شکایت یک نهاد حقوق‌ بشری از قطر به بهانه حج
کد خبر: 3633397
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵

شکایت یک نهاد حقوق‌ بشری از قطر به بهانه حج

گروه بین‌الملل: سازمان عربی حقوق بشر در انگلیس به بهانه این که قطر در اعزام شهروندان خود به موسم حج کارشکنی می‌کند به سازمان ملل متحد شکایت کرد.

شکایت از قطر به دلیل ممانعت از سفر حجاج به عربستان
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «یورو نیوز»، سازمان عربی حقوق بشر انگلیس به بهانه این که دولت قطر در اعزام شهروندان این کشور به عربستان برای ادای مناسک حج کارشکنی می‌کند به گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد آزادی‌های دینی و کمیساریای عالی حقوق بشر شکایت کرد.
این سازمان مدعی شده است كه دولت قطر به هواپیماهای سعودی برای انتقال حجاج قطری از فرودگاه بین‌المللی «حمد» اجازه فرود نداده است.
این سازمان حقوقی منع شهروندان از ادای مناسک حج را نقض آشکار و خطرناک حقوق آن‌ها در انجام شعایر دینی خوانده است.
سازمان عربی حقوق بشر انگلیس همچنین، از شورای حقوق بشر خواسته است که در سی‌وششمین نشست این شورا که قرار است شهریورماه سال جاری در ژنو برگزار شود، نقض آزادی‌های دینی از سوی دولت قطر را مورد بررسی قرار دهد.
این در حالی است که دوحه اخبار منتشر شده در ارتباط با مخالفت این کشور با ورود هواپیماهای عربستانی را تکذیب کرده است.
 شرکت خطوط هوایی قطر بامداد دوشنبه در بیانیه‌ای ادعای شرکت خطوط هوایی عربستان مبنی بر ممانعت دوحه از فرود هواپیماهای عربستان در فرودگاه های این کشور برای جابجایی زائران قطری به عربستان را رد کرد.
شرکت خطوط هواپیمایی قطر در بیانیه خود افزوده است: خطوط هواپیمایی عربستان در روزهای گذشته از شرکت هواپیمایی قطر درخواست انتقال حجاج قطری را داشت که در پاسخ به این درخواست به آن‌ها اعلام شد که در این خصوص باید با وزارت اوقاف و امور حج قطر هماهنگی‌هایی صورت گیرد.
هواپیمایی قطر اضافه کرده که این پاسخ طبق عرف موجود و به منظور اجرای هماهنگی‌های لازم انجام گرفته است.
پیش‌تر شرکت خطوط هوایی عربستان گفته بود که مقام‌های قطری با وجود گذشت چند روز از درخواست ریاض برای جابجایی حجاج قطری به هواپیماهای عربستانی برای فرود در فرودگاه دوحه اجازه نمی‌دهند.
ملک سلمان پادشاه عربستان هفته گذشته دستور ارسال هواپیماهایی برای انتقال زائران قطری خانه خدا از دوحه به خاک عربستان را با هزینه شخصی داده بود.
پادشاه عربستان سعودی پس از دیدار محمدبن سلمان ولیعهد عربستان با شیخ عبدالله بن علی بن عبدالله بن جاسم آل ثانی شاهزاده قطری در جده، دستور حضور زائران قطری در خاک عربستان را داد.
عربستان، امارات، بحرین و مصر 15 خردادماه 96 با متهم کردن دوحه به حمایت از تروریسم، روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را به روی این کشور بستند.

captcha