سبک ازدواج فاطمی و علوی؛ الگوی گمشده جامعه امروز
کد خبر: 3633459
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵
به بهانه سالروز زیباترین ازدواج خلقت/

سبک ازدواج فاطمی و علوی؛ الگوی گمشده جامعه امروز

گروه اجتماعی: اولین روز از ماه ذی‌الحجه سالروز زیباترین ازدواج خلقت و پیوند آسمانی حضرت زهرا(س) و امیرالمومنین(ع) است که الگوی سبک ازدواج این دو بزرگوار در جامعه امروز ما رنگباخته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، خانواده بهترین مأمن انسان و شایسته‌ترین کانون برای تبلور سکون و اطمینان است و لذا ازدواج و موفقیت در آن به عنوان یک واقعه اجتماعی، زیستی و فرهنگی، به دلیل نقش بنیادین آن در تشکیل خانواده از اهمیتی بسیار بالایی برخوردار است.
در اسلام هیچ بنایی ساخته نشده است، که نزد خدای عزوجل محبوب‌تر و ارجمند‌تر از ازدواج باشد و این امر مهم به عنوان سنگ بنای اولیه خانواده و عاملی اساسی برای زوجیت و همدلی دو جوان و زمینه بالندگی و پیشرفت همسران به شمار می‌آید.
سالروز ازدواج آسمانی حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) از مهم‌ترین اتفاقات تاریخ شیعه است که ثمره این پیوند مبارک و سراسر از عشق و محبت، سلسله گهربار امامت است، از همین رو معیارهای ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) باید به‌ عنوان الگو برای نسل جوان معرفی شود، زیرا این سبک ازدواج، الگوی گمشده جامعه امروز است.
رنگباختگی زندگی موحدانه در جامعه امروز
حجت‌الاسلام سیدمهدی واعظ موسوی، کارشناس و واعظ دینی، در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: زیباترین، ساده‌ترین و لذت بخش‌ترین سبک زندگی برای ازدواج بر اساس خدا محوری و معاد باوری است.
وی افزود: متأسفانه در جامعه امروز سبک زندگی مبتنی بر تفاخر، فخر فروشی، تجمل‌گرایی و تشریفات شده و توحید و معاد باوری رنگ باخته است.
این کارشناس حوزه خانواده با بیان اینکه زندگی حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) بر اساس ایمان به خدا و آخرت بود، اظهار کرد: امروز سبک زندگی پر زحمت بر اساس سنت‌های غلط و تحمیل آن به جامعه، زندگی افراد را به سوی سبک زندگی نادرستی سوق داده است.
وی با اشاره به حدیث «اصل کل خیر توحید» اصل هر نیکی و خوبی توحید است، بیان کرد: شرک ریشه هر بدی است و مشرکانه زندگی کردن همه بدی‌ها، رنج‌ها و سختی‌ها را به همراه دارد.
واعظ موسوی ادامه داد: ازدواج سرشار از صمیمیت و دوست داشتنی حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) که قرن‌ها خاطراتش در اذهان بشری باقی مانده، مبتنی بر توحید و معاد باوری بوده و برای اینکه بتوانیم زندگی با برکتی داشته باشیم، باید موحدانه زندگی کنیم.
تشکیل زندگی پایدار در سایه قرآن و عترت
وی در خصوص مشخصات یک خانواده مکتبی گفت: مکتب یعنی اسلام و اسلام نیز برای خانواده دستوراتی بر اساس اعتقادات، اخلاقیات و احکام دارد.
این کارشناس مسائل خانواده ادامه داد: وقتی تشکیل خانواده بر مبنای باورهای دینی، اخلاقیات اسلامی و احکام فقهی باشد، قطعاً این زندگی بدون مشکل خواهد بود.
وی اضافه کرد: تشکیل زندگی بر مبنای سلایق شخصی با تعیین مهریه‌های بالا بدون مراجعه به اخلاق اسلامی، قرآن و سنت مشکل اصلی جامعه امروز ماست.
واعظ موسوی افزود: بررسی دیدگاه قرآن در همه ابعاد زندگی بشر، خاصه امر مهم ازدواج که منجر به تشکیل خانواده می‌شود از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
بیکاری مهم‌ترین علت تاخیر در ازدواج جوانان
وی یکی از مهم‌ترین علل تأخیر ازدواج جوانان در جامعه امروز را تحصیل قبل از ورود به بازار کار برشمرد و تصریح کرد: بر اساس آیات و روایات برای ازدواج باید هزینه کرد، چرا که ازدواج بدون صرف هزینه میسر نیست و برای تشکیل خانواده باید منبع درآمدی باشد.
این کارشناس مسائل خانواده ادامه داد: متأسفانه امروز جوانان با ورود به دانشگاه تبدیل به یک نیروی مولد نشده بلکه نیروی مصرف‌کننده خواهند شد، لذا با امتناع از ازدواج شاهد افزایش تجرد هستیم که این امر باعث ایجاد فساد و هزاران مشکل دیگر در جامعه می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در صدر اسلام نیز تحصیل علم همراه با کار و کسب بوده، عنوان کرد: اگر امروز کار و تحصیل در کنار هم باشد و ازدواج بهنگام نیز صورت گیرد، دیگر شاهد بسیاری از معضلات در این زمینه نخواهیم بود.
واعظ موسوی با اشاره به نقش رسانه‌ها در این خصوص بیان کرد: رسانه‌ها به جای قلم چی و گاج بهتر است، جوانان را به کارآفرینی و ورود به بازار کار تشویق کنند.
captcha