عرفه؛ روز رسیدن به شناخت در دین
کد خبر: 3634247
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵
بیگدلو گفت:

عرفه؛ روز رسیدن به شناخت در دین

گروه سیاسی: امام جمعه موقت قیدار گفت: عرفه روز رسیدن به شناخت در راه دین است و بعضی ديگر هم آن وجه تسمیه این روز را جهت تحمل صبر و رنجی می‌دانند كه برای رسيدن به آن بايد متحمل شد چرا كه يكی از معانی «عرف» صبر و شكيبايی و تحمل است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، حجت‌السلام علی‌اکبر بیگدلو، امام جمعه موقت قیدارظهر امروز جمعه سوم شهریورماه در خطبه‌های نمازجمعه قیدار اظهار کرد: هفتم شهریورماه امسال مصادف با 7 ذی‌الحجه سالروز شهادت امام محمد باقر (ع) است.

وی افزود: این امام همام از جانب پدر و نیز مادر، به شجره پاكیزه نبوت منتهى مى‏‌شود. پدر بزرگوارشان على بن الحسین، زین العابدین (ع) ومادر آن حضرت، ام عبدالله، فاطمه، دختر امام حسن مجتبى (ع) است و ایشان در سال 57 هجری در مدینه متولد و سرانجام در هفتم ذيحجه سال 114 هجری در سن 57 سالگی بعد از 19 سال امامت در مدينه با توطئه هشام مسموم شد و چشم از جهان فروبست و پيکر مقدسش را در قبرستان بقيع - کنار پدر بزرگوارش - به خاک سپردند.

حجت‌الاسلام بیگدلو تصریح کرد: در شأن امام محمد باقر علیه السلام گفته شده که او نمونه والائی از هاشمیان، علویان و فاطمیان بود زیرا که از جهت وراثت منتسب به امام حسن و امام حسین علیهما السلام و مادرش ام عبدالله (فاطمه) دختر امام حسن علیه السلام بود. راستگوترین لهجه‌ها و جذابترین چهره‌ها و بخشنده‌ترین انسان‌ها به‌شمار می‌رفت.

حجت‌الاسلام بیگدلو با اشاره به برخی از ویژگی‌های اخلاقی این امام بزرگوار، تاکید کرد: آن حضرت بسیار گشاده‌رو و با مومنان و با دوستان خوش برخورد بود. اصحاب و دیگران را به مصالحه تشویق می‌فرمود مصالحه کدورت درون را از بین می‌برد و گناهان دو طرف را همچو برگ می‌ریزد. در مسجد جدش بعد از ادای فریضه مردم گرداگرد حضرت جمع می‌شدند و از انوار دانش و فضیلت او بهره‌مند می‌شدند.

امام جمعه موقت قیدار در ادامه در خصوص مناسبت 4 شهرویرماه گفت: شنبه 4 شهریور سالروز شهادت حاج مهدی عراقی و فرزندش توسط گروه فرقان که ترور شدند و امام شخصاً از میدان سعیدی قم تا صحن حرم مطهر حضرت معصومه پیکر شاگرد خویش را تشییع کردند این گونه تجلیل در سیره عملی امام بی نظیر است.

وی افزود: 8 شهریور سالروز شهادت مظلومانه شهید رجایی و باهنر و آغاز هفته دولت است که پس از عزل بنی‌صدر دشمنان براندازی را جور دیگری طرح کردند ترور فاجعه هفتم تیر نابودی مسئولان رده بالای نظام و فاجعه هشت شهریور انفجار دفتر نخست وزیری. امام فرمود هرچه عزیزان این ملت را ترور می‌کنند ملت ما آگاه‌تر می‌شوند فرق انقلاب اسلامی با دیگر حکومت‌ها این است که وقتی شهید می‌دهیم منسجم و متحدتر می‌شویم.

امام جمعه موقت قیدار با اشاره به فرارسیدن روز عرفه، تصریح کرد: 9 شهریور امسال مصادف با 9 ذی‌الحجه روز عرفه است و درباره نامگذاری این روز به عرفه آمده است آنگاه كه جبرئيل (ع) مناسک حج را به حضرت ابراهيم (ع) می‌آموخت، چون به عرفه رسيد به او گفت: «عرفت؟» يعنی «ياد گرفتی؟» و او پاسخ داد آری. لذا به اين نام خوانده شد. وجه ديگر اينكه مردم از اين جايگاه و در اين سرزمين به گناه خود اعتراف می‌كنند.

وی افزود:بعضی ديگر هم آن را جهت تحمل صبر و رنجی مي‌دانند كه برای رسيدن به آن بايد متحمل شد چرا كه يكی از معانی «عرف» صبر و شكيبايی و تحمل است. برای این روز دعاهای زیادی وجود دارد ولی مهمترین این ادعیه، دعای حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در روز عرفه است .حضرت علی (ع) فرمود: عرفات خارج از مرز حرم است و مهمان خدا باید بیرون دروازه آنقدر تضرع کند تا لایق ورود به حرم شود.

captcha