طلبه اهل نقد و پژوهش باشد/ تداوم انقلاب اسلامی به عهده حوزه‌های علمیه است
کد خبر: 3636659
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۵
آیت‌الله ایمانی:

طلبه اهل نقد و پژوهش باشد/ تداوم انقلاب اسلامی به عهده حوزه‌های علمیه است

گروه معارف: نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأكید بر اینكه درس باید با تحقیق و پژوهش و اظهار نظر همراه شود، گفت: طلبه باید اهل نقد و تحقیق و پژوهش باشد و در این راستا تلاش كند و زحمت بكشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 8 شهریورماه در آئین افتتاحیه سال تحصیلی 97-96 حوزه‌های علمیه این استان، راه طلاب و علما را همان راه انبیا و پیامبران الهی توصیف كرد و گفت: حوزه‌های علمیه شیعه از امروز تا زمان پیامبر مكرم اسلام(ص) زیر نظر آن حضرت و پس از او اهل بیت(ع) و به دنبال آن علما و دانشمندانی كه پناهگاه شیعه در طول تاریخ بوده‌اند، هستند.

نخستین مؤسس حوزه‌های علمیه، پیامبر(ص) بوده است

وی با یادآوری آیاتی از سوره مباركه بقره افزود: آیات این سوره شاهد این مدعاست كه اولین مؤسس در حوزه‌های علمیه، شخص رسول مكرم اسلام(ص) بوده است.

آیت‌الله ایمانی یادآور شد: با تقسیمی كه قرآن برای مسلمانان به عمل می‌آورد، عده‌ای از آنان را به جهاد تشویق می‌كند و جمع دیگری را به فراگیری احكام الهی در محضر رسول مكرم اسلام(ص) بنابراین آغاز یادگیری احكام دین از زمان رسول مكرم اسلام(ص) بوده است و بعد مولای متقیان امیرالمؤمنین(ع) با تربیت شاگردانی این حوزه را گسترش دادند تا به دوران شكوفایی رسید یعنی دوران امام باقر(ع) و امام صادق(ع) و تا به امروز كه شاهد آن هستیم.

اشاره به مسئولیت‌های روحانیان

امام جمعه شیراز ادامه داد: در این عرصه امروز مسئولیت‌ها و وظایفی به عهده روحانیت، حوزه‌های علمیه و طلاب گذاشته شده است كه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی این مسئولیت‌ها به عهده ما نبود و اگر هم بود فضای اجرای آن برای ما فراهم نشده بود.

خاستگاه انقلاب اسلامی، حوزه‌های علمیه است

وی با بیان اینكه خداوند متعال بر حوزه‌های علمیه این منت را گذاشته كه خاستگاه انقلاب اسلامی را از حوزه قرار داده است، گفت: فردی كه بنیانگذار انقلاب اسلامی است و جامعه اسلامی ما را به حركت درآورد و توانست رژیم ستمشاهی 2500 ساله را از بین ببرد، از حوزه نشئت گرفت و این افتخار برای حوزه، روحانیت و مرجعیت شیعه است.

عالم بودن و عالم شدن؛ نخستین گام در حوزه‌های علمیه

آیت‌الله ایمانی بیان كرد:‌ با توجه به این مسئولیت و این وظایفی كه امروز عهده‌دار هستیم، اولین گامی كه باید برداریم، خوب و با كیفیت و با عمق درس خواندن، تحقیق كردن، پژوهش داشتن و در سایه آموزش‌های صحیح تربیت الهی شدن است، پس گام نخست كه انتظار از ما می‌رود عالم بودن و عالم شدن است.

وی با بیان اینكه انتظار مردم این است كه این لباس پاسخگوی شبهات دینی آن‌ها و جوابگوی نیازهای معنوی مردم باشد كه انتظار به حقی است، گفت: باید این حركت را از آغاز تحصیل مدنظر قرار داد. از روزهای اول ورود به حوزه حواله به فرداها و پس فرداها نشود؛ درس را با كیفیت آموخت و با كیفیت آن را به ذهن سپرد.

اهمیت رعایت ذی طلبگی

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری گفت: گام دوم این است كه وقتی ما راه انبیا را طی می‌كنیم، طبعاً شباهت‌هایی باید بین ما و آنان برقرار باشد، در موضع‌گیری‌های اجتماعی و برخوردها با افراد و در عرصه‌های مختلف تقوا، پاكی و پاكدامنی؛ اگر مردم از ما گناه آشكاری را ببینند، به سادگی از آن چشم نمی‌پوشند چون خلاف انتظارشان است، ممكن است آن گناه را خودشان بارها انجام داده باشند اما از یك روحانی و طلبه قابل گذشت نمی‌دانند لذا باید در آن جایگاه خود را دیده و ادامه راه آن انبیا و پیامبران و صلحا ببینیم و طبعاً مسئولیت‌های این راه مقداری سنگین و سخت است.

طلبه اهل نقد و پژوهش باشد

وی همچنین تأكید كرد كه درس باید با تحقیق و پژوهش و اظهار نظر همراه شود و ادامه داد: حوزه وقتی به نصاب و بلوغ می‌رسد كه بتواند آنچه می‌خواند نقد كند و آنچه استاد می‌گوید مورد ارزیابی ناقدانه خودش قرار دهد و این چیزی نیست كه در جوانی و یا پیری به دست آید بلكه باید از همان آغاز باید هم استاد كمك كند كه طلبه اهل نقد و تحقیق و پژوهش باشد و هم خودش زحمت بكشد.

آیت‌الله ایمانی یادآور شد: مطلبی را از شیخ خواندن و نقل كردن هنر است اما هنر آن است كه بر این كلام نقدی وارد شود؛ كلام‌ شهید را مورد ارزیابی قرار دادن و فهمیدن و امتحان دادن و نمره خوب آوردن، آفرین دارد اما آفرین بالاتر برای طلبه‌ای است كه كتاب شهید را كه می‌خواند با نظرهای خود همراه باشد اگر این حالت از آغاز تحصیل و طلبگی در ما ایجاد شد، محقق و نوآور می‌شویم و حوزه می‌تواند چهره‌های مثل شیخ مفید، علامه مطهری، علمای سلف مانند علامه حلی و علامه مجلسی پرورش دهد.

طلبگی باید همراه با سلاح تقوا و معنویت باشد

امام جمعه شیراز با بیان اینكه رسیدن به مقام‌های بزرگ علمی از آغاز طلبگی میسر می‌شود و باید تلاش كرد از ابتدا اهل نظر بود، گفت: در فضایی وارد شده‌ایم كه باید در این فضا با سلاح معنویت و تقوا گام برداشت.

وی با یادآوری آیه 9 سوره زمر «أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاءَ اللَّیلِ سَاجِدًا وَقَائِمًا یحْذَرُ الْآخِرَةَ وَیرْجُو رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ یسْتَوِی الَّذِینَ یعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یعْلَمُون إِنَّمَا یتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ؛ [آیا چنین كسى بهتر است] یا آن كسى كه او در طول شب در سجده و قیام اطاعت خدا] مى ‏كند [و] از آخرت مى‏ ترسد و رحمت پروردگارش را امید دارد بگو آیا كسانى كه مى‏‌دانند و كسانى كه نمى‌ دانند یكسانند تنها خردمندانند كه پندپذیرند» گفت: قرآن مجید می‌فرماید آن كسی كه با شب زنده‌داری و سحرخیزی و سجده بر پروردگار عالم و با دعا به پیشگاه خداوند بزرگ رشد می‌كند، نسبت به آخرت و فردا نگران است و در همان حال نگرانی امید به پروردگار عالم دارد، چنین فردی اهل علم می‌شود و علم او رشد پیدا می‌كند و دانشش به ثمر می‌رسد و جامعه از دانش او منتفع می‌شوند.

آیت‌الله ایمانی اضافه كرد: قرآن رابطه بین سحرخیزی، دعا و امید به لطف پروردگار و علم را بیان می‌كند و در این آیات خداوند می‌فرماید پیوند بین علم و دعا و را و نیاز را اولی‌الالباب می‌دانند یعنی صاحبان خرد بالا نه انسان‌های عاقل معمولی.

دانش در قلب پاك رشد پیدا می‌كند

وی با تأكید بر اینكه علم در پاكی است و دانش در قلب پاك رشد پیدا می‌كند و همه جا نیست، گفت: علم وقتی آمد صدا می‌زند كه به این علم عمل كن و اگر عمل نكرد، علم از او كوچ می‌كند و خارج می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری خطاب به طلاب گفت: شهری كه در آن درس می‌‌خوانید مظاهر گناه در آن فراوان است، مبارزه با خود در این شهر و با این مظاهر گناه سخت‌تر از جای دیگری است و بیشتر باید به خودمان بیندیشیم و فكر كنیم.

حوزه‌های فارس به جایگاه اصلی خود بازگردند

آیت‌الله ایمانی با ابراز امیدواری از اینكه حوزه علمیه شیراز و فارس به جایگاه اصلی و اولیه خود بازگشت داشته باشد، از طلاب خواست تا كتب سرگذشت علمای فارس را مطالعه كنند و ادامه داد: این‌ها چه كردند و چه مبارزاتی داشتند و برای حفظ انقلاب چه زحماتی كشیدند؛ انقلابی كه آن روز بود یعنی مبارزه با استبداد و استعمار و امروز هم همان وظیفه به عهده ماست.

تداوم انقلاب اسلامی به عهده حوزه‌های علمیه است

وی با تأكید بر اینكه انقلاب از حوزه آغاز شد، تداوم انقلاب هم به عهده حوزه است و حوزه باید مدافع انقلاب باشد، گفت: اگر طلبه‌ای انقلابی فكر و حركت نكند و در راه انقلاب گام برندارد، هر چه حركت می‌كند دور از هدف می‌شود لذا تلاش كنیم این انقلابی كه امام به دست ما سپرد، حفظ كنیم و به نسل‌های آینده خود واگذار كنیم.

captcha