویت در مدیریت این سفر سپاسگزارم. ما به عنوان فرزندان این کشور تحت تاثیر شرایط خارجى و مسائل دینى قرار گرفتیم و باید به حقیقت مى رسیدیم، دیدارِ یک سال قبل از ایران مرا تشویق کرد تا مجدداً به همراه این هیأت بلندپایه به این کشور اسلامى سفر کنم.

در مشهد از مجمع پژوهش هاى اسلامى بازدید کردیم که حقایق را پیرامون مسائل شرعى برایم آشکار کرد. ما در این پژوهشگاه کتاب«القولًُ الخالد لَمْ و لا یَحرِفُ ابداً» را مشاهده کردیم که دیدگاه امامیه را در مورد قرآن کریم مطرح مى کند که کاملاً مطابق با عقاید اهل سنت است. تعدادى مى‌گفتند که ممکن است شما تحت تأثیر افکار تشیع قرار گرفته و بخواهید مکتب تشیع را در دانشکده تدریس مسجید و این متأسفانه یک تروریسم فکری است. من شاهد بودم که فقه شافعى در دانشکده الهیات دانشگاه تهران توسط اساتید سنى مذهب تدریس مى‌شود و اگر خودم سفر نکرده بودم این را باور نمى‌کردم.»

این بخشى از سخنان و نظرات «شیخ ولید العلى» معاون دانشکده الهیات و شریعت اسلامى کویت است که در اواخر آذرماه 1393 درهمایش «ایران؛ از منظر دانشگاهیان کویت» ایراد شده بود. این همایش با دعوت دانشکده علوم اجتماعی و با حضور رئیس دانشگاه، روسای دانشکده‌ها، استادان، سفیر و رایزن فرهنگی کشورمان در کویت و سفیر کویت در تهران و ده‌ها دانشجوی کویتی در تالار اصلی دانشگاه کویت برگزار شد.

آن‌ها مدتی قبل‌تر از این همایش به ایران سفر کردند. هیأت علمى و دانشگاهى اعزامى به ایران، شامل 18 نفر متشکل از 3 رئیس دانشکده، 5 معاون رئیس دانشکده، 3 رئیس بخش و 7 عضو هیات علمى بود که در آبان ماه سال 1393 در این همایش شرکت کردند.

شیخ ولید العلى وهیأت علمى و دانشگاهى اعزامى به کشورمان در طول اقامت یک هفته اى خود، دیدارها و برنامه هاى متنوعى با علما، اساتید و نخبگان در شهرهاى مشهد، قم، تهران و اصفهان داشته است.

برپایی نشست «چشم انداز همکاری های ایران و کویت» در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه، بازدید از موسسه دایرة المعارف بزرگ اسلامی، دیدار و گفتگو با رییس و اساتید دانشکده الهیات دانشگاه تهران و حضور در کلاس هاى درسى دانشکده، ملاقات با دکتر لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در محل مجلس و با حضور اعضای انجمن دوستی پارلمان ایران و کویت، ملاقات با دکتر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در محل مرکز و همچنین بازدید از مجموعه فرهنگی و تفریحی برج میلاد و ضیافت شام شهرداری تهران، ملاقات با رئیس جامعة المصطفى العالمیه، ملاقات و گفتگوى علمى و فقهى با آیت الله جوادى آملى در مؤسسه علمى و تحقیقاتى «اسراء» و بازدید از مرکز بزرگ تحقیقات رایانه ای علوم اسلامى در شهر قم از برنامه هاى مهم و مؤثر شیخ و همراهانش بود.

دکتر ولید العلى کیست؟ 

شیخ ولید العلى در سال 1973 میلادی در کویت متولد و در سال 1995 از دانشکده قرآن کریم و مطالعات اسلامى مدینه منوره فارغ التحصیل شد. وى ضمن پشت سر گذاشتن مرحله کارشناسی ارشد در سال 2008 میلادى به درجه استادى در رشته تعلیمات اسلامى نائل گردید که به عنوان نخستین کویتى به شمار می رود که در این رشته به چنین تخصص و درجه اى دست یافت.

ولید العلى پس از آنکه 12 مقاله و تحقیق علمى در زمینه هاى مختلف و در مجلات محکمه منتشر کرد، به رتبه استادى نائل گردید که این مباحث به موضوعاتى همچون «خطر تروریسم و تاثیر آن بر دگرگون نمودن چهره واقعى دین و دینداران»، «قرائت دهگانه رایج و ارتباط آن ها با مسائل اعتقادى»، «اخلاق و تاثیر آن بر رفتار کارمندان» و مسائلى از این دست پرداخته شده است.

از این استاد دانشگاه، 26 اثر چاپ شده بر جاى مانده است که برخى از آن ها عبارتند از: «الإمام ابن قیم الجوزیَّة»، «کلماتٌ من وحی قلمه»، «مضاتٌ من مشکاة کلمه»، «شُعب الإیمان لابن کثیر» و «مباحث العقیدة فی سُورة البیِّنة». 

ولید العلى همچنین در نگارش و داوری بسیارى از پایان نامه ها و تحقیقات علمى و در بسیارى از نشست ها و همایش هاى علمى در داخل و خارج کویت مشارکت داشته و علاوه برآن، در بسیارى از برنامه هاى دینی و مذهبی که در شبکه های مختلف ماهواره ای تهیه و پخش شده است، از وی به عنوان کارشناس برنامه دعوت به عمل می آمد.

ولید العلی، عضو شورای عالی جایزه بین‌المللی حفظ و تلاوت قرآن کریم در کشور کویت بود و تا زمان رحلت، امام جمعه و جماعت بزرگترین و مهم ترین مسجد کویت است.
captcha