نقاشی آثار دینی وام‌گرفته ایمان از خالق خود است
کد خبر: 3634127
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
یک نقاش:

نقاشی آثار دینی وام‌گرفته ایمان از خالق خود است

گروه هنر: ناصر آراسته هنرمند نقاش گفت: از دیدگاه من نقاشی دینی به کاری گفته می‌شود که در آن، هنرمند ایمان و باورهایش را به تصویر می‌کشد.

نقاش آثار دینی وام‌گرفته ایمان به خالقش است
ناصر آراسته، هنرمند نقاش در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره الزامات نقاشی دینی گفت: تعریف این عنوان کار راحتی نیست، چون هر کسی نسبت به آن الگو و شاخصه‌ای خاص مد نظر دارد. برای مثال ممکن است یک نقاش تصویرگری از تمثال ائمه یا اماکن متبرکه را نقاشی دینی بداند و عده‌ای دیگر رفتار اخلاقی و انسانی را الگویی برای نقاشی دینی تصور کنند.

وی افزود: اما تعریفی که من از این نام (نقاشی دینی) مطرح می‌کنم به نوعی دایره آن وسیع‌تر است. از نگاه من نقاشی دینی کارهایی را در برمی‌گیرد که به نوعی در آن معنویت تبلیغ شود. این معنویت هم می‌تواند در قالب یک رفتار اخلاقی بیان شود هم این‌که در آن به صورت مستقیم به نمادهای مذهبی توجه شده باشد. برای درک بهتر مثال می‌زنم. وقتی من تصویر دختر یا پسری را می‌کشم که در حال بوسیدن دست پدر یا مادر خود است، معنایی را مد نظر قرار داده‌ام که در قرآن نیز به آن توصیه شده است، برای همین از دیدگاه من این رفتار را می‌توان الگویی برای نقاشی دینی محسوب کرد.

این نقاش درباره تاثیرگذاری چنین کارها اینگونه اظهارنظر کرد: نمی‌خواهم بگویم که نگاه اخلاقی به موضوعات انسانی می‌تواند تاثیرگذار‌تر باشد یا نقاشی‌هایی که به طور مستقیم به موضوعات دینی و قرآنی می‌پردازند، چون جواب قاطع در این زمینه ممکن نیست، اما یک چیز را به طور جد می‌توانم مطرح کنم، آن هم این‌که آن اثری که بر پایه قلب و روح هنرمند خلق شود مطمئناً تاثیرگذاری آن دو چندان خواهد بود.

آراسته در پاسخ به سوال پایانی مبنی بر اینکه وی تا چه حد در کارهایش وام گرفته موضوعات دینی است، گفت: اگر از من نظر بخواهید می‌گویم که تمامی کارهایم من به نوعی آموزه‌های دینی را مد نظر قرار داده، چون با این‌گونه مفاهیم بزرگ شده‌ام، ولیکن قضاوت صحیح تر را کسانی خواهند داشت که کارهای مرا دیده و می‌توانند پیرامون آن نظر دهند.
captcha