مقدمه بازگشت زندگی به منطقه 12
کد خبر: 3633566
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۱
مسجدجامعی بیان کرد:

مقدمه بازگشت زندگی به منطقه 12

گروه جامعه: عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که خانه اتحادیه محل تلاقی نهادهای مردمی و مدیریت شهری برای یک همکاری جهت مرمت است، افزود: خانه اتحادیه می‌تواند محرک توسعه در منطقه باشد. قطعا در یک پیوستگی اقداماتی که در خصوص مرمت‌ها انجام شده می‌تواند هویت تهران را به این شهر بازگرداند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران عصر امروز سی و یکم مرداد 96 در مراسم بازدید از مراحل پایانی مرمت خانه اتحادیه و تبدیل آن به موزه مشاهیر که با حضور شهردار تهران و جمعی از مدیران شهری برگزار شد، گفت: مرمت این بنا از ویژگی‌های بسیاری برخوردار است اما تاثیراتی که این مرمت بر محله و منطقه می‌گذارد نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی افزود: مدت‌هاست که از این منطقه که قلب تهران نیز بوده زندگی رخت بر بسته، چراکه زندگی در تهران روزگاری در این منطقه بوده و ناصرالدین شاه نیز در نظر داشت این منطقه را به یک مرکز فرهنگی جدید تبدیل کند و امروز نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی ادامه داد: در آن زمان که ناصرالدین شاه چنین قصدی داشت یکی از اطرافیان او تاکید کرد که تهران بیش از این مرکز، به فضای سبز نیاز دارد. لذا اینجا می‌تواند یک نمونه از باغ لاله‌زار باشد.

وی در خصوص مرمت خانه اتحادیه هم گفت: شورای اسلامی شهر تهران مصوبه‌ای ویژه برای حفظ این خانه داشت و تامین اعتبار لازم نیز محقق شد و نهایتاً با همکاری سایر دستگاه‌ها این مهم امروز انجام شده است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه خانه اتحادیه محل تلاقی نهادهای مردمی و مدیریت شهری برای یک همکاری جهت مرمت است، افزود: امروز محدوده لاله‌زار به یکی از مقصدهای گردشگری شهر تهران تبدیل شده در حالی که در گذشته کسی به ویژگی‌های این محدوده توجه نمی‌کرد. در حقیقت امروز صرفاً خانه اتحادیه آباد نشده است بلکه اینجا به مقدمه بازگشت زندگی این محله تبدیل شده و قطعاً ایجاد یک اشتغال پیوسته را نیز به همراه خواهد داشت.

مسجدجامعی با اشاره به تملک‌ها و مرمت‌های دیگری که در منطقه 12 انجام شده است، افزود: این اقدامات جزیره‌های مستقلی هستند که در پیوستگی آنها هویت تهران نمودار می‌شود. زمانی پیشنهاد داده بودم که سردر باغ ملی در این منطقه به نقاره‌خانه تبدیل شود. امروز سردر باغ ملی مجموعه‌ای شده است که مردم می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی از نهادهایی که در مرمت‌های بافت‌های تاریخی اهتمام داشته‌اند، قدردانی کرد و افزود: خانه اتحادیه می‌تواند محرک توسعه در منطقه باشد. قطعا در یک پیوستگی اقداماتی که درخصوص مرمت‌ها انجام شده می‌تواند هویت تهران را به این شهر بازگرداند.

امضای تفاهمنامه جهاد دانشگاهی با شهرداری تهران

به گزارش ایکنا در انتهای این برنامه با هدف مرمت بنای تاریخی تئاتر نصر و تبدیل آن به موزه ملی تئاتر ایران و مرکز اسناد تئاتر ایران، تفاهمنامه‌ای میان سازمان زیباسازی شهرداری تهران و معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی به امضا رسید.

سعید پورعلی در تشریح مفاد تفاهمنامه میان جهاد دانشگاهی و شهرداری تهران درخصوص مرمت بنای تئاتر نصر در جمع خبرنگاران گفت: این دومین تفاهمنامه برای بازسازی بنای تئاتر نصر است. اولین تفاهمنامه در سال 1387 با معاونت هنری وزارت ارشاد منعقد شد و مقرر شد موزه تئاتر ایران و مرکز اسناد تئاتر ایران در قالب بنای تئاتر نصر و بازسازی آن محقق شود.

وی افزود: این بازسازی به علت آنکه اعتبارات لازم آن تامین نشد متوقف شد. دومین تفاهمنامه در این مقطع میان کمیته امداد خمینی(ره)، شهرداری تهران و معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی منعقد شد تا بتوانیم این مجموعه را در اختیار شهرداری تهران قرار دهیم تا بازسازی آن انجام شود و شاهد افتتاح مرکز اسناد تئاتر ایران باشیم.

پورعلی ادامه داد: تئاتر نصر از قدیمی‌ترین مراکز تاریخی کشور بوده که هنرمندان زیادی با آن خاطرات خوبی دارند و امیدواریم بازسازی تئاتر نصر بتواند بر ظرفیت‌های فرهنگی کلانشهر تهران اضافه کند. بنای تئاتر نصر در سال 1381 به ثبت ملی رسیده است و شورای انقلاب فرهنگی نیز مصوبه‌ای داشته که براساس آن این بنا به موزه ملی تئاتر ایران تبدیل شود. این مصوبه همچنان به قوت خود باقی است.

پورعلی تاکید کرد: اهتمام بر این بوده که این محل به مرکز آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در حوزه تئاتر تبدیل شود که براساس آن برگزاری دوره‌های تخصصی تئاتر و حمایت از پژوهش‌های تئاتر در آن محقق شود و در نهایت به عنوان یک مجموعه فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد.


captcha