فعالیت کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها در سال تحصیلی 95-96
کد خبر: 3636086
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۹
ایکنا بررسی می‌کند:

فعالیت کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها در سال تحصیلی 95-96

گروه فعالیت‌های قرآنی: کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های سراسر کشور طی سال تحصیلی گذشته برنامه‌هایی را در راستای ترویج معارف قرآن کریم برگزار کرده‌اند که به بررسی اجمالی آن می‌پردازیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دبیرخانه گفتمان قرآنی با هدف گفتمان‌سازی فرهنگ قرآنی در دانشگاه‌ها و طرح تشکیل اتحادیه کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های سراسر کشور، ظرفیت‌ و توانمندی‌های کانون‌ها را بررسی می‌کند و در این راستا فعالیت‌های شاخص بیش از چهل کانون دانشجویی قرآن و عترت را از سراسر کشور با اولویت مراکز استان‌ها که طی یک سال اخیر انجام شده، جمع‌آوری کرده است. ایکنا در آستانه سال تحصیلی جدید دانشجویی، ضمن پیگیری جمع‌آوری این اطلاعات، در یک سلسله گزارش به تحلیل عملکرد کانون‌های فعال می‌پردازد.
دانشگاه ارومیه یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود که کانون قرآن و عترت آن در یک سال اخیر به برگزاری کارگاه آموزشی برای کل فعالان قرآنی دانشگاه‌های شهر ارومیه اقدام کرده است.
برگزاری کارگاه آموزشی یکی از کارآمدترین روش‌های ارتقای کمی و کیفی دانش عمومی و فنی اعضای تشکل‌های قرآنی به شمار می‌رود؛ به ویژه این که اگر کارگاه به صورت مشترک با اعضای دیگر تشکل‌های قرآنی شهر یا کشور برگزار شود، اهدافی همچون تقویت هم‌افزایی فکری فعالان قرآنی، بهینه‌سازی فعالیت‌های قرآنی و تشکیل اتحادیه کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های سراسر کشور در بستری از آگاهی، نوآوری و جمع‌پذیری تحقق می‌یابد.
به نظر می‌رسد توجه به محتوای کارگاه‌های آموزشی برگزار شده توسط موسسات برتر قرآنی که هر هفته توسط ایکنا پوشش داده می‌شوند، می‌تواند به توسعه همه‌جانبه این کارگاه‌ها کمک کند.  
همچنین برای توسعه تبلیغات و اطلاع‌رسانی بهینه در برگزاری این کارگاه‌های آموزشی، علاوه بر ضرورت ارتباط مستمر کانون‌ها با دبیرخانه گفتمان قرآنی، خبرگزاری ایکنا آمادگی کامل دارد تا فراخوان‌های کانون‌ها را برای برگزاری برنامه‌های مختلف همچون کارگاه‌های آموزشی، پوشش مناسب و مقتضی دهد.  
برپایی نمایشگاه قرآنی و برگزاری مسابقات قرآن از دیگر اقدامات کانون قرآن و عترت دانشگاه ارومیه در یک سال گذشته بوده است.

فعالیت‌های شاخص

کانون قرآن و عترت دانشگاه ارومیه

از مهر 95   

کارگاه برای فعالان قرآنی کل دانشگاه های شهر ارومیه، نمایشگاه قرآنی، مسابقات قرآنی، پیگیری مسابقات سراسری قرآنی

 



کانون قرآن و عترت پردیس منابع طبیعی دانشگاه تهران واقع در کرج، به برگزاری جلسات هفتگی ختم قرآن کریم در دانشگاه اقدام کرده است.  
این اقدام قابل تحسین می‌تواند توسط سایر کانون‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌های سراسر کشور رواج یابد و انس با قرآن در محیط دانشجویی، بیش از پیش فزونی یابد.  
یکی از آسیب‌هایی که فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان و چه بسا کانون‌های قرآن و عترت را هم تهدید می‌کند، فقدان یا کم رنگ بودن انس با تلاوت یا استماع قرآن کریم است.     
آشنایی دادن دانشجویان با تفاسیر و مفاهیم قرآن کریم و استفاده از جذابیت‌های هنری تلاوت با استفاده از قاریان خوشخوان از برنامه‌هایی است که می‌توان در خلال برگزاری این جلسات هفتگی به آن توجه داشت.
 

 

 فعالیت‌های شاخص

کانون قرآن وعترت

پردیس منابع طبیعی کرج

از مهر 95   

 

 

جلسات هفتگی ختم قرآن، اجرای برنامه محرم و فاطمیه به مدت 15 شب، برگزاری برنامه اردوی قم و جمکران، اجرای مسابقاتی همچون مسابقه غدیر


کانون قرآن و عترت دانشگاه ایلام نیز از کانون‌های فعال قرآنی در سال گذشته بوده که به برگزاری جلسه آموزش قرآن در خوابگاه دانشجویی اقدام کرده است.  
محیط خوابگاه‌های دانشجویی به علت دور بودن دانشجویان از خانواده و بعضاً عدم وجود امکانات رفاهی، ممکن است زمینه‌ساز کسالت و آسیب‌های روحی برای دانشجویان شود. پیش‌بینی طرح‌های معرفتی و قرآنی با تدریس اساتید مجرب حوزه و دانشگاه در کنار سایر برنامه‌های ورزشی و علمی که در بعضی خوابگاه‌های دانشجویی کشور آغاز شده است می‌تواند با همکاری تشکل‌های دانشجویی قرآنی همچون کانون‌های قرآن و عترت، معاونت فرهنگی وزارت علوم و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه به همه خوابگاه‌های دانشجویی تسرّی یابد.  
برگزاری جشنواره قرآنی، محفل انس با قرآن کریم در ایام فاطمیه، نمایشگاه عرفان‌های کاذب و مراسم یادبود در مقبره شهدای گمنام از دیگر اقدامات کانون قرآن و عترت دانشگاه ایلام در یک سال اخیر بوده است.
 

فعالیت‌های شاخص

کانون قرآن وعترت دانشگاه ایلام

از مهر 95

برگزاری جشنواره قرآنی، کلاس قرآنی در خوابگاه، محفل انس با قرآن با محوریت فاطمیه، برگزاری نمایشگاه عرفان های کاذب، برگزاری مراسم در مقبره شهدای گمنام


کانون قرآن و عترت دانشگاه بوشهر از دیگر کانون‌های فعال در گسترش گفتمان قرآنی در دانشگاه بوده که با محوریت قرار دادن معارف و مفاهیم قرآن کریم، توانسته است جلسات هفتگی تفسیر در محضر آیت‌الله صفایی، نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر برگزار کند.
از آن جا که بسیاری از کارشناسان طی سال‌های اخیر مهم‌ترین نیاز جامعه دانشجویی را آشنایی با مفاهیم قرآن کریم دانسته‌اند؛ از این روی بنظر می‌رسد برپایی جلسات تفسیر با حضور اساتید حوزه و دانشگاه گامی بلند در تحقق دانشگاه اسلامی باشد.  
نگارش، جمع‌آوری و انتشار مباحث مطرح شده در این جلسات می‌تواند سایر دانشجویانی را که به هر دلیلی نتوانسته‌اند در این جلسات شرکت کنند، از معارف قرآنی بهره سازد و حتی عده‌ای از دانشجویان را به حضور در این جلسات علاقه‌مند کند.  
در همین راستا و در ضمن برگزاری این جلسات، یک نکته مهم وجود دارد که کانون‌های قرآن و عترت می‌توانند برای آن برنامه‌ریزی داشته باشند؛ این که دانشجویان با پی گرفتن مطالعات قرآنی در ساعات مطالعه غیردرسی، قدرت تجزیه و تحلیل در مباحث تفسیری پیدا کنند.
خبرگزاری ایکنا در راستای گسترش هرچه بیشتر گفتمان قرآنی در دانشگاه‌ها و تعمیق انس با مفاهیم قرآن کریم آمادگی دارد تا چنین سلسله مباحث تفسیری را که محیط‌های دانشجویی انجام می‌شود پوشش مکتوب، تصویری و صوتی بدهد.
همچنین برگزاری دوره تربیت مربی قرآن، طرح تلاوت نور بعد از نماز ظهر و عصر همراه با بیان ترجمه، انتشار نشریه قرآنی حبل‌المتین، برگزاری مسابقه با محوریت سوره حشر، جلسه ترتیل‌خوانی و برگزاری مسابقه پیامکی قرآنی از دیگر اقدامات شاخص این کانون بوده است. 
 

 

 

فعالیت‌های شاخص

کانون قرآن و عترت دانشگاه بوشهر

از مهر 95   

برگزاری مسابقه سوره حشر در سطح دانشگاه که با استقبال خوبی همراه شد، محفل انس با قرآن، برگزاری دوره تربیت مربی قرآن (صوت و لحن و تجوید)، جلسه ترتیل خوانی، مسابقه پیامکی قرآنی، طرح تلاوت نور بعد از نماز ظهر و عصر همراه با ترجمه، جلسه تفسیر هفتگی در محضر آیت الله صفایی نماینده ولی فقیه در بوشهر، انتشار نشریه حبل المتین به صورت گاهنامه، ایجاد یک تفاهم‌نامه با سازمان تبلیغات برای پشتیبانی مالی و معنوی در برنامه های قرآنی دانشگاه



کانون قرآن و عترت دانشگاه شهرکرد با رویکردی آموزش‌محور فعالیت‌های یک سال گذشته خود را به برگزاری کلاس‌های آموزشی در حوزه قرآن و عترت اختصاص داده است.  
برگزاری کلاس‌های احکام، نهج‌البلاغه و آموزش مداحی در کنار کلاس‌های حفظ و قرائت قرآن کریم از اقدامات ارزنده این کانون است که به توازن برنامه‌های عترتی در کنار برنامه‌های قرآنی منجر می‌شود.  
این اقدامات می‌تواند به خوبی از ظرفیت عترتی بخشی از دانشجویان که علاقه‌مند به مباحثی همچون حدیث‌شناسی، امام‌شناسی، عاشورا‌شناسی و ... استفاده کند و معارف مربوط به عترت را در کنار قرآن کریم عمق ببخشد. 

فعالیت‌های شاخص

کانون قرآن وعترت دانشگاه شهرکرد

از مهر 95   

برگزاری مسابقات قرآنی، کلاس های حفظ و قرائت قرآن کریم، کلاس احکام، کلاس نهج البلاغه، برگزاری کلاس مداحی

 


کانون قرآن و عترت دانشگاه شیراز هم برنامه‌های متنوع و پرتعدادی را برگزار کرده که بکارگیری تمام ظرفیت‌های دانشگاهی در برگزاری دومین جشنواره فاخر و قرآنی طهورا از مهم‌ترین آن‌ها بوده است.
این کانون که با رویکردی تخصصی، نشست‌های قرآنی برگزار و اقدام به چاپ نشریه کرده است، تشکیل یک پژوهشگاه دائمی قرآن کریم برای بررسی و تحلیل موضوعات قرآنی را در نظر دارد.  
یکی از اقدامات مهم این کانون، تدارک دیدار با سالمندان بوده است که می‌تواند به عنوان یک سنت حسنه به سایر کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها تسرّی پیدا کند.  
بنظر می‌رسد در همین راستا و با توجه به آموزه‌های قرآن کریم و معصومین(ع)، کانون‌های قرآن و عترت می‌توانند برنامه‌های منظم دیدار با سالمندان، جانبازان، خانواده‌های شهدا و ایثارگران و عیادت از بیماران را پیش‌بینی کنند. 
 

فعالیت‌های شاخص

کانون قرآن وعترت دانشگاه شیراز

از مهر 95

برگزاری جشنواره طهورا در قالب های ادبی-فرهنگی-هنری با محوریت سوره اسراء ، مسابقات کتابخوانی، برگزاری نشست‌های تخصصی، نشریه قرآنی، دیدار با سالمندان، برگزاری مسابقات قرآنی


ادامه دارد ...
captcha