روایتی از «فصل شیدایی» شیراز/ تبیین مبانی عمیق مکتب تشیع با استفاده از آیات قرآن
کد خبر: 3637200
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹

روایتی از «فصل شیدایی» شیراز/ تبیین مبانی عمیق مکتب تشیع با استفاده از آیات قرآن

گروه فرهنگی:‌ اكران نمایش چند رسانه‌ای «فصل شیدایی» با رویكرد تبیین مفاهیم و مبانی عمیق مکتب تشیع با استفاده از آیات قرآن كریم و روایات اسلامی در شیراز آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، اكران نمایش میدانی و چند رسانه‌ای «فصل شیدایی» شب گذشته، 10 شهریورماه همزمان با عید سعید قربان در شیراز آغاز شد.

«فصل شیدایی» كه بناست تا 10 شب و در ایام دهه فرخنده امامت و ولایت میهمان‌ شیرازی‌ها باشد، گوشه‌هایی از مبانی عمیق مكتب تشیع با استناد به آیات قرآن كریم و همچنین روایات اسلامی از زمان هبوط آدم تا ظهور منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود(عج) را به تصویر می‌كشد.

همخوانی نور، رنگ، صدا، صحنه‌آرائی، تصویرسازی، جلوه‌های ویژه و نمایش همگی بر تأثیرگذاری این نمایش فقهی و اعتقادی كه به عنوان بزرگترین رویداد هنری ـ فرهنگی سومین حرم اهل بیت(ع) مطرح شده است، می‌افزاید.

در این پروژه عظیم هنری ـ مذهبی قریب 200 هنرمند در صحنه‌ها و سكانس‌های مختلف به ایفای نقش می‌پردازند كه از این تعداد تنها 45 نفر از هنرمندان تهران و مابقی از هنرمندان استان فارس هستند.

این نمایش به طراحی و کارگردانی سعید اسماعیلی و با روایت رسالت بوذری، با همت و حمایت سازمان هنری رسانه‌ای اوج، ستاد مردمی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان فارس، سپاه فجر استان فارس و شهرداری شیراز؛ توسط مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی «مهنا» از تاریخ ١٠ تا ٢٠ شهریورماه در بلوار امیركبیر، اراضى جنب كارخانه سیمان (حدفاصل جاده كمربندى و بلوار امیركبیر) اجرا می‌شود.

«فصل شیدایی» در قالب چندین سكانس و بخش به ارائه قصص قرآنی و حوادث صدر اسلام و همچنین حماسه عاشورا می‌پردازد كه در آن پیوند میان قرآن و عترت به خوبی تجلی یافته است.

از مهم‌ترین نقاط قوت «فصل شیدایی» نمایش آیات قرآن كریم همراه با معانی آن‌ها در ابتدای هر سانس و بخش نمایشی است كه در گام نخست ریشه قرآنی هر داستان بیان می‌شود.

حركت كاروان نمادین حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) و نحوه شهادت ایشان و همچنین نمایش دلاورمردی‌ها سردار تنگه احد دوران دفاع مقدس، شهید مرتضی جاویدی از فرماندهان دلاور لشكر پرافتخار 19 فجر در آن دوران از دیگر بخش‌های این نمایش چند رسانه‌ای هستند.

روایت‌گری رسالت بوذری، یكی از مجریان صدا و سیما و بیان نكات اصلی و كلیدی هر واقعه و نتیجه‌گیری از آن‌ها یكی از بهترین و اثرگذارترین اقداماتی است كه به موقع و در جای خودش و به بهترین شكل ممكن انجام می‌شود. مباحثی نظیر جایگاه 5 تن در قاموس عالم و از روز ازل و ولایت مولای متقیان حضرت علی(ع) و اهمیت تبیین واقعه غدیر، فرهنگ عفاف و حجاب و حیا، میراث ماندگار بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س)، فرهنگ انتظار و ویژگی‌های منتظران ظهور حضرت مهدی موعود(عج) از جمله شاه بیت‌های بیانات مجری این نمایش بودند.

بخش‌های از این نمایش بیش از هر چیز بیانگر روضه‌های جانانه شیعیان در بیان اوج مظلومیت‌های خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بودند. صحنه‌های شهادت بانوی دو عالم حضرت زهرا(س) و مراسم تشییع آن كه هنگام حمل تابوت آن حضرت، شمیم عطر گل یاس در فضا آكنده شده بود، حماسه عاشورا و روضه حضرت علی‌اصغر(ع) و جانانه‌تر از آن، دل پردرد حضرت رقیه(س) هنگام مشاهده سر بریده پدر، شهادت حضرت احمدبن موسی(ع) و از هم پاشیدن كاروان امین ولایت در راه رسیدن به طوس و در نهایت اوج دلاورمردی‌های دلاورمردان بی‌ادعای دوران حماسه عشق و ایثار همگی از عمیق‌ترین و تأثیرگذارترین بخش‌های این نمایش بودند كه دل هر بیننده‌ای را لرزاند و تمام چشم‌ها را خیس می‌كرد.

یكی از لذت‌بخش‌ترین و روحانی‌ترین لحظات این نمایش، بخش پایانی آن است كه به موضوع ظهور حضرت صاحب‌الزمان، مهدی موعود(عج) اختصاص دارد و در پایان كار قرائت دسته جمعی دعای فرج آن حضرت موجب می‌شود كه همه دست‌اندركاران این نمایش با دستانی رو به سوی آسمان بر روی سن حاضر شوند و بدین طریق همه تماشاگرها از جای برخاسته و همگی یكصدا و هم‌نوا فرازهای این دعای نورانی را زمزمه می‌كنند.

captcha