سرّ عيد اضحی، در ذبح هوای نفس است/ وزارت امور خارجه احقاق حقوق شهدای منا را دنبال كند
کد خبر: 3636947
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹
آیت‌الله ایمانی:

سرّ عيد اضحی، در ذبح هوای نفس است/ وزارت امور خارجه احقاق حقوق شهدای منا را دنبال كند

گروه اجتماعی: نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینكه عید قربان دارای اسرار و رموز فراوانی است كه در این روز پایان مناسك حج، حاجیان قربانی كردن گوسفند است، گفت: این حركت یعنی كشتن هوای نفس اشاره‌ای است به اینكه حاجی در طول مناسك حج باید به جایی برسد كه هوای نفس خود را بكوبد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 10 شهریورماه در خطبه‌های نماز عید قربان شیراز كه در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، گفت: امروز خدای متعال برای مسلمانان، روز عید قرار داد به ویژه برای زائران بیت‌الله‌الحرام كه امروز بعد از یك دوره انجام مناسك حج، پایان مناسكشان با برگزاری ذبح گوسفند و قربانی در راه خدا، عید قربان را به پایان می‌رسانند.

عید قربان اسرار و رموز فراوانی دارد

وی با یادآوری اینكه عید قربان از منظر دین مبین اسلام كه به عید الاضحی در روایات معروف می‌شود اسرار و رموز فراوانی دارد و همچنین آثار و بركات بسیاری، افزود: یكی از اسرار این روز بزرگ آن است كه یادآور داستان ابراهیم خلیل(ع) و آن امتحان عظیمی است كه خداوند متعال از ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) به عمل آورد.

آیت‌الله ایمانی با بیان اینكه ابراهیم(ع) امتحانات فراوانی داد و در راه خدا امتحان‌ها و آزمایش‌های بسیاری دید، گفت: آن حضرت برای رضای حضرت حق، همسر و فرزند خردسال شیرخواره‌اش را به سرزمینی بی آب و علف آورد و آنجا بعد از بازگشتش خانه خدا را بنا گذاشت. همچنین در آتش رفت و در مقابل دشمنان سر خم نكرد و واقعه امتحان ابراهیم(ع) كه قرآن از آن یاد می‌كند، ذبح فرزندش اسماعیل است.

امام جمعه شیراز ادامه داد: ابراهیم(ع) در این امتحان هم سربلند بیرون آمد و به یاد این امتحان و آزمایش خداوند مناسك حج را پی ریخت و عید قربان را مطرح كرد و قربانی گوسفند یا گاو و شتر را در مناسك حج جزو مكمل حج اعلام كرد و این یكی از اسرار قربانی است و دارای آثار و بركات فوایدی است.

قربانی كردن در راه خدا وسیله تقرب الهی است

وی قربانی كردن در راه خدا از منظر قرآن مجید را وسیله‌ای برای تقرب انسان به خدا دانست و گفت: اساساً كلمه قربان یعنی نزدیك شدن به خدای بزرگ آن هم با كشتن گوسفند و انسان پایان مراسم حجش را اعلام می‌كند و به خدای متعال نزدیك می‌شود و اموال خود را در این راه هزینه می‌كند و در این راه به فقیر زمین‌گیر و فقیری كه از فرط آبرو حاضر به سئوال نیست، دستور اطعام می‌دهد.

آیت‌الله ایمانی با بیان اینكه این عقبه پایان حج از جهات دیگر هم مورد بحث و بررسی است، گفت: این حركت یعنی كشتن هوای نفس اشاره‌ای است به اینكه حاجی در طول مناسك حج باید به جایی برسد كه هوای نفس خود را بكوبد تا بتواند در آینده با عقل و خرد و فرمان حضرت حق زندگی كند و متابعت آلودگی‌ها و زشتی‌ها و پلشتی‌ها خود را دور سازد به همین جهت می‌بینیم همه عبادات برای نزدیك ساختن ما به خدا تكرار می‌شود جز حج كه تكرار نمی‌شود. یعنی بر انسان یك بار واجب است و اگر به استطاعت رسید آن را انجام دهد و همان یك بار برای پاك كردن گناهان گذشته او و بیمه ساختن آینده او كفایت می‌كند.

تأكید بر اهمیت فهمیدن معنای درست حج

وی با تأكید بر اینكه اهمیت فهمیدن معنای درست حج و اندیشیدن در این رابطه ابراز امیدواری كرد كه خداوند توفیق آشنایی بیش از حد به مناسك حج و مخصوصاً قربانی كه سفارش مؤكد شده است، به ما ارزانی دارد چرا كه خداوند دوست دارد به مؤمنان و گرسنگان طعام داده شود و در راه او گوسفند سر بریده شود و این كاری است كه مورد تأكید و سفارش اسلام واقع شده است.

اشاره به فرا رسیدن ولادت امام هادی(ع)

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری فرا رسیدن ولادت امام هادی(ع) در 15 ذی‌الحجه سال 212 هجری قمری در اطراف مدینه گفت: امام هادی(ع) در دوران امامتش با بحران متوكل، خلیفه بسیار ظالم و ستمگر همراه بود ولی در عین حال رسالت خودش را در مدینه دنبال كرد.

آیت‌الله ایمانی اظهار كرد: امامت و حكومت حق اهل بیت پیامبر(ع) است و به خاطر همین متوكل آن حضرت را به سامرا تبعید كرد و در آنجا تحت نظر شدید قرار داد.

وی با تصریح اینكه در دوران امام هادی(ع) ارتباط امام عمدتاً با شیعیان توسط وكلا انجام می‌شد، گفت:‌ در این دوران كشورهای اسلامی توسعه پیدا كرده بود و برای این توسعه و گسترش و محدودیتی كه امام داشتند، برای هر منطقه‌ای وكیلی انتخاب كرده بودند و اگر آن وكیل مورد تعرض حكومت قرار می‌گرفت امام فرد دیگری را جای او معرفی می‌كرد.

امام هادی(ع) حساسیت ویژه‌ای نسبت به زیارت امام حسین(ع) داشتند

امام جمعه شیراز یادآور شد: امام نسبت به زیارت امام حسین(ع) حساسیت فوق‌العاده‌ای داشت و سفارش‌های مؤكدی به شیعیان برای اینكه زیارت امام حسین(ع) ترك نشود در حالات مختلف این سفارش را دنبال می‌كردند.

اعتقادات شیعه در زیارت جامعه كبیره بیان شده است

وی همچنین به زیارت جامع كبیره اشاره كرد و گفت: این زیارت كه مشخصات امامت را از منظر شیعه بیان می‌كند از قول امام هادی(ع) بیان شد و از امام این زیارت باقی مانده است كه مستحب است در همه مزارهای ائمه اطهار این زیارت خوانده شود و در مناسبت‌های دیگر هم خواندن زیارت جامعه كبیره سفارش شده است چون یك گنج معارف الهی است و اعتقادات شیعه از امام در این زیارتنامه آمده است.

وزارت امور خارجه احقاق حقوق شهدای منا را دنبال كند

آیت‌الله ایمانی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینكه امسال سومین سال است كه حادثه منا در عید قربان سال 1394 می‌گذرد، گفت:‌ حج 94 برای دنیای اسلام به تلخی تمام شد و جمع فراوانی چند هزار نفر در مراسم رمی جمره در روز عید قربان به شهادت رسیدند كه متأسفانه هنوز حقوق اولیه آن‌ها از طرف دولت عربستان پرداخت نشده است و باید وزارت امور خارجه و مسئولان ذیربط این معنا را دنبال و پی بگیرند كه حق حاجیان ما و حجاج دنیا ضایع نشود.

گرفتاری‌های مسلمانان به دلیل فراموش كردن آیه 29 سوره فتح است

وی همچنین به پیام رهبر معظم انقلاب به حج امسال اشاره كرد و گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی كه دیروز در مراسم برائت از كفار و مشركین و منافقین در صحرای عرفات قرائت شد به این نكته اشاره داشتند كه اگر نخبگان، متفكرین، مسئولین دنیای اسلام به وظیفه اصلیشان یعنی «رُحَمَاءُ بَینَهُمْ» و «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ» (آیه 29 سوره فتح) عمل كرده بودند ما امروز شاهد این گرفتاری‌ها در سرزمین فلسطین و به دنبال آن در سرزمین سوریه،‌ عراق، لیبی، بحرین، یمن، لبنان و جاهای مختلف نبودیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: آن روز مسلمانان، متفكرین و اندیشمندانشان خواب گرفته بود و صهیونیزم توانست سرزمین مسلمانان را غصب كند و كشوری را در دل كشورهای اسلامی برای خود ایجاد كند و صاحبانشان را آواره بیابان‌ها كند و این به خاطر تعلل و سهل‌انگاری مردم، متفكرین، اندیشمندان و مسئولان دنیای اسلام بوده است.

وی با اشاره به قتل و عام مسلمانان در میانمار نیز گفت: متأسفانه در این كشور به عناوین مختلف مدت‌هاست كه مسلمانان را قتل و عام می‌كند و حتی بعضی از آن‌ها را نیز زنده زنده می‌سوزانند و این‌ها مسائلی است كه نباید به سادگی از آن عبور كرد.

انقلاب اسلامی، یك اصل همیشه زنده است

آیت‌الله ایمانی با تأكید بر اینكه باید بتوانیم اصل انقلاب و ارزش‌های آن را حفظ كنیم، گفت: متأسفانه قلم‌هایی به كار افتاده است كه اعلام می‌دارند دوران انقلاب تمام شده است در حالی كه انقلاب یك اصلی است كه كهنه نمی‌شود و زنده می‌ماند چون امام حقیقت پایدار تاریخ است و انقلاب اثر وجودی امام راحل است و ارزش‌های انقلاب هم مورد توجه و نظر است.

مقاومت امروز كار خود را می‌كند

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس با بیان اینكه مسئله مقاومت امروز دارد كار خود را در دنیا انجام می‌دهد، گفت: حزب‌الله لبنان در سایه مقاومت توانست دومین پیروزی خود را جشن بگیرد و گروه تكفیری را به طور كامل از لبنان خارج سازد كه ان‌شاءالله همین وضعیت برای عراق،‌ سوریه و سایر كشورهای اسلامی اتفاق خواهد افتاد.

وی همچنین گفت: در این ایام رهبر معظم انقلاب در همه سخنرانی‌ها به پایدار بودن اصل انقلاب و ارزش‌های انقلاب به همه مناسبت‌ها اشاره می‌كند كه این معنا كهنه نشود از بین نرود، گم نشود و مردم فراموش نكنند و این توطئه حساب شده‌ای كه از سوی دشمنان طراحی شده است خنثی شود و از بین برود.

captcha