«هدایت مهاباد»؛ مؤسسه‌ای با فعالیت‌های برون‌مرزی/ مجموعه‌ای متخصص در تربیت حافظان 15 جزء
کد خبر: 3635159
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۵

«هدایت مهاباد»؛ مؤسسه‌ای با فعالیت‌های برون‌مرزی/ مجموعه‌ای متخصص در تربیت حافظان 15 جزء

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مؤسسه قرآنی هدایت، مؤسسه‌ای در شهرستان مهاباد است که ضمن همکاری و انجام فعالیت‌های قرآنی برون‌مرزی با مؤسسات قرآنی کشور عراق، در تربیت حافظان 15 جزء قرآن کریم نیز تخصص ویژه‌ای دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شهرستان مهاباد با 250 هزار نفر جمعیت، در جنوب استان آذربایجان غربی واقع شده و مذهب اهالی این شهرستان سنی شافعی است. خانواده‌های مهابادی توصیه‌های فراوانی را برای آموزش قرآن به فرزندان خود دارند که سیدابراهیم حسینی با مدرک مربیگری روخوانی قرآن و کارشناسی مدیریت از این ظرفیت و انگیزه ارزشمند استفاده و مؤسسه قرآنی هدایت مهاباد را در این شهر تأسیس کرده است. حسینی که در کارنامه خود مسئولیت کمیته قرآن شهرستان و تألیف اطلس قرآنی ـ فرهنگی شهرستان مهاباد را دارد، توانسته است با برنامه‌های متنوع قرآنی و فرهنگی، جایگاه ویژه‌ای برای این مؤسسه در این شهر پیدا کند.
سیدابراهیم حسینی، مدیرعامل مؤسسه قرآنی هدایت مهاباد در گفت‌وگو با ایکنا در رابطه با نحوه شکل‌گیری این مؤسسه بیان کرد: در سال 1391 مؤسسه‌ای در شهرستان مهاباد برای انجام فعالیت‌های قرآنی مؤسسه‌ای تحت عنوان مؤسسه فرهنگی، قرآنی هدایت راه‌اندازی شد. یکی از ویژگی‌های قرآن کریم هدایت کردن است که در آیه سوم سوره مبارکه انسان(إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَإِمَّا كَفُورًا) نیز به آن اشاره شده است، ما به استناد این آیه شریف قرآن، وظیفه نشان دادن راه درست را به امت اسلامی، کودکان و نوجوانان این مرز و بوم داریم تا ان‌شاءالله این عزیزان در راه خدمت به اسلام و مسلمین و ترویج فرهنگ قرآنی هدایت شوند.
رد نشود//// معرفی مؤسسه فرهنگی قرآنی هدایت مهاباد
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآنی هدایت مهاباد پیرامون راه‌اندازی این مؤسسه چنین گفت: مؤسسه هدایت مهاباد، تنها مؤسسه‌ای است که در این شهر از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز فعالیت خود را گرفته و از سال 1391 فعالیت‌های متنوع و مختلف قرآنی را انجام داده است. بنای ساختمان مؤسسه که در آن به فعالیت می‌پردازیم از طرف شهرداری شهر مهاباد و با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی در راستای توسعه فعالیت‌های قرآنی در اختیار ما قرار داده شده است که تاکنون بابت بنای ساختمان مبلغی از ما دریافت نکرده‌اند.
حسینی برنامه‌های فرهنگی و قرآنی مؤسسه هدایت مهاباد را تشریح کرد و گفت: مؤسسه هدایت مهاباد برنامه‌های مختلفی را در زمینه آموزش‌های عمومی اجرا و برگزار کرده است. آموزش مفاهیم قرآن در سطوح مختلف، کلاس‌های حفظ قرآن کریم از یک جزء تا 15 جزء از جمله این کلاس‌ها هستند، اکنون نیز افتخار این را داریم که حافظان 15 جزء را در شهر مهاباد از طرف مؤسسه هدایت پرورش و تحویل جامعه داده‌ایم.
وی ادامه داد: در زمینه آموزشی فعالیت‌های دیگری نیز در مؤسسه در حال اجراست. مؤسسه هدایت مهاباد در زمینه کارهای فرهنگی و تبلیغی در مناسبت‌های مختلف و ایام‌الله به‌ویژه در ایام رحلت امام خمینی(ره)، دهه فجر، اعیاد مولود و میلاد رسول اکرم(ص)، مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی، گرامیداشت یاد و خاطره شهدا محافل انس با قرآن کریم را برگزار کرده که با استقبال بی‌نظیر مردم شهر مواجه شده است.
این فعال قرآنی در ادامه تشریح فعالیت‌های مؤسسه افزود: مؤسسه هدایت در سال 1393 با همکاری مؤسسه ایمان در شهر اربیل عراق، نمایشگاه محصولات قرآنی برگزار کرده و بازخورد خوبی در برداشته است که کنسولگری، رسانه‌ها و تلویزیون‌های محلی برای افتتاح این نمایشگاه حضور داشتند. در حال حاضر ما در این مؤسسه و در شهرستان مهاباد آمادگی انجام فعالیت‌های فرهنگی دیگری در شهرهای کردنشین عراق بخصوص سلیمانیه، کرکوک، اربیل و دهوک را در صورت حمایت از طرف مسئولین نظام جمهوری اسلامی داریم.
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی قرآنی هدایت مهاباد در توضیح برنامه کلاس‌های این مؤسسه گفت: بیشتر کلاس‌های این مؤسسه عمومی بوده و مقاطع سنی کودک و نوجوان را در‌ بر می‌گیرد. با توجه به اینکه در این شهرستان این گروه سنی علاقه زیادی به شرکت در کلاس‌های قرآن دارند، این عزیزان به مؤسسه ما مراجعه می‌کنند و تحت آموزش مربیان ما قرار می‌گیرند. از دیگر برنامه‌های مؤسسه می‌توان به برگزاری آزمون‌های سراسری از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که هر ساله برگزار می‌شود اشاره کرد. ما هر ساله تعداد زیادی از اعضای مؤسسه را در دوره‌های آموزش قرآن که به این منظور برگزار می‌شود آماده می‌کنیم تا در این مسابقات شرکت کنند و خوشبختانه توانستند افراد زیادی از طرف مؤسسه به‌دلیل موفقیت در این آزمون و نمونه بودن در رشته حفظ، گواهینامه معتبر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمک هزینه سفر عتبات را دریافت کنند.
رد نشود//// معرفی مؤسسه فرهنگی قرآنی هدایت مهاباد
این فعال قرآنی پیرامون حمایت‌هایی که از مؤسسه قرآنی هدایت می‌شود، توضیح داد: بیشتر هزینه‌های مؤسسه ما از طریق اخذ شهریه توسط قرآن‌آموز تأمین می‌شود و هرازچندگاهی نیز از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک‌هایی صورت گرفته که در زمینه آموزش قرآن هزینه شده است، گاهی افراد خیّری در شهرستان مهاباد نیز این کار را ارزشمند دانسته و کمک‌هایی انجام می‌دهند. با توجه به اینکه ما در کشور جمهوری اسلامی زندگی می‌کنیم و قرآن یکی از ارکان رکین اسلام است و همه ما مسلمانان باید مثل پروانه به دور این شمع بگردیم، باید مسئولان توجه ویژه به این امر داشته باشند و بتوانیم از موازی‌کاری‌های متعدد که در دستگاه‌های مختلف صورت می‌گیرد جلوگیری کنیم تا آموزش‌های قرآنی را که نیازمند سازماندهی و مدیریت بیشتر است، به صورت واحد ارائه کنیم.
وی در این رابطه ادامه داد: برای افرادی که در کلاس‌های قرآن شرکت می‌کنند باید مدارک و مدارجی طراحی و برنامه‌ریزی کنیم. در مواردی می‌بینیم قرآن‌آموز در یک مؤسسه کلاسی را گذرانده و به مؤسسه دیگری مراجعه کرده تا در کلاسی شرکت کند، اما مطالب همان کلاس قبل ارائه شده است. ما باید بتوانیم کلاس‌ها را درجه‌بندی و مدرک اعطا کنیم تا هم دانش‌آموز از روند پیشرفت خود آگاه شود و هم مؤسسه با افرادی که به آن مراجعه می‌کنند، بتواند سطح قرآن‌آموز را تشخیص دهد و بداند چه کلاسی مناسب چه قرآن‌آموزی است. ما باید برنامه‌ریزی انجام دهیم تا در آینده بتوانیم شیوه‌ای در پیش گیریم تا هم برای قرآن‌آموز مفید و هم برای مؤسسه اعتبار و افتخاری باشد. به صورتی که آموزش‌ها تکراری نباشد تا برای قرآن‌آموز خسته‌کننده و کسل‌آور نشود. ما انتظار داریم با برنامه‌ریزی کلان کشوری از موازی‌کاری‌ها و هزینه‌های مختلف در دستگاه‌های مختلف جلوگیری شود تا کار پخته‌تر و دقیق‌تری در جهت آموزش قرآن گام برداشته شود.
رد نشود//// معرفی مؤسسه فرهنگی قرآنی هدایت مهاباد
مدیر مؤسسه فرهنگی قرآنی هدایت مهاباد گفت: مؤسسه هدایت با سه نفر به عنوان هیئت مؤسس که مدارج بالای علمی دارند فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر با پنج مربی مجرب که به صورت مداوم در جهت آموزش قرآن کریم با این مؤسسه همکاری می‌کنند، اداره می‌شود.
حسینی از علاقه زیاد مردم مهاباد به فعالیت‌های قرآنی خبر داد و گفت: در شهر مهاباد علاقمندان زیادی به فعالیت‌های قرآنی، آموزش قرآن و شرکت در مراسم قرآنی داریم که با حضور چشمگیر در برنامه‌های قرآنی شرکت می‌کنند. ما به برکت قرآن مشکلات زیادی در مؤسسه نداشتیم ولی به عنوان یک خدمتگذار قرآنی باید عرض کنم در صورتی که برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد، نتیجه مثبت خواهیم دید و آنچه دولت در زمینه حمایت از کارهای قرآنی انجام می‌دهد باید با دقت بیشتری صورت گیرد. با توجه به اینکه ما در کشوری که تحت لوای قرآن اداره می‌شود زندگی می‌کنیم، باید به زمینه‌های قرآنی بیشتر پرداخته شود و افتخارات قرآنی بیشتری را به جامعه تقدیم کنیم. پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری ما باید به سمتی حرکت کنیم تا حافظان قرآن بیشتری را پرورش دهیم، قرآن را در سینه‌ها حفظ کنیم و در زندگی روزمره به کار ببریم تا خداوند از ما راضی باشد و بتوانیم خدمتی عظیم در جهت توسعه و گسترش فرهنگ قرآن کریم را داشته باشیم.
حسینی در ادامه توضیحات خود افزود: در ماه مبارک رمضان سال 1394، به مدت سی شب توانستیم نماز تواریح را پس از نماز عشاء برگزار کنیم که استقبال روحانیان و شرکت‌کنندگان در این مراسم مواجه شدیم.
وی در ادامه به یکی از چهره‌های قرآنی شهر مهاباد اشاره کرد و گفت: مصطفی خرمدل، مترجم، قرآن‌پژوه، اسلام‌شناس و مفسر کُرد زبان و ساکن شهر مهاباد است وی کتاب ارزشمند تفسیر نور که ترجمه قرآن به زیان فارسی است را در کارنامه خود دارد. همچنین این خادم قرآن تألیف کتاب «شنه‌ی ره‌حمه‌‌ت» را که تفسیر قرآن به زبان کردی است در کارنامه خود دارد و مردم شهر مهاباد با علاقه زیاد این کتاب را خریداری و مطالعه می‌کنند.
مدیر مؤسسه فرهنگی قرآنی هدایت مهاباد در پایان گفت: از تمامی دست‌اندرکاران این خبرگزاری وزین که در راستای ترویج و گسترش فرهنگ قرآنی در کشور اسلامی و سراسر دنیا فعالیت می‌کنند سپاسگزاری می‌کنم. به امید روزی که بتوانیم تمام امورات کشور را به یاری خداوند بزرگ بر اساس قوانین قرآن کریم و حمایت نظام مقدس جمهوری اسلامی اداره کنیم
یادآور می‌شود که مؤسسه فرهنگی قرآنی هدایت در استان آذربایجان غربی، شهرستان مهاباد، خیابان استاد مزدی، پارک استاد مزدی واقع شده است.
زهره رجبی
captcha