تبیین انتظارات جامعه علمی رشته‌های علوم قرآنی از وزارت علوم
کد خبر: 3635796
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۶
خوش‌منش در گفت‌وگو با ایکنا:

تبیین انتظارات جامعه علمی رشته‌های علوم قرآنی از وزارت علوم

گروه دانشگاه: رئیس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور، انتظارات جامعه علمی رشته‌‌های علوم و معارف قرآن، در حوزه‌های آموزش، پژوهش، توسعه رشته‌های قرآنی و توسعه ميان‌‌رشته‌ای آنها و همچنين آینده شغلی این رشته‌ها را تبیین کرد.

ابوالفضل خوش‌منش، رئیس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در خصوص نحوه حمایت وزارت علوم از رشته‌های علوم قرآنی، اظهار کرد: تاکنون رابطه وزرای محترم علوم با اين مركز خوب بوده است. تا پيش از تأسيس اين مركز، آشنايی و توجهی نسبت به امور پژوهش و آموزش عالی قرآنی در وزارت علوم وجود نداشت. اگر اهتمامی هم بود، حداكثر به امور فرهنگی-قرآنی به عنوان تَيمن و تبرک و به واسطه سابقه طولانی‌تر توجه داشتند.
تبیین انتظارات جامعه علمی رشته‌های علوم قرآنی از وزارت علوم
تببین گفتمان ادبیات توسعه فرهنگ قرآنی
وی ادامه داد: از این‌رو نهادی فعال برای تصميم‌سازی‌های ملی و سياست‌گذاری امور قرآنی در نظام پژوهش و آموزش عالی كشور از جمله در حوزه برنامه‌ريزی درسی وجود نداشت. با تصويب منشور توسعه فرهنگ قرآنی و استقرار اين مركز در بدنه وزارت علوم به عنوان دبيرخانه كميسيون هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی كشور، گفتمان ادبيات توسعه فرهنگ قرآنی در نظام توليد دانش و تربيت نيروی انسانی كشور، تبيين و از جانب مديران محترم ستادی نیز با استقبال خوبی  مواجه شده است، که متعاقب آن مساعدت‌های لازم در اين حوزه نيز صورت گرفت. البته با توجه به گذر از مراحل تأسيس، ان‌شاءالله در آينده، تعاملی بهتر و عملياتی‌تر نيز اتفاق خواهد افتاد.

ساماندهی و کارآمدی رشته‌های قرآنی متناسب با نیازهای روز
خوش‌منش همچنین در پاسخ به این پرسش که انتظارات جامعه علمی رشته‌‌های علوم و معارف قرآن، از وزير علوم آينده در حوزه‌های آموزش، پژوهش، توسعه رشته‌های قرآنی و توسعه ميان‌‌رشته‌ای و همچنين آينده شغلی اين رشته‌ها چيست؟ تصریح کرد: انتظار جامعه دانشگاهی قرآنی از وزارت علوم، ساماندهی و كارآمدی رشته‌های قرآنی متناسب با نيازهای روز است به نحوی كه فارغ‌التحصيل اين رشته به نحوی از مهارت در عرصه امور قرآنی برخوردار شود كه كمتر با مشكل اشتغال مواجه باشد.

ارتقاء شاخص‌های کیفی در رشته‌های علوم قرآن
وی افزود: از طرفی حيث وجاهت علمی و مقبوليت حداكثری رشته‌های مصوب بايد رعايت شود. در اسناد بالادستی نيز وزارت علوم مكلف به تحول بنیادین در آموزش عالی و اقدام به تدوین و ارتقای شاخص‌های کیفی در رشته‌های علوم قرآن و عترت شده است.

قرارگیری مطالعات قرآن و حدیث در زمره رشته‌های الف علوم انسانی
خوش‌منش گفت: همچنين توجه، هدايت و پشتيبانيِ بيشتر سطوح کلان مديريتی وزارت علوم از مطالعات قرآن و حديث به عنوان اولين رشته در اولويت‌های الف علوم انسانی در نقشه جامع علمی كشور، از ديگر انتظاراتی است كه می‌تواند مطالبه جامعه دانشگاهی قرآنی باشد.

اجرای هدفمند وظایف ابلاغی منشور توسعه فرهنگ قرآنی
وی ادامه داد: انجام وظايف ابلاغی منشور توسعه فرهنگ قرآنی نيز از ديگر مواردی است كه نياز جامعه دانشگاهی محسوب می‌شود، وظايفی مانند توسعه نظريه‌پردازی در نظام‌های چهارگانه مبتنی بر قرآن، همچنين هدايت فرآيندهای آموزشی و پژوهشی به سمت كاربردی شدن، البته وزارت علوم تاكنون مانعی برای توسعه هدفمند پژوهش و آموزش عالی قرآنی نداشته و يكی از اقدامات مهم آن را می‌توان تحول جدی در رشته‌های قرآنی و حديثی دانست كه در ميانه راه است.

شرط احراز مشاغل قرآنی، فارغ‌التحصیلی از رشته‌های قرآنی باشد
رئیس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور گفت: در خصوص اشتغال نيز با توجه به اجرای رشته تجميعی مطالعات قرآن و حديث از سال تحصیلی گذشته و اينكه اين رشته با هدف مهارت‎افزايی فارغ‌التحصيلان برای ايفای نقش در نظام توسعه فرهنگ قرآنی طراحی شده، انتظار می‌رود موانع مرتبط با اشتغال فارغ‌التحصيلان در مشاغل آموزش عمومی و تبليغی-ترويجی قرآنی بر طرف شود به نحوی كه در سازمان مديريت و آيين نامه‌های استخدامی، فارغ‌التحصيلی از اين رشته، شرط احراز مشاغل قرآنی قرار گيرد.

وی افزود: طراحی و اجرای دوره‌های آموزش عالی با هدف تحقق اهداف آموزش عمومی قرآن كشور نيز از وظايف ابلاغی به وزارت علوم از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

بار اصلی تولید محتوا بر دوش حوزه و دانشگاه است
خوش‌منش یادآور شد: البته بار اصلی توليد محتوا در تمام زمينه‌های فوق، برای عرصه‌های داخل و خارج، بر عهده حوزه و دانشگاه است و امیدواریم وزارت‌خانه هم نسبت به حمايت از انديشه‌های كاربردی جديد برای نزديک‌تر شدن مطالعات قرآن و حديث به رسالت‌های فوق استقبال نشان دهد.

توسعه فعالیت‌های قرآنی، مبتنی بر پژوهش و آموزش‌های تخصصی
رئیس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور گفت: انتظار ديگر جامعه دانشگاهی به‌ويژه جامعه قرآنی، ابتنای فعاليت‌های قرآنی در محيط دانشگاهی بر مطالعه و تحقيق شايسته است. روشن است ابتدای اين امر هم بايد از محيط دانشگاهی باشد.

وی افزود: تاكنون فعاليت‌های قرآنی در محيط دانشگاه به طور سنتی و متداول و متعارف بيشتر بر برگزاری كرسی‌های قرائت و تلاوت قرآن متمركز بوده است. اين فعاليت‌ها شايسته تقدير و توسعه است، اما اكنون كه ساختار تخصصی برای ساماندهی پژوهش و آموزش تخصصی در وزارت علوم تشكيل شده است، بايد ساير فعاليت‌های قرآنی در اين محيط مبتنی بر پژوهش‎ها و آموزش‌های تخصصی صورت پذيرد تا شاهد ارتقای آنها در محيط دانشگاهی باشيم.
captcha