جزئیات آخرین تحولات مسابقات سراسری قرآن/ امسال دوره ارزیابی و انتخاب نداریم
کد خبر: 3634817
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸

جزئیات آخرین تحولات مسابقات سراسری قرآن/ امسال دوره ارزیابی و انتخاب نداریم

معاون مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به افزایش برخی از آیتم‌های دوره ارزیابی و انتخاب قاریان و حافظان به مسابقات سراسری قرآن از حذف این دوره خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) فارس نوشت: چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از 11 شهریور‌ماه 1396 به میزبانی حسینیه اعظم ثار‌الله شهر ارومیه برگزار خواهد شد.

این دوره از رقابت‌ها با تحولاتی در حوزه انتخاب و ارزیابی قاریان برگزیده جهت اعزام به مسابقات بین‌المللی کشورهای مختلف روبرو است و این تحولات پس از اعتراضات شرکت‌کنندگان به نحوه انتخاب نمایندگان کشور در مسابقات بین‌المللی سال گذشته رخ داد.

البته همان زمان مسئولان این وعده را دادند که این مشکل برای سال آینده مرتفع خواهد شد و گویا تمهیداتی برای تلفیق مسابقات و دوره ارزیابی و انتخاب قاریان و حافظان قرآن کریم اندیشیده شده است.

حجت‌الاسلام مقنی معاون مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از تجمیع دوره ارزیابی با مسابقات سراسری خبر داد و گفت: امسال برنامه‌ریزی ما به‌ گونه‌ای است که نمایندگان کشور برای اعزام به مسابقات مختلف بین‌المللی قرآن کریم در جریان مسابقات کشوری ارزیابی و انتخاب می‌شوند.

وی گفت: در رشته تلاوت امسال میزان تلاوت‌ها را در سه مرحله به‌گونه‌ای تنظیم کرده‌ایم که قاری در همه موضوعات به خوبی سنجیده شود تا به این صورت بتوانیم تشخیص دهیم که کدام برگزیده برای اعزام به کدام کشور مناسب است.

مقنی درباره تحولات ایجاد شده در رقابت‌ها گفت: یکی از تلاوت‌های مهمی که برای ارزیابی قاریان در دوره بسیار مهم بود تلاوت 20 دقیقه‌ای بود که سال گذشته به عنوان مرحله آخر دوره در آستان مقدس امامزاده حسن(ع) برگزار شد، اما امسال این آیتم به مرحله فینال مسابقات افزوده شده و قاریان شرکت‌کننده باید در دور فینال ابتدا یک تلاوت مجلسی 20 دقیقه‌ای و سپس یک تلاوت 5 دقیقه‌ای کوتاه اجرا کنند. البته مراحل مقدماتی و نیمه‌نهایی هم به قوت خود باقی است و قاریان باید به ترتیب 8 و 12 سطر در این مراحل تلاوت کنند.

معاون مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف درخصوص تحولات رشته حفظ مسابقات سراسری قرآن کریم گفت: مهم‌ترین آیتم ما در دوره ارزیابی و انتخاب قاریان و حافظان ارائه استقامتی محفوظات بود که امسال این آیتم به فینال رقابت‌ها افزوده شده و باید حافظان قرآن به سه سؤال سه صفحه‌ای داوران پاسخ دهند. البته دو سؤال هم در فینال از قاریان پرسیده خواهد شد. مراحل مقدماتی و نیمه‌نهایی رشته حفظ هم به قوت خود باقی است.

مقنی از معرفی نمایندگان کشور به مسابقات بین‌المللی پس از اعلام نتایج فینال خبر داد و گفت: امسال تلاش ما این است که پس از برگزاری مرحله فینال رقابت‌ها و اعلام نتایج جلسه‌ای با حضور اساتید مختلف تشکیل داده و نمایندگان کشورمان برای اعزام به مسابقات مختلف بین‌المللی از جمله مسابقات ایران و مالزی معرفی شوند.
captcha