نگاه پیشگیرانه امام محمد باقر(ع) نسبت به برخی آسیب‌های مهدویت
کد خبر: 3635296
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰

نگاه پیشگیرانه امام محمد باقر(ع) نسبت به برخی آسیب‌های مهدویت

گروه معارف: حجت‌الاسلام والمسلمین نصوری با بیان اینکه امام محمدباقر(ع) در سخنان خود نگاه پیشگیرانه نسبت به برخی آسیب‌های مهدویت دارند، گفت: روایت معروف امام باقر(ع) که می‌فرماید: «کذب الوقّاتون»، همین نگاه است که بر مبنای آن باید بیشتر تعمیق و ترویج فرهنگ مهدویت و زمینه‌سازی ظهور را دنبال کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا نصوری، معاون تبلیغ و ارتباطات مركز تخصصی مهدویت در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، با تأکید بر احیای رویکرد مهدوی مناسبت‌های اهل بیت(ع) با اشاره به سالروز شهادت امام محمدباقر(ع) گفت: امام محمدباقر(ع) در سخنان خود نگاه پیشگیرانه نسبت به برخی آسیب‌های مهدویت دارند و امام صادق(ع) این نگاه را توسعه دادند و آن روایت معروف از امام باقر(ع) است که می‌فرماید: «کذب الوقّاتون» تعیین‌ کنندگان وقت ظهور دروغ‌گو هستند، همین نگاه است.

وی توضیح داد: یعنی امام محمدباقر(ع) در این سخن برای ما مبنا قرار داده است که در دوران غیب وقتی که باید تلاش به زمینه‌سازی ظهور امام زمان(عج) بکنید و دنبال این باشید که خودتان را بسازید تا جامعه ساخته شود ـ چراکه وقتی جامعه ساخته شود زمینه برای ظهور حضرت فراهم می‌شود ـ دنبال این نباشید که تعیین زمان ظهور بکنید و وقتی ظهور اتفاق نیفتند حالت یأس و ناامیدی در جامعه رخ می‌دهد.

این پژوهشگر مهدوی اظهار کرد: این یک نگاه استراتژیکی بود که امام محمدباقر(ع) برای ما تعریف کرده تا بتوانیم این فرمایش ایشان را سرلوحه برنامه خود قرار دهیم و بیشتر نگاه تعمیق و ترویج فرهنگ مهدویت را داشته باشیم.

نصوری ادامه داد: امام صادق(ع) در همین راستا سه بار تکرار می‌کنند و می‌فرمایند نباید به دنبال تعیین زمان ظهور باشید. امام عصر(عج) در نامه‌ای که برای نائب چهارم خود؛ علی بن محمد سَمُری می‌نویسد تأکید می‌کند زمان ظهور من باید به اذن خد باشد. اگر کسی بگوید زمان ظهور را می‌دانم عملاً خود را شریک در علم خدا می‌کند. این هم خلاف سخن اهل‌بیت(ع) است و هم شرک است.

معاون تبلیغ و ارتباطات مركز تخصصی مهدویت گفت: در تعبیر امام محمدباقر(ع) آمده است که در دوران غیبت قدر امام را به عنوان یک نعمت بدانید. ایشان به آیه پایانی سوره ملک در همین رابطه اشاره کرده‌اند: «قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُكُمْ غَوْرًا فَمَنْ يَأْتِيكُمْ بِمَاءٍ مَعِينٍ؛ بگو به من خبر دهيد اگر آب[آشاميدنى] شما [به زمين] فرو رود چه كسى آب روان برايتان خواهد آورد».

وی بیان کرد: امام محمدباقر(ع) در تبیین «ماء معین» در این آیه فرمود: مراد از «ماء معین» امام زمانتان است. تا زمانی که قدر امامتان را ندانید، خداوند این نعمت را به شما نمی‌دهد. بر اساس این سخن، امام محمد باقر(ع) امام زمان(عج) را به عنوان یک نعمت می‌دانند و می‌فرمایند مردم قدر این نعمت را نمی‌دانند؛ هر وقت دانستند خداوند به آنها می‌دهد؛ یعنی عملاً فلسفه غیبت را هم مطرح می‌کند.

این پژوهشگر مهدوی در پایان گفت: همه اهل‌بیت(ع) برای اینکه مردم حق و باطل را خوب بشناسند و سطح معرفتی جامعه بالا باشد، چنین هشدارهایی را می‌دادند تا جامعه مصون‌سازی شود.

captcha