خداوند برای سنجش اخلاص و ایمان، حضرت ابراهیم (ع) را آزمایش کرد
کد خبر: 3633594
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۸

خداوند برای سنجش اخلاص و ایمان، حضرت ابراهیم (ع) را آزمایش کرد

یک کارشناس مذهبی با اشاره به لزوم الگو قرار دادن حضرت علی(ع) و حضرت زهرا (س) در مسیر زندگی، از سنجش اخلاص و ایمان حضرت ابراهیم (ع) توسط آزمایش مهم الهی سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) میزان نوشت: حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی کارشناس مذهبی گفت: حضرت ابراهیم خلیل (ع) یکی از پیامبران مورد توجه خاص پروردگار بوده است. حضرت آدم (ع) به عنوان نخستین پیامبر و حضرت محمد(ص) به عنوان آخرین پیامبر همگی رویدادهای گوناگونی را در زندگی خود تجربه کرده‌اند اما زندگی حضرت ابراهیم (ع) زندگی عجیبی است.

وی ادامه داد: عجیب بودن زندگی حضرت ابراهیم (ع) از آن جهت است که ایشان در مقطعی متولد شده‌اند که کفر فراگیر بوده است و خفقان به اندازه‌ای بوده که کسی جرأت نفس کشیدن نداشته است اما حضرت ابراهیم (ع) پس از گذشت چند سال از تولدشان مأموریت‌های زیادی را که بر عهده ایشان گذاشه می‌شود به خوبی انجام می‌دهند از جمله اینکه ایشان مامور تجدید بنای کعبه می‌شوند.

حضرت ابراهیم خلیل (ع)

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: خداوند همچنین برای اینکه درسی مهم برای آیندگان بر جای بماند، حضرت ابراهیم (ع) را آزمایش می‌کند و ایشان را به گونه‌ای در معرض این امتحان قرار می‌دهد که تا زمانی که تاریخ بشریت باقی است، از این آزمایش سخن گفته می‌شود.

وی درادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: پروردگارمتعال به حضرت ابراهیم(ع) مأموریت می‌دهد تا پس از به جای آوردن اعمال حج، فرزندشان حضرت اسماعیل(ع) را در منا قربانی کنند و چنین لحظه‌ای به واقع امتحانی سخت و عجیب برای هر دو نفر این بزرگواران است.

حجت الاسلام والمسملین رضایی گفت: در واقع خداوند با چنین امتحانی، تصمیم دارد درجه اخلاص و ایمان برگزیدگانش را برای بندگان نمایان کند. هنگامی که ‌ حضرت ابراهیم(ع) برای ادای فرمان خداوند آماده می‌شوند، کارد از بریدن باز می‌ماند و می‌گوید تو مأمورم می‌کنی درحالی که خداوند مرا منع می‌کند.

وی یادآور شد: با شناختن هرچه بهتر حضرت ابراهیم خلیل (ع) متوجه می‌شویم که هیچ وقت در تاریخ انسانیت چنین فردی نمایان نخواهد شد. امیدواریم خداوند توفیقی دهد تا بتوانیم زنده کننده اهداف حضرت ابراهیم(ع) و پیامبر گرامی اسلام (ص) باشیم.

این کارشناس مذهبی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) افزود: با توجه به اینکه نخستین روز از ماه ذی الحجه برابر با سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) است، شایسته است زنان و مردان مومن با الگو قراردادن این بزرگواران به صورت مستحکم و جدی در راستای پیروی از این عزیزان گام بردارند.

سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س)

وی تصریح کرد: اگر مؤمنان در بسیاری از امور زندگی خود به ویژه موارد اصلی، بزرگان دینی را الگو قرار دهند، بسیاری از مواردی که این روزها شاهد وقوع آن در زندگی مشترک هستیم را در آینده نمی‌بینیم.

حجت الاسلام و المسلمین رضایی خاطرنشان کرد: یکی از بزرگ‌ترین موانعی که بر سر راه ازدواج جوانان سد ایجاد می‌کند، توقعات بالای خانواده‌ها و در مواردی خود دختر و پسر است چرا که انتظار دارند در ابتدای زندگی همه چیز داشته باشند در حالی که چنین امری میسر نیست و افراد به تدریج می‌توانند به خواسته‌هایشان دست پیدا کنند.
captcha