30 هزار حافظ جزء 30 قرآن؛ دستور کار امسال «دارالتقوی»
کد خبر: 3634001
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸

30 هزار حافظ جزء 30 قرآن؛ دستور کار امسال «دارالتقوی»

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: خانه قرآن دارالتقوی مبین تهران طی سال جاری و با همکاری شهرداری منطقه 10 تهران و ادارات اوقاف و امور خیریه مناطق شمال غرب و غرب تهران، تربیت 30 هزار حافظ جزء 30 قرآن کریم را در دستور کار دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سومین جلسه هماهنگی، توجیهی مربیان قرآن خانه قرآن دارالتقوی مبین تهران عصر روز چهارشنبه، اول شهریورماه با حضور امیر قاسمی، معاون اجتماعی و امور فرهنگی شهردار منطقه 10 تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد لباس‌دوخت، معاون فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه غرب تهران، بهمن پزشکی، معاون فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه شمال غرب تهران، محمدمهدی خواجه محمودآباد، مدیر خانه قرآن دارالتقوی مبین تهران و نیز تعدادی از مربیان قرآنی این خانه قرآن در محل سالن جلسات خبرگزاری ایکنا برگزار شد.
پنجشنبه/////تربیت 30 هزار حافظ قرآن؛ دستور کار امسال «دارالتقوی»
در ابتدای این جلسه و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید توسط محمدمهدی خواجه محمودآباد، بهمن پزشکی، معاون فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه شمال غرب تهران طی سخنانی در رابطه با ارتباط کاری اداره اوقاف و بحث ترویج فرهنگ قرآن، گفت: وظیفه ذاتی اداره اوقاف حفظ موقوفات و اجرای نیت واقفان ارجمند است؛ چرا که از سال‌های قبل، واقفان محترم مقداری از املاک خود را به نیت‌های مختلف وقف امور مختلف دینی و مذهبی کرده‌اند.
معاون فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه شمال غرب تهران در ادامه اظهار کرد: وظیفه ما به عنوان اداره اوقاف این است که این املاک را که ممکن است برای سال‌های بسیار دور باشد، حفظ کنیم؛ چرا که کسی که وقف می‌کند، به این امید این عمل خیر را انجام می‌دهد که این وقف، سال‌های سال باقی بماند و به آن عمل شود و در این زمینه حفظ عین این موقوفات و در کنار آن اجرای نیات واقفان از  وظایف ماست.
وی در ادامه با بیان اینکه هنگامی که یک واقف با هزاران امید اموال خود را برای این کار می‌گذارد، وظیفه ما این است که بتوانیم این امانت را به نحو احسن حفظ کنیم، تصریح کرد: یکی از برنامه‌هایی که می‌توان در رابطه با وقف عملیاتی کرد این است که واقفان را با فرهنگ وقف قرآنی آشنا کنیم.
پزشکی با بیان اینکه یکی از نیت‌ها برای ایجاد وقف، می‌تواند ترویج فرهنگ قرآن و آموزش قرآن باشد، افزود: ارتباط، مشارکت و تعاملی که بین اداره اوقاف و مؤسسه‌ای مانند خانه قرآن دارالتقوی ایجاد شده، درواقع در همین راستا است. وقتی مشاهده‌ می‌کنیم که مؤسسه‌ای به این خوبی و به طور علمی به کار قرآن و امور قرآنی می‌پردازد، خیلی خوب است که ادارات بتوانند با این مؤسسات ارتباط بگیرند و کار تخصصی قرآن را به متخصصان آن بسپارند و خود ادارات به وظیفه اصلی خود که همان حفظ موقوفات است، بپردازند.
معاون فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه شمال غرب تهران گفت: البته از نظر مالی همیشه مشکلاتی وجود دارد و یکی از دلایل این مشکلات نیز این است که بحث ترویج قرآن و ایجاد وقف برای آن خیلی اتفاق نیفتاده است. ما همیشه سعی داریم هنگامی که واقفی برای وقف اموال خود به ما مراجعه می‌کند، به این شخص مشاوره دهیم و فرد را به سمت وقف قرآنی سوق دهیم که در این زمینه نیز در سال جاری یک وقف جدید با نیت ترویج فرهنگ قرآنی انجام شد.
وی ادامه داد: این امر از حسن اجرای برنامه‌های قرآنی است که مؤسسه‌ای مانند خانه قرآن دارالتقوی اینطور کار آموزش قرآن را انجام می‌دهد و مردم نیز که این اجرای موفق را مشاهده می‌کنند، با انگیزه‌ای که در ایشان به وجود می‌آید، به بحث وقف قرآنی می‌پردازند.
پزشکی بیان کرد: بنده در همینجا از همه مربیان قرآنی که به صورت مستقیم با قرآن‌آموزان و نیز به صورت غیر مستقیم با خانواده‌های ایشان در ارتباط هستند، تقاضا دارم تا به بحث ترویج فرهنگ وقف قرآنی در میان ایشان بپردازند تا این فرهنگ در جامعه جا افتاده و زمینه برای ترویج فرهنگ قرآنی فراهم شود.
وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: امسال با تفاهمی که با خانه قرآن دارالتقوی داریم، تعداد شش هزار نفر از دانش‌آموزان را در سطح مدارس منطقه تحت پوشش قرار خواهیم داد که با اجرای برنامه حفظ قرآن و در کنار آن پرداختن به موضوعاتی مانند تفسیر و مفاهیم قرآن برای قرآن‌آموزان می‌توانیم ایشان را علاوه بر بحث قرآن کریم با ترویج فرهنگ وقف قرآنی نیز آشنا کنیم.
پنجشنبه/////تربیت 30 هزار حافظ قرآن؛ دستور کار امسال «دارالتقوی»
همچنین، در ادامه این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد لباس‌دوخت، معاون فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه غرب تهران نیز طی سخنانی به تشریح برنامه‌های قرآنی این اداره در همکاری با خانه قرآن دارالتقوی پرداخت و ضمن تبریک سالروز پیوند آسمانی حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) و حضرت زهرا(س)، گفت: با توجه به اینکه امروز متأسفانه با معضلات فرهنگی فراوانی در سطح جامعه رو به رو هستیم، باید گفت که ریشه تمامی این معضلات به دوری از قرآن و فرهنگ قرآنی بازمی‌گردد.
وی با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ وقف قرآنی در سطح جامه با بیان اینکه سنت حسنه وقف، سنتی است که مادام و تا ابد پایدار خواهد بود، تصریح کرد: اگر بتوانیم فرهنگ وقف را به سمت وقف قرآنی در سطح جامعه سوق دهیم، می‌توانیم با نهادینه کردن فرهنگ قرآنی در جامعه، بر معضلات فرهنگی و اجتماعی چیره شویم.
معاون فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه غرب تهران افزود: ما به عنوان اشخاصی که فعال فرهنگی هستیم باید به این وظیفه مهم عمل کنیم که آحاد مردم و واقفان را با وقف قرآنی آشنا کنیم تا بتوان از این طریق و با هدفمند کردن برنامه‌های فرهنگی به ویژه در زمینه ایجاد وقف قرآنی، به طرف ایجاد سبک زندگی قرآنی که از منویات مقام معظم رهبری نیز است، گام برداریم.
لباس‌دوخت در ادامه تصریح کرد: اگر ما رسالتمان را به خوبی انجام ندهیم، جامعه رفته رفته از ارزش‌ها دور خواهد شد و ما در اینصورت پاسخی در برابر خداوند متعال و معصومین(ع) و نیز خون شهدا نخواهیم نداشت. البته ما امروز به فضل الهی در این راه قرار گرفته‌ایم و تمامی سعی ما نیز بر این است که بتوانیم در ترویج هرچه بیشتر فرهنگ قرآنی گام برداریم.
معاون فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه غرب تهران اظهار کرد: از تمامی مربیان قرآنی به ویژه مربیان خانه قرآن دارالتقوی که به صورت مستقیم با قرآن‌آموزان در ارتباط هستند تقاضا داریم تا هر چه می‌توانند در این زمینه یعنی نهادینه کردن فرهنگ قرآنی در میان قرآن‌آموزان و خانواده ایشان بکوشند.
وی در پایان سخنان خود ضمن تشکر از مربیان قرآنی حاضر در جلسه به امضای تفاهم‌نامه با خانه قرآن دارالتقوی اشاره کرد و گفت: امسال در راستای طرح تربیت حافظان منطقه شمال غرب تهران تعداد پنج هزار نفر از دانش‌آموزان منطقه را تحت پوشش این طرح قرآنی قرار خواهیم داد تا به اهداف خود در زمینه افزایش تعداد حفاظ قرآن کریم در راستای بزرگترین رویداد قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه دست پیدا کنیم.
پنجشنبه/////تربیت 30 هزار حافظ قرآن؛ دستور کار امسال «دارالتقوی»
همچنین، در ادامه، امیر قاسمی، معاون اجتماعی و امور فرهنگی شهردار منطقه 10 تهران نیز طی سخنانی اظهار کرد: در مبحث قرآن، مجموعه شهرداری تقریبا چند سالی است که با آغاز فعالیت شورای عالی قرآن در تهران، برنامه‌های متعددی را در دستور کار خود قرار داده است و در این زمینه سعی شده است تا اولویت‌ برنامه‌های هر سال مجموعه شهرداری تهران بحث قرآن باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه به همین دلیل در سطح شهرداری منطقه 10 نیز تمهیداتی در نظر گرفته شد و استارت کار نیز از سال گذشته با طرح بینات 2 با قوت تمام در منطقه زده شد، گفت: در این زمینه با همکاری خانه قرآن دارالتقوی که از مؤسسات قرآنی بسیار فعال و موفق در زمینه اجرای برنامه‌های قرآنی است، توانستیم تا برنامه‌های قرآنی را به صورت گسترده در منطقه 10 اجرا کنیم.
معاون اجتماعی و امور فرهنگی شهردار منطقه 10 تهران با اشاره به اینکه امسال به عنوان سال جهاد قرآنی در منطقه 10 به فعالیت‌های گسترده قرآنی در منطقه خواهیم پرداخت، افزود: بحث جهاد قرآنی را از ابتدای سال آغاز کردیم و در این مورد موضوع قرآنی نیز موضوع اصلی همه ادارات تخصصی شهرداری منطقه 10 است.
وی در ادامه تصریح کرد: در زیر مجموعه معاونت اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری منطقه 10، تعداد 10 اداره تخصصی فعالیت می‌کنند که هر کدام از این ادارات موضوع خاصی را دنبال می‌کند و بحث قرآن در صدر فعالیت‌های این ادارات قرار دارد.
معاون اجتماعی و امور فرهنگی شهردار منطقه 10 تهران بیان کرد: یکی از اتفاقات خوبی که در ایام ماه مبارک رمضان سال جاری در سطح منطقه رخ داد، حمایت از محافل قرآنی خانگی بود که از جمله این حمایت‌ها می‌‎توان به حضور شهردار منطقه در این محافل و نیر اهدای امکانات قرآنی به این محافل، حمایت از کانون‌های فرهنگی که در سطح منطقه 10 فعالیت دارند و ... اشاره کرد.
قاسمی با بیان اینکه شهردار منطقه 10 خود یک شهردار قرآنی است و قرآن در دستور کار روزمره ایشان قرار دارد، اظهار کرد: اهتمام شهردار منطقه در امر قرآن و پرداختن به ترویج فرهنگ قرآنی در سطح منطقه باعث تسریع در اجرای فعالیت‌های قرآنی در سطح منطقه 10 شده است که تمامی این فعالیت‌ها باعث شده تا منطقه 10 تهران به عنوان یکی از مناطق خیلی فعال از لحاظ اجرای فعالیت‌های قرآنی مطرح شود.
وی تصریح کرد: امسال در طرح بینات 3 که با تعامل با آموزش و پرورش منطقه و خانه قرآن دارالتقوی از ابتدای سال تحصیلی جدید در سطح مدارس اجرایی می‌شود، تعداد 19 هزار نفر از دانش‌آموزان تحت پوشش قرار می‌گیرند، افزود: امسال تقریبا تمامی مدارس منطقه تحت پوشش طرح بینات 3 قرار می‌گیرند و از آنجایی این قرآن‌آموزان خانواده خود را نیز به صورت غیر مستقیم در جریان فعالیت‌های قرآن خود قرار می‌دهند، امیدوار هستیم تا در پایان طرح بتوانیم گامی هر چند کوچک در زمینه نهادینه کردن فرهنگ قرآنی در سطح منطقه 10 برداشته باشیم.
30 هزار حافظ جزء 30 قرآن؛ دستور کار امسال «دارالتقوی»
در ادامه این جلسه قرآنی، محمدمهدی خواجه محمودآباد، مدیر خانه قرآن دارالتقوی مبین تهران نیز طی سخنانی با اشاره به فعالیت‌های امسال این مؤسسه قرآنی، به تدوین کتاب کار مربیان خانه قرآن دارالتقوی اشاره کرد و گفت: این کتاب که با استفاده از تجربیات گذشته مربیان و نیز آیات قرآن کریم، احادیث، حکمت‌های نهج‌البلاغه، تصاویر و ..و در حال تدوین است تا پایان ماه جاری منتشر و طی مراسم در خبرگزاری ایکنا رونمایی خواهد شد.
مدیر خانه قرآن دارالتقوی مبین تهران ادامه داد: با توجه به اینکه موضوع ترویج فرهنگ وقف قرآنی از موضوعاتی است که جامعه امروز ما به شدت به آن نیاز دارد، موضوع قرآنی اولین هفته آموزشی مربیان در مدارس تحت پوشش ترویج فرهنگ وقف قرآنی خواهد بود.
خواجه محمودآباد با بیان اینکه موضوع اصلی کار مربیان در مدارس، بحث حفظ سور جزء 30 قرآن کریم خواهد بود، تصریح کرد: البته مربیان قرآنی در کنار بحث حفظ قرآن، به ارائه نکات تفسیری، ترجمه قرآن، حکمت‌های نهج‌البلاغه، شعر، نقاشی و ... نیز برای قرآن‌آموزان خواهند پرداخت که در این زمینه تنها به حفظ قرآن اکتفا نشود.
مدیر خانه قرآن دارالتقوی مبین تهران در پایان از تمامی مسئولان شهرداری منطقه 10 تهران و نیز مسئولان ادارات اوقاف و امور خیریه مناطق شمال غرب و غرب تهران که در اجرای طرح‌های مختلف قرآنی در این مناطق با خانه قرآن دارالتقوی همکاری دارند، تقدیر و تشکر کرد.
یادآور می‌شود، در پایان این جلسه، تعدادی از مربیان خانه قرآن دارالتقوی به بیان نکاتی در رابطه با نحوه اجرای طرح‌های قرآنی تربیت حافظان و نیز بینات پرداختند و نقطه‌ نظرات خود را جهت اجرای هرچه بهتر این برنامه‌ها بیان کردند.
گزارش کامل تصویری را اینجا ببینید.
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
فاطمه بیلدار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۰۲ - ۱۷:۲۰
0
0
سلام. خیلی عالیست موفق و موید من الله باشید.
معصومه کاظمی پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۰۲ - ۱۷:۳۶
0
0
موسسه ی دارالتقوی یکی از فعال ترین موسسات قرآنی است.
با آرزوی موفقیت و پیروزی برای اعضای این موسسه و همچنین خبرگزاری ایکنا.
سحر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۰۲ - ۱۷:۴۳
0
0
بسیار عالی. امید است این موسسه ی قرآنی با هدف تربیت حافظین قرآن مورد حمایت مسئولین محترم قرار گرفته تا به اهداف بزرگ خود دست یابد. موفق و پیروز باشید.
مهسا موید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۰۳ - ۱۵:۵۶
0
0
باسلام. و خسته نباشید بابت زحمات شما جلسه خیلی خوبی بوده با آرزوی توفیقات روز افزون
captcha