اهداف آموزش بانکداری بدون ربا برای طلاب/ 4 هزار کارمند بانک آموزش دیده‌اند
کد خبر: 3633348
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۱
مدیر مؤسسه فقه اقتصادی طیبات تشریح کرد:

اهداف آموزش بانکداری بدون ربا برای طلاب/ 4 هزار کارمند بانک آموزش دیده‌اند

گروه اقتصاد: عبادی اظهار کرد: با توجه به ضرورت تسلط طلاب به احکام بانکی، دوره آموزشی احکام کاربردی بانکداری بدون ربا را برای آنان برگزار می‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین جواد عبادی، مدیر مؤسسه فقه اقتصادی طیبات، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به فعالیت این مؤسسه در زمینه‌های مختلف اقتصاد اسلامی، به بیان مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در مؤسسه فقه اقتصادی طیبات پرداخت و گفت: در این مؤسسه، در زمینه موضوعات مختلفی از جمله بانک، بورس، بیمه و بازار با محوریت فقه اقتصادی، اقدامات آموزشی، پژوهشی، مشاوره و پاسخگویی انجام می‌شود.
وی ادامه داد: هفته آینده، بیست و دومین دوره آموزشی کوتاه‌مدت آشنایی با احکام کاربردی بانکداری بدون ربا ویژه طلاب حوزه علمیه را برگزار خواهیم کرد که استقبال خوبی از آن صورت گرفته و طلبه‌ها به عنوان یک نیاز در آن شرکت می‌کنند.
وی افزود: طلاب و فضلای حوزه علمیه، به عنوان یک روحانی و مبلّغ دین ، محل رجوع اقشار مختلف مردم متدین در مورد سئوالات شرعی بانکی هستند و لازم است در کنار دروس حوزوی مثل مکاسب و متاجر که به صورت مبنایی به مباحث معاملات می پردازد، به صورت کاربردی هم با معاملاتی که امروزه در اقتصاد جامعه رایج است تسلط پیدا کنند.
وی با اشاره به آموزش احکام بانکداری اسلامی به کارکنان بانک‌ها اظهار کرد: تاکنون بالغ بر 4 هزار کارمند بانکی را در زمینه بانکداری اسلامی در چند سال اخیر آموزش داده‌ایم؛ بنابراین مؤسسه تبدیل به یکی از مؤسسات مسلط به چالش‌های کاربردی عملیات بانکی شده است.
مدیر مؤسسه فقه اقتصادی طیبات ادامه داد: تجربه چندین سال آموزش احکام فقهی به کارکنان بانک‌ها، مدام چالش‌های جدید را برای ما نمایان می‌کند و این امر باعث می‌شود که ما پیگیری‌ها را به صورت جدی‌تر ادامه دهیم و به همین دلیل، دوره‌های ما، آموزشی - چالشی است.
وی با بیان اینکه در این دوره‌های آموزشی صرفا به بیان تئوری و توضیح قانون بانکداری اکتفا نمی‌شود، گفت: نکات چالشی و بزنگاه‌های اجرایی که در تصحیح شرعی معاملات موثر است، بیان شود. 

اهداف آموزش بانکداری بدون ربا برای طلاب/ آموزش 5 هزار کارمند بانک

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی فقه بازار توسط مؤسسه طیبات اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات ما که با همکاری با بسیج اصناف کشور برگزار می‌شود، دوره‌های آموزشی فقه بازار برای اساتیدی است که احکام فقهی را به بازاریان آموزش می‌دهند و بعد از مسلط شدن آنان که در چندین دوره آموزشی صورت می‌گیرد، روانه شهرستان‌ها محل اقامت خود می‌شوند تا احکام فقهی را به بازاریان آموزش دهند.
مدیر مؤسسه فقه اقتصادی طیبات ادامه داد: اینکار صرفا برای اساتید فقه بازار و فقه اصناف است که در سراسر کشور برای حضور در دوره‌های آموزشی تشریف می‌آورند و به مدت 40 ساعت آموزش می‌بینند اما به صورت مستقیم، دوره‌ای برای بازاریان برگزار نمی‌شود.
وی عنوان کرد: بعد از انجام دوره‌های آموزشی، گواهی پایان دوره از طرف مؤسسه طیبات به این اساتید ارائه خواهد شد و این گواهی مورد تأیید بسیج اصناف است و هر مربی که این گواهی را داشته باشد می‌تواند در دوره‌های آموزشی بسیج اصناف در سراسر کشور به عنوان مربی شرکت کند.
عبادی اظهار کرد: اکنون اصناف تا زمانی‌که دوره‌های آموزشی مرتبط با فقه بازار را نگذرانند، جواز کسب به آنان ارائه نخواهد شد و چنین مسئله‌ای تبدیل به قانون شده است که در کنار آموزش‌های بهداشتی و کاری، باید آموزش‌های فقهی را هم دیده باشند.
مدیر مؤسسه فقه اقتصادی طیبات در پاسخ به این پرسش که آیا 40 ساعت آموزش برای این اساتید باعث آشنایی کامل آنان با احکام فقه بازار خواهد شد؟ عنوان کرد: این اساتید، افراد بی‌اطلاعی نیستند بلکه روحانی هستند و مکاسب را خوانده‌اند و در این دوره‌ها با مسائل کاربردی و احکام روز آشنا می‌شوند.
وی در پایان یادآور شد: یکی دیگر از اقداماتی که توسط مؤسسه طیبات انجام می‌شود، دوره‌های آموزشی آشنایی با معاملات جدید همانند بازاریابی شبکه‌ای است که معاملات جدیدی در اقتصاد هستند و چالش‌هایی در مورد آنها وجود دارد که باید آموزش‌های لازم در مورد آنها ارائه شود.
captcha