همزمانی دو رقابت کشوری و خلاء تقویم مسابقات قرآن
کد خبر: 3633447
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳

همزمانی دو رقابت کشوری و خلاء تقویم مسابقات قرآن

گروه مسابقات: سی و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم و چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن تقریباً به صورت همزمان برگزار می‌شوند. مسئولان جشنواره قرآنی وزارت علوم اعلام کرده‌اند که تمهیدات لازم برای این کار را در نظر گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سی و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم طی روزهای 19 تا 22 شهریورماه در استان گلستان و به میزبانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار می‌شود. 

جشنواره‌ای که همیشه جزء جشنواره‌های مطرح و اثرگذار کشور بوده و در اکثر ادوار جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان، بیشتر رتبه‌ها مربوط به دانشجویان وزارت علوم بوده و در نهایت نیز با اختلاف رتبه نخست دستگاه‌های دانشگاهی را در جشنواره به دست آورده است.

حالا شرکت کنندگان در این جشنواره در سی و دومین دوره، خود را با یک چالش مواجه می‌بینند، چالشی به نام چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن، مسابقاتی که معتبرترین رقابت قرآنی کشور بوده و طی روزهای 11 تا 24 شهریورماه در دو بخش آقایان و بانوان،‌ در رشته‌های مختلف در شهر ارومیه یعنی 1169 کیلومتر دورتر از جشنواره وزارت علوم، برگزار می‌شود.  

البته آقایان شرکت‌کننده در جشنواره دغدغه چندانی برای این همزمانی ندارند؛ چرا که پایان رقابت سراسری قرآن در ارومیه در بخش آقایان دو روز زودتر از آغاز جشنواره دانشجویی در گرگان است. تمام دغدغه این تداخل متوجه بانوان شرکت‌کننده در مسابقات و آن افرادی که هم زمان در هر دو مسابقه حضور دارند، است.

رشید جعفرپور، مدیرکل اداره پشتیبانی از فعالیت‌های قرآنی و دینی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد این تداخل و تمهیداتی که در نظر گرفته شده است، گفت: با توجه به اینکه بخش بانوان همزمان با مرحله کشوری مسابقات قرآن اوقاف شده است، پیش‌بینی می‌شود کمترین تداخل وجود داشته باشد. 

وی افزود: با این وجود پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته و زمان را بر این قبیل افراد باز گذاشته‌ایم تا بدون مشکل حضور در مسابقات را مدیریت کنند.

مدیرکل اداره پشتیبانی از فعالیت‌های قرآنی و دینی وزارت علوم در مورد باز بودن زمان و تفسیر آن،‌ افزود: یعنی اگر شرکت کننده‌ای در هر دو رقابت حضور داشت، در صورتی که در چارچوب زمانی جشنواره وزارت علوم باشد، اگر بعد از اجرا در مسابقات اوقاف مراجعه کند، داوری از او صورت خواهد گرفت.

جعفرپور بیان کرد: به دبیر جشنواره قرآن و عترت وزارت علوم اطلاع داده شده است تا نهایت ممکن با افرادی که تداخل دارند همکاری داشته باشند تا اگر لازم شد، شرکت‌کننده‌ این فرصت را داشته باشد تا هر کدام از روزها که در مسابقات حضور یافت، داوری از او صورت بگیرد یعنی داوری‌ها به گونه‌ای طراحی شود تا بتواند در هر دو مسابقه حضور یابد. 

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون گزارشی از سوی دانشجویان برای تداخل هر دو مسابقه ارائه شده است یا خیر، گفت: البته، تاکنون موردی که تداخل گزارش شده باشد، اعلام نشده است شاید تداخل‌ها در حدی نبوده است که گزارش شود، ضمن اینکه شرکت‌کنندگان به دانشگاه‌ها این موضوع را اعلام خواهند کرد.

مدیرکل اداره پشتیبانی از فعالیت‌های قرآنی و دینی وزارت علوم در پایان اظهار کرد: البته تا زمان برگزاری مسابقات زمان خوبی باقی مانده است و باید دید در روزهای آینده گزارشی اعلام می‌شود یا خیر.

براساس گزارش ایکنا همه این تداخل‌ها در حالی است که از حدود دو سال قبل مسئولان مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه قول استخراج و ابلاغ تقویم مسابقات قرآن را داده بودند. 

تقویمی که قرار بود استخراج شود تا تمامی مسابقات قرآن در کشور بر اساس آن و در زمانی که در آن مشخص شده است، برگزار شود تا دیگر کمتر شاهد تداخل‌ مسابقات در مراحل مختلف باشیم.

با گذشت دو سال از طرح این موضوع هنوز خبری رسمی مبنی بر اینکه تقویم مسابقات قرآن استخراج شده منتشر نشده است تا همچنان شاهد همزمانی مسابقات قرآن در بخش‌های مختلف باشیم.

captcha