ترجیح امر خدا بر خود سبب جلب خیر دنیا و آخرت است
کد خبر: 3635751
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴
انصاریان:

ترجیح امر خدا بر خود سبب جلب خیر دنیا و آخرت است

گروه اجتماعی: استاد اخلاق و عرفان اسلامی با اشاره به حدیثی از امام محمد باقر(ع) بیان کرد: کسی که امر خداوند را بر خود مرحج دارد، برکات زمین و آسمان به سمت او گسیل می‌‏شوند و او را به صفات عالیه مزین می‎کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا)ازقم، حجت ‏الاسلام والمسلمین انصاریان در اولین شب از مراسم عزاداری امام باقر(ع) در حرم مطهر حضرت معصومه(س) با اشاره به حدیثی قدسی به نقل از این امام همام گفت: امام محمد باقر(ع) ناقل حدیثی قدسی از خداوند متعال هستند که خداوند در آن به معارف بلندی اشاره می‎کند که حیات مومن در آن بیان شده است.
وی افزود: مومن دارای اهمیت و ارزشی نزد خداوند متعال است که ارزش و اعتبارش آبروی او را از کعبه نیز بالاتر فرض کرده است و امام حسن عسکری(ع) نیز در خصوص مومن فرمودند که اگر دنیا را گلوی مومن قراردهیم بازهم شک داریم که حق مومن ادا شده است یا خیر.
این استاد حوزه بیان کرد: خداوند در این حدیث قدسی به پنج صفت عالیه خود یعنی عزت، جلال و سیطره و... خود قسم می‎خورد که مومنی که امر خدا را به امر و خواست قلبی خود ترجیح دهد را به سه پاداش عظیم دنیوی و اخروی می‎رساند.
انصاریان گفت: اولین پاداشی که خداوند به این مومن می‎دهد آن است که او را به هیچ کسی بی نیاز نمی‎کند و در وجود خود به هیچ چیزی احساس نیاز نمی کند؛ مثال بارز این صفت را باید در زمان حکومت امام علی(ع) بیان کرد.
وی تصریح کرد: امام علی(ع) در حال که رئیس جمهور یک کشور بزرگ اسلامی بود پس از نماز مغرب و عشا از بازار کوفه می‎گذشتند که یک مرد قصاب گوشت باقی مانده خود را از روز، به امام تعارف کرد ولی امام فرمود که هزینه خرید گوشت را ندارم؛ سپس آن مرد به امام عرض کرد که می‎تواند به ایشان نسیه بدهد که امام فرمود که اگر از تو نسیه بگیرم هر زمانی که از روبروی تو عبور می کنم به خاطر شکم خود باید از تو خجلت بکشم زیرا پول عوض را ندارم.
وی افزود: امام به آن مرد قصاب فرمودند که من با شکم خود رفیق‎تر از تو هستم و زمانی و او به قول اینکه هر زمانی که پول داشتم گوشت می‎خورم دلخوش است ولی هیچگاه نمی توانم به تو چنین قولی بدهم.
وی تصریح کرد: شاگردان این مکتب همچون آیات عظام بروجردی(ره) می شوند که به قاصد رضاخانی که در حدود هشتادسال پیش 50هزار تومان به ایشان پیشکش می کند به او می‎فرماید که این پول را به شاه بده که در جیب خود بگذارد چون ما چنین نیازی نداریم.
این استاد حوزه بیان کرد: دومین و سومین پاداش خدا به چنین مومنی آن است که خداوند هرگام او را در مسیر آخرت قرار می دهد و همچنین آنکه زمین و آسمان را وکیل و ضامن رزق او می‎کند؛ انسانی که از زمین برید، زمین به ذلیلی نزد او می‎آید.
captcha