شهریه طلاب افزایش می‌یابد/ تدوین 15 نظام جامع در حوزه
کد خبر: 3636442
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴
مدیر حوزه‌های علمیه:

شهریه طلاب افزایش می‌یابد/ تدوین 15 نظام جامع در حوزه

گروه حوزه‌های علمیه: مدیر حوزه‌های علمیه از تدوین 15 نظام جامع در حوزه علمیه خبر داد و گفت: با صحبت‌های صورت گرفته با مقام معظم رهبری و مراجع معظم، شهریه حوزه هدفمند و متناسب با برخی شرایط از جمله موفقیت تحصیلی و ... ارتقاء خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور امروز هشتم شهریورماه در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه در مدرسه فیضیه گفت: آغاز سال حوزه با دهه ذی‌الحجه و عید اضحی و عرفه همزمان شده است؛ دعای بلند عرفه پیش روی ماست که هم جایگاه انسان و ضعف‌ها و نیازهای انسان به خدا و هم جایگاه خداوند در آن ترسیم شده است و راه ارتباط با خدا و اتصال با عالم غیب و ملکوت بیان شده است.

وی افزود: همه ما طلاب حوزه باید در برابر مکتب دعا و زیارت زانوی ادب بزنیم و از دعاهای مختلف مانند عرفه و ... که ذخایر بی پایان معنویت و اخلاق هستند الهام بگیریم؛ آغاز سال تحصیلی در دهه پرشکوه اول ذی‌الحجه است؛ روزهایی که ایام معلومات و شب‌های آن لیال عشر است و خداوند بر آن سوگند یاد کرده است.

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: ما با مراجع و رهبری پیمان می‌بندیم که حوزه‌ای خواهیم بود در جهت ترویج معارف الهی و با مشخصاتی مانند اینکه حوزه دارای پیشینه بلند است و نسبت به نظام اسلامی ناصح و ناقد است و در برابر قدرت‌های فاسد خواهد ایستاد و از هویت حوزه مستقل و معنوی برخوردار و بر سنن اصیل خود پای می‌فشارد.

وی افزود: ما عهد می‌کنیم حوزه‌ای خواهیم بود که تراث دینی خود را ارزش می‌گذارد و تحول و تطور را در چارچوب ارزش‌های دینی می‌پذیرد و رویکردی جهانی و بین‌المللی خواهد داشت و پاسخ‌گوی نیازهای متنوع و متعدد در سطوح مختلف و مبلغ رسالت الهی و احیاگر تمدن اسلامی است.

اعرافی بیان کرد: ما با رهبری و مراجع و بزرگان حوزه عهد می‌بندیم که حوزه‌ای که منادی وحدت اسلامی و دارای وحدت و انسجام است، خواهیم بود و با همه جریانات رقیب تعامل درست داریم و در عین حال از احکام الهی و مکتب اهل بیت(ع) عدول نخواهیم کرد؛ حوزه‌ای که دارای قوت علمی و انگیزه ایمانی و دارای شجاعت علمی، عزت و خودباوری است.

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: ما حوزه‌ای هستیم که امام در سخنانشان فرمودند روحانیت واقعی نسبت به سازش در برابر کفر و دشمنان، سازشی ندارد و اگر بندبند استخوان‌هایمان را جدا و زنده‌زنده در شعله‌های آتش سوزانند و همسر و هستی ما در جلوی دیدگان‌مان به اسارت برند هرگز امان نامه شرک و کفر را امضاء نخواهیم کرد.

اعرافی بیان کرد: مدیریت حوزه متواضعانه و بر اساس رهنمودهای بزرگان حوزه در صدد تدوین برنامه‌های جدید و پیگیری آن است؛ ما مدعی معجزه نیستیم و از روی گزاف سخن نمی‌گوییم ولی تلاش ما این است که در خدمت استادان و طلاب در تمامی حوزه‌های علمیه باشیم.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به کارهای صورت گرفته و در دست اقدام عنوان کرد: در حوزه فرابخشی، اصلاحات ساختاری و تغییرات مدیریتی، تلاش برای آسیب‌شناسی از وضع موجود در کنار قوت‌های موجود، جمع‌بندی نظرات و پیشنهادات طلاب و اساتید که جمع‌آوری و در حد هزار طرح و ایده مورد توجه قرار گرفته از جمله کارهای صورت گرفته است، همچنین تدوین منشور و تصویب 15 نظام جامع براساس منشور مصوب شورای عالی در حال انجام است.

وی افزود: استخراج حدود 50 خرده نظام در ذیل نظامات کلی، تدوین الگوی برنامه 5 ساله اول، طرح آمایش و بازنگری، راه‌اندازی مراکز مطالعات راهبردی، آموزش‌های کاربردی، دفتر وقف و منابع پایدار و ... همچنین ایجاد شورای هماهنگی نهادهای عالی حوزه، بررسی طرح‌های متعدد فرادستگاهی حوزوی، تدوین اولویت‌های سال 95 و 96 و واسپاری سنجیده به مدیریت‌های استانی از دیگر کارهایی است که در دوره جدید انجام خواهد شد.

شهریه طلاب افزایش می‌یابد/ تدوین 15 نظام جامع در حوزه

اعرافی با اشاره به بالاتر رفتن نصاب در پذیرش حوزه عنوان کرد: برگزاری جلسات متمرکز شورای گسترش و صدور مجوز، تصویب مصوبات در شورای گسترش، اجازه اجرای رشته‌ها در مدارس، اصلاح و تدوین متون سطح یک، آئین‌نامه هدایت تحصیلی و آگاهی بیشتر در انتخاب دروس، اصلاح قوانین امتحانات شفاهی و طرح نظام جامع استادان، مجوز رشته‌های جدید به خصوص سطح چهار، رسمیت‌بخشی به دروس خارج در استان‌ها که صد درس شناسایی و در حال ارزیابی است کارهای دیگر در دوره جدید است که انجام شده و در حال انجام است.

مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: از دیگر کارهای صورت گرفته و در حال انجام، تلاش برای ارتقای بیشتر در حوزه فقه معاصر، طرح مدرسه الگو و آموزش پژوهش‌محور و تدوین 45 متن جدید درسی برای سطح یک و نظام رتبه‌بندی مدارس و کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی، نیازسنجی در مدارس و حوزه پژوهش، شناسایی و حمایت از نخبگان، کاهش تعطیلات بوده است.

مدیر حوزه های علمیه طرح جهاد تربیتی مدیران و استادان، توسعه دروس اخلاق در حوزه و آشنایی با قرآن و حدیث و مسابقات سراسری قرآن ویژه طلاب داخل و خارج، طرح جامع هنر و رسانه، طرح بینات و هجرت و مدارس امین، تشکیل کانون‌های و انجمن‌های هنری، بررسی متون آموزش و پرورش، اعطای مجوز به مراکز فرهنگی در حوزه و اعمال نظر در موضوعاتی مانند 2030 و ... را از دیگر طرح‌ها و برنامه‌های در دست اقدام برشمرد.

وی افزود: سطح شهریه با توجه به شرایط سخت طلاب ارتقای خواهد یافت که طرح اجمالی تصویب و در قالب کارهای ویژه انجام خواهد شد.

اعرافی با بیان اینکه ارتقای اخلاقی در مدارس و دروس آزاد انتظار و توقع ما از طلاب هست زیرا حوزه باید مملو از اخلاق باشد، تصریح کرد: ارائه مشاوره به طلاب و توجه به فقه معاصر و ابواب جدید و تقاضا از مراجع و رهبری برای ارتقای شهریه از کارهایی است که صورت گرفته و در دست انجام است.

وی تاکید کرد: باید صد هزار مسجد فعال داشته باشیم و آموزش و پرورش جویای طلاب جوان ما باشند همچنین بهره‌گیری از تابستان برای ارتقای علمی و دینی، توجه به ابعاد بین‌المللی حوزه و تربیت نیرو برای نظام و همکاری و تعامل خوب مدیران در شهرها و استان‌ها از کارهایی است که باید صورت گیرد.

اعرافی ادامه داد: حفظ سنت‌های مباحثه و پیش‌مطالعه و ... از جمله انتظارات ماست همچنین توجه به فرمایشات رهبری که چند روز اخیر نیز بر آن تاکید داشتند از جمله توجه به فضای مجازی و روحیه انقلابی‌گری در حوزه های علمیه از اولویت‌های مدیریت جدید است.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۱۷:۲۷
0
2
چرا شهریه خادم اضافه نشده
captcha