ارتباط فقیرانه با حضرت حق دارای نظام است/ جایگاه امام در استجابت دعا
کد خبر: 3636631
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲
شاگردآیت‌الله‌العظمی بهجت در گفت‌وگو با ایکنا خوزستان مطرح کرد:

ارتباط فقیرانه با حضرت حق دارای نظام است/ جایگاه امام در استجابت دعا

گروه معارف: حجت‌الاسلام والمسلمین غفاری با بیان اینکه دعا و ارتباط فقیرانه با حضرت حق برای خود نظامی دارد، گفت: اصلی‌ترین معنایی که باید در وجود شخص شکل بگیرد، اعتقاد کامل و ایمان سالم است؛ آن ایمان صرفاً قبول ذات حق به عنوان رب نیست؛ بلکه اعتقاد به اینکه خداوند یک اسم و یک ذات منقطع از عالم نیست؛ بلکه او با أسمای خود به عالم جلوه کرده است و امام معصوم حامل این أسما است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید طاهر غفاری، شاگرد آیت‌الله العظمی بهجت و مدرس حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، درباره دعا و نظام آن گفت: بحث دعا و التفات به حضرت حق و ارتباط فقیرانه و سائلانه با حضرت حق برای خود نظامی دارد و در نظام معرفتی اگر شرایطی که یک بنده خدا باید داشته باشد تأمین شود بدون مانع و هدف به استجابت می‌رسد.

وی با بیان اینکه استجابت الهی معنای خودش را دارد، توضیح داد: اصلی‌ترین معنایی که باید در وجود شخص شکل بگیرد، اعتقاد کامل و ایمان سالم است؛ آن ایمان صرفاً قبول ذات حق به عنوان رب نیست؛ بلکه اعتقاد به همه اسماء‌الحسنی الهی است که در عالم جلوه‌گر شده است. از جمله اسم هدایت که امام زمان(عج) مظهر آن است، همچنین مظهر اسم ربوبیت حق، مظهر اسم هادی و مظهر اسم حافظ وجود امام عصر است. لذا فرمود اگر کسی بخواهد به سمت خدا بیاید باید به اهل‌بیت(ع) رجوع کند. جلوه حاکمیت حضرت حق در این عالم به اسباب است. بالاترین سبب همان سبب متصل بین زمین و آسمان یعنی حجت خداست.

حجت‌الاسلام والمسلمین غفاری اظهار کرد: قبول امام یعنی قبول بالاترین نماینده الهی در عالم به عنوان امام معصوم و تحت لوای او قرار گرفتن یعنی تحت حاکمیت خدا قرار گرفتن. خداوند یک اسم و یک ذات منقطع از عالم نیست؛ بلکه او با أسما خود به عالم جلوه کرده است و امام معصوم حامل این أسما است. اگر کسی قرار باشد معرفت امام را بفهمد و ضرورتش را درک کند او در مرتبه مؤمن کامل قرار گرفته و این مؤمن به برکت ایمانی که کسب کرده است هیچ کس را به جز حضرت حق مؤثر در عالم نمی‌داند؛ بلکه همه را مؤثر بالله می‌داند. در این صورت اگر همه چیز را بند به مشیت خداوند دانست امام نیز به مشیت الهی اثر می‌گذارد.

شاگرد آیت‌الله العظمی بهجت بیان کرد: شناخت امام انسان را به انقطاع کامل و توجه به حضرت حق می‌رساند و از این رو فرد مؤمن، عاجزانه برای خود و دیگران دست گدایی به سوی خدا دراز می‌کند و خداوند فرموده است برای ورود به خانه‌ها از در آنها وارد شوید و درب ورود به اجابت، اهل‌بیت(ع) هستند.

captcha