توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های بخش فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری
کد خبر: 3636312
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶
کارگران عنوان کرد:

توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های بخش فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری

گروه اجتماعی: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری از توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های بخش فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری بر اساس گزارش‌های آماری داد و افزود: در دولت دوازدهم نیز برنامه توسعه این شاخص‌ها مد نظر است

فیروز صفوی، کارشناس مسئول روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهار محال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، از برگزاری گردهمایی خانواده‌ها و آئین تجلیل از فرزندان ممتاز کارکنان این اداره کل خبر داد و افزود در این آئین شاخص های عملکردی فرهنگی هنری دولت یازدهم در چهار محال و بختیاری توسط مدیرکل ارشاد استان تشریح شد.
 مدیرکل ارشاد استان در این آئین گفت: بخشی عمده ای از سیاست های فرهنگی هنری دولت یازدهم در این استان محقق شد با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید،فضای فرهنگی و هنری ، توسعه یافت تا امید در دل هنرمندان و صاحبان آثار  هنری زنده شد.
در این مسیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز سیاست های توسعه همگانی فضای فرهنگی و هنری را دنبال و پیگیری کرد و برخی از چهره های موفق هنری در این چهار سال به صحنه خلق اثر بازگشتند و عده ای موفق به چاپ و انتشار آثار خود شدند.
در چهارمحال و بختیاری نیز بخشی از سیاست های فرهنگی هنری دولت یازدهم محقق شد، به گونه ای که برگزاری برخی از برنامه های فرهنگی هنری در این ٤ سال در استان نسبت به سالهای گذشته جهش ملموسی داشته است.
برگزاری کنسرت های موسیقی در سه بخش سنتی و مقامی، کلاسیک و پاپ و توجه به ذائقه های مخاطبان در این استان در این دولت  در چهارمحال و بختیاری اتفاق افتاد.
تولید محصولات فرهنگی با نگاه امید آفرین در جهت مقابله با تهاجم فرهنگی از برنامه ها و جهش های فرهنگی هنری در این استان بوده است.
جشنواره های فرهنگی هنری و همایش ها در چهارمحال و بختیاری در طول دولت تدبیر و امید از ١٩ عنوان به ٣١ در هرسال رسید که یک رقم بی نظیر در بخش فرهنگی محسوب می شود.
در این مدت اجرای بیش از ٩٠کنسرت ملی،منطقه ای و استانی در پرونده تاریخ فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری به ثبت رسید.
برپایی نمایشگاههای فرهنگی قرآنی و هنری به ١٤ عنوان رسید، برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب ناشرین کشوری، برپایی دو دوره نمایشگاه بزرگ کتب و نرم افزارهای قرآنی، برگزاری فعالیتهای قرآنی برگزاری دوره های تفسیر و آموزش روخوانی قرآن در مراکز و مؤسسات قرآنی و کانونهای فرهنگی هنری مساجد استان نیز از دیگر برنامه های فرهنگی هنری استان بوده است.
در حوزه برنامه های شاخص فرهنگی نیز جشنواره اذان، برگزاری پانزدهمین سوگواره تعزیه، جشنواره ادبیات داستانی جشنواره هنری کاریکاتور علیه اعتیاد، جشنواره مد و لباس جشنواره عکس، جشنواره تجسمی کمبود آب ،جشنواره داستانهای بومی و محلی، جشنواره شعر روی ریل انتظار، جشنواره نماز و نیایش، جشن اردیبهشت تئاتر در این چهار سال در استان برگزار شد.
جشنواره وبلاگ نویسی نماز،جشنواره شعر گویشی محلی' تمداربیت '،  تجلیل و جشنواره مطبوعات و خبرنگارن ،جشنواره تئاتر، نمایشگاه کتاب ناشرین کشوری، جشنواره فیلم کوتاه بام ایران، جشنواره شاهنامه خوانی و نقالی، جشنواره مشاعره، جشنواره موسیقی مناطق زاگرس نشین، جشنواره ادبیات کودک و نوجوان رضوی گسترش هنرهای اسلامی در سه سال دولت نهم در حوزه فرهنگ و هنر برگزار شد.
تقدیر و تجلیل از نخبگان در خلق آثار هنری در رشته های خوشنویسی ، طراحی پوستر، منبت کاری، طرحهای گرافیکی نیز در دولت یازدهم محقق شد.
تلاش برای افزایش سطح کمی و کیفی و حضور رسانه ها در جامعه، تلاش برای رفع ابهامات و برقراری عدالت مالی از طریق توزیع عادلانه آگهی های دولتی، فضا سازی مثمر ثمر جهت حضور نو قلمان و نیروهای جوان در عرضه های مطبوعاتی، تلاش برای کادر سازی رسانه های مکتوب در مطبوعات استانی، واگذاری مدیریت فرهنگی به اهالی فرهنگ و هنر و توانمند در این دولت به وقوع پیوست.
بهره گیری از نظرات و پیشنهادات جوانان در جهت مشاوره های فرهنگی جوانان در فعالیت های فرهنگی و هماهنگی و واگذاری مدیریت موسسات فرهنگی هنری قرآنی به افراد متعهد و متخصص و تاکید بر نهادینه کرددن ارزشهای اسلامی و ملی در اجرای فعالیتهای مرتبط ترویج ارزشهای اصیل دینی از برنامه های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت : این اداره در طول چهار سال دولت یازدهم رتبه برتر شورای فرهنگ عمومی کشور را کسب کرد.
جواد کارگران دهکردی افزود : در این مدت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چندین رتبه ازجمله کسب رتبه در نوزدهمین جشنواره شهیدرجایی استان چهار محال و بختیاری ، رتبه برتر عملکرد نماز در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور و رتبه های دیگر را بدست آورد.
به گفته وی، رتبه برتر شورای هماهنگی و گسترش فعالیت های قرآنی و رتبه برتر تاسیس کانونهای فرهنگی و هنری در کشور، رتبه های برتر جشنواره امام رضا (ع) و برخی جشنواره های دیگر از دیگر افتخارات این اداره کل در دولت یازدهم است.
به گفته وی،در این دوره ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستانهای بن و سامان دایر و فعال شد و بخشی از مطالبات هنرمندان این دو شهرستان در حوزه فعال شدن ادارات تابع رفع شد.
به گفته وی، در دولت یازدهم بیش از سه میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی به هنرمندان و فعالان هنری استان اختصاص یافت.
کارگران یادآور شد: در دولت یازدهم تعداد عناوین کتاب های منتشر شده از ٣٤ به ٨٧ عنوان افزایش یافت و شمارگان کتاب های منتشر شده از ٤٦ هزار به ١٢٧هزار نسخه و تعداد ناشران فعال از٤٢ به٤٨ نفر افزایش یافت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت:در حوزه سینما نیز این اداره کل به دنبال تسهیل برای توسعه فضای سینمایی بوده است به گونه ای که ظرفیت سینماها از ٤٨٥صندلی به یک هزار و ٥٨٥عدد، تعداد تماشاگران فیلم در سالن های سینما از ٥٨ هزار و ٥٠٠به ١٧٥هزار و ٥٠٠نفر ،تعداد فیلم های کوتاه ، مستند و انیمیشن تولید شده از ٣به ١٧فیلم افزایش یافته است.
به گفته وی، تعداد اجرای صحنه ای موسیقی از ٢٥ به٩٠ برنامه، تعداد دفعات اجرای نمایش از ١١٠به یک هزار و ٤١٠سانس، تعداد نگارخانه ها از ٦ به ٧باب،تعداد عناوین نمایش های تولید شده از ٥٠ به ٩٥عنوان، تعداد کانون های تبلیغاتی از ٥٢ به ١١٤کانون در استان افزایش یافت.
کارگران افزود:در دولت یازدهم تعداد چاپخانه های استان از ٣٥به ٩٧ باب، تعداد نشریات محلی در حال انتشار از ٣٢به ٦٣ مطبوعه و تعداد مراکز فروش مطبوعات ٤٥ دکه رشد داشته است.
وی، حمایت از فعالیت های قرآنی را از برنامه های مهم این اداره کل در استان عنوان کرد و گفت:در این مدت تعداد شرکت کنندگان در دوره های آموزش قرآن از ٥ هزار و٢٠٠ به حدود ٩ نه  هزار و٢٤١نفر رسید.
دبیر شورای فرهنگ عمومی استان، به تحول در توسعه کانون های مساجد استان در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت:تعداد کانون های فرهنگی و هنری مساجد از ٢٧٧به ٤١٠باب، تعداد اعضای کانون های فرهنگی و هنری مساجد از ٣٤ هزار و٥٦٠ به ٤٩ هزار و ٥٠١نفر، تعداد کتابخانه های فرهنگی هنری مساجد از ٧٨به ١٦١باب و تعداد اعضای کتابخانه های فرهنگی و هنری مساجد از ١٩ هزار و ٥٠٠به٢٦ هزار و ١٢٠نفر، تعداد مساجد جدید مجری تفسیر قرآنی از ١٧٢به ٢١٥مسجد، تعداد مساجد جدید مجری تلاوت نور از ٢٤٥به٣٤٥ و تعداد مساجد جدید دارای مراکز آموزش(شکوفه های بهشت و خانه های نور) از ٣٢به٤٩مسجد رسید.
به گفته وی، تعداد آموزشگاههای آزاد فرهنگی و هنری و سینمایی و مطبوعاتی از ٢٦به ٤٧باب،تعداد آموزشگاههای آزاد تجسمی از ١٥به ٢٤ باب، تعداد آموزشگاههای آزاد موسیقی از ٤به ١٦باب، تعداد آموزشگاههای آزاد سینمایی از یک به ٤ باب و تعداد آموزشگاههای آزاد نمایش از صفر به یک باب افزایش یافت.
وی گفت: در این مدت تعداد جشنواره های برگزار شده از ٢٧به ١٦جشنواره ، تعداد نمایشگاه های برگزار شده از ٧٧به ١١٨، تعداد نمایشگاه های تجسمی برگزار شده از ٦٥به ١٠٧ عنوان ، تعداد نمایشگاه های کتاب برگزار شده از ١٢به ٢٢نمایشگاه رشد داشته است.
کارگران اظهار کرد: تعداد موسسات فرهنگی، هنری، قرآنی از٧ به ٤٤ باب، تعداد موسسات قرآنی از٥به ٢٢ باب، تعداد موسسات فرهنگی، هنری چند منظوره از ٢به ٩موسسه و تعداد موسسات فرهنگی، هنری تک منظوره از صفر به ٢٦مووسسه افزایش یافت.
به گفته وی، تعداد مراسمها و بزرگداشت مفاخر فرهنگی هنری قرآنی به ١٦برنامه  رسید و تعداد نمایشگاه های بزرگ قرآنی استانی و شهرستانی از ٢به ٩نمایشگاه، تعداد انجمن های فرهنگی و هنری از ٤٥ به ٥٥انجمن،تعداد مسابقه های فرهنگی و دینی از ٢٦ به ٦٥برنامه
ارتقا یافت.
به گفته وی، در این مدت زمانی با تلاش و همکاری کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تعداد کتب اهدایی از ٤٥ هزار به ٥٤ هزار و ٣٥٦ جلد، تعداد محافل انس با قرآن از ٢٥به ٥٩ محفل رسید.
وی یادآور شد: در این مدت هرسال ١٢شورای فرهنگ عمومی استانی، ٥٨جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستانی، پنج جلسه شورای ترویج فعالیت های قرآنی استانی و ٢١جلسه شهرستانی برگزار شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: در دولت یازدهم تعداد مجتمع های فرهنگی و هنری از ١٠ به ١١باب، تعداد مراسم های ملی ، مذهبی ، اسلامی از ٤٧٠ به ٢ دو هزار و ٦باب،تعداد سالن های نمایش از ٩ به ١٠باب رسید و ٤ مجتمع دیجیتالی نیز در استان راه اندازی و فعال شد.
به گفته وی، در حوزه توسعه نشریات نیز تعداد تیراژ روزنامه، هفته نامه، دو هفته نامه از ٩٤ هزار به ٢٤٥ هزار نسخه رسید و تعداد تیراژ ماهنامه، فصلنامه ، دو فصل نامه از ٦٣ هزار به ١٢١ هزار نسخه افزایش یافت.
وی نتیجه گیری نمود آمار موجود، نشان از توسعه کمی و کیفی فعالیت های بخش فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری در دولت یازدهم می دهد و در دولت دوازدهم  نیز برنامه توسعه این شاخصها مد نظر است.
 شایان ذکر است گردهمایی  کارکنان و خانواده ها و وتقدیر از دانش آموزان ممتاز و راه یافتگان به دانشگاه  پرسنل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهار محال و بختیاری با برگزاری جشن و کارگا ه آموزشی و روانشناسی توجه و نظارت والدین برفضاهای مجازی مورد استفاده فرزندان  چهارم شهریورماه 96 در سالن پردیس شهرکرد برگزارشد.      

captcha