آغاز حرکت زائران بیت‌الله الحرام به سوی سرزمین منا
کد خبر: 3636322
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵

آغاز حرکت زائران بیت‌الله الحرام به سوی سرزمین منا

گروه بین‌الملل: حرکت زائران بیت‌الله الحرام با اقتدا به سنت پیامبر(ص) به سوی سرزمین منا از عصر دیروز، هفتم شهریورماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

حجاج وارد سرزمین منا شدند
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «إرم نیوز»؛ نخستین گروه از حجاج مراسم حج تمتع امسال، عصر دیروز لبیک‌گویان وارد مشعر منا شدند تا خود را برای روز ترویه(هشتم ذی‌الحجه) آماده کنند.  
«عبدالرحمن المعیوف»، رئیس اتحادیه حمل و نقل عمومی عربستان در این باره گفت: نخستین گروه از زائران بیت‌الله الحرام، ساعت 5 عصر دیروز به وقت محلی راهی سرزمین منا شدند.
«مروان شعبان»، رئیس کمیته حج و عمره اتاق بازرگانی مکه نیز در این رابطه اعلام کرد: حدود 200 هزار نفر از حجاج داخل عربستان نیمه‌شب سه‌شنبه برای گذراندن روز ترویه وارد سرزمین منا شدند و بیشتر حجاج نیز که از کشورهای عربی، ایران و ترکیه هستند امروز وارد سرزمین منا می‌شوند.
همچنین، هلال احمر عربستان اعلام کرد که 2472 تن از کارکنان خود را در مشاعر مقدسه مستقر کرده و 51 مرکز مجهز را نیز در مشاعر مقدسه و مسیرهای ورودی به این اماکن راه‌اندازی کرده است.
همچنین، 13 هزار کارگر با استفاده از صدها ماشین حمل زباله و تجهیزات مورد نیاز، عملیات نظافت و جمع‌آوری زباله را برعهده دارند.
زائران خانه خدا روز ترویه را در سرزمین منا که در 7 کیلومتری شمال شرق مکه مکرمه قرار دارد، می‌گذرانند.
روز ترویه روز هشتم ذی‌الحجه است و علت‌نام گذاری این روز، بدان جهت است که در منا و عرفات آب وجود ندارد و حاجیانی که قصد وقوف در منا و عرفات را دارند، باید از مکه برای خویش آب تهیه کرده و به همراه خود ببرند و چنین حالتی را ترویه می‌نامند.
 مستحب است که حجاج پیش از ظهر وارد منا شده و نماز ظهر و عصر، مغرب و عشا و نماز صبح را آنجا بخوانند و شب را نیز همانجا بگذرانند.
حاجیان صبح روز پنجشنبه به سمت کوه عرفات در 12 کیلومتری مکه حرکت می‌کنند تا یکی از ارکان بزرگ حج را به جای آورند و با غروب خورشید راهی مزدلفه می‌شوند.
صبح روز دهم زمانی است که حجاج برای رمی جمرات، نحر، تقصیر، تحلیق، بار دیگر به منا بازگشته و سه روز در آنجا وقوف می‌کنند، پس از آن برای طواف خانه خدا راهی مکه می‌شوند.
بنابر آمار منتشرشده، حدود دو میلیون 600 هزار زائر در مناسک حج امسال حضور دارند که 800 هزار حاجی بیشتر از سال گذشته است.
captcha