مردم بدون حامی در مقابل شرکت‌های آزاد اعزام به عتبات عالیات
کد خبر: 3637545
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۶

مردم بدون حامی در مقابل شرکت‌های آزاد اعزام به عتبات عالیات

گروه جامعه: در حالی که مدام خبرهایی در خصوص سوء استفاده شرکت های آزاد از شوق زیارت مردم به عتبات عالیات منتشر می شود، به دلیل خلاء قانونی و نظارتی این خود مردم هستند که هنگام انتخاب کاروان های زیارتی باید دقت کنند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) زیارت عتبات عالیات، سفری است که هر فردی با هر وضعیت مالی آن را آرزو می کند و بسیاری از مشتاقان این زیارت با پس انداز پول و صرفه جویی در بسیاری از مخارج زندگی خود، موفق می شوند مقدمات کربلایی شدن خود را فراهم کنند اما وقتی برای ثبت نام به دفاتر زیارتی مراجعه می کنند با قیمت های مختلفی مواجه می شوند و البته تلاش می کنند ارزان ترین قیمت ممکن را (با توجه به شرایط مالی خود) انتخاب کنند.

اما متأسفانه در این میان شاهد سوء استفاده بسیاری از کاروان های آزاد از اشتیاق مردم برای زیارت عتبات عالیات هستیم. مردمی که حاضر می شوند هر سختی را به جان بخرند تا به کربلای معلی، نجف اشرف، کاظمین و سامرا سفر کنند و با مشقت پول این سفر را فراهم می کنند به راحتی در دام شرکت هایی می افتند که در ابتدا هزینه سفر را کمتر از سایر شرکت ها اعلام می کنند اما در طول سفر به بهانه های مختلف از مردم پول های اضافه دریافت و خدماتی بسیار نازل به آنها ارائه می کنند. حتی دیده شده است که زائران را در حسینیه های اطراف حرم بدون امکانات اسکان داده و یا برای سفر به کاظمین و سامرا از مردم پول اضافه می گیرند.

اما متأسفانه هیچ گونه نظارتی بر عملکرد این شرکت ها صورت نمی گیرد و افرادی که با این شرکت ها به عراق سفر می کنند هم حتی وقتی با بدترین شرایط اسکان و خدمات مواجه می شوند به دلیل شوق زیارتی که دارند شکایت نمی کنند و در صورت نارضایتی هم پس از سفر هیچ پرونده ای علیه کلاه برداری بسیاری از این شرکت ها صورت نمی گیرد و از آنجایی که سازمان حج و زیارت فقط بر کاروان های اعزامی از سوی شرکت شمسا نظارت دارد و کاروان های آزاد عملاً تحت نظارت و بازرسی هیچ نهادی نیستند و صرفاً از طریق تشکیل پرونده و شکایت فرد یا افراد حقیقی می توان علیه آنها اقامه دعوا کرد، عملاً این کاروان ها همچنان بر کلاه برداری خود ادامه می دهند و در این میان این مردم مشتاق زیارت هستند که متضرر می شوند و هیچ کس نیست که از حق آنها دفاع کند.

اگر مشتاقان عتبات عالیات هنگام سفر به میزان و نحوه خدمات ارائه شده دقت کنند متوجه خواهند شد که دلیل کم بودن قیمت برخی از کاروان ها در چیست و با توجه به خلاء قانونی و حمایتی موجود، خود اجازه نخواهند داد حقشان ضایع شود.

در همین خصوص با محمد جواد دانشیار مدیرعامل شرکت شمسا که مسئول اعزام زائران به عتبات عالیات است گفت وگو کردیم وی در پاسخ به این سؤال که چه تعداد زائر ایرانی از طریق شرکت شمسا برای حضور در مراسم عرفه کربلا به عراق سفر کردند، گفت: قریب به 18 هزار زائر از طریق شرکت شمسا به عراق سفر کردند.

دانشیار در پاسخ به این سؤال که حدود 20 هزار نفر هم با کاروان های آزاد به عراق سفر کرده اند، چرا حدود نیمی از زائران کشورمان کاروان های آزاد را برای سفر به عراق انتخاب می کنند؟ گفت: قیمت ارزان تر کاروان های آزاد که به دلیل کاهش خدمات و عدم ارائه برخی از خدمات ضروری است، موجب استقبال مردم از کاروان های ازاد شده است.

وی عنوان کرد: کاروان های آزاد (کاروان هایی که تحت پوشش شرکت شمسا و تحت نظارت سازمان حج و زیارت نیستند) اصلاً پوشش شرکت های امنیتی، پوشش خدمات درمانی و بعضاً پوشش خدمات بیمه ای و بیمه غرامت عمر و حادثه را ندارند و این مسئله یکی از دلایل کاهش قیمت کاروان های آنها است.

مدیرعامل شرکت شمسا اضافه کرد: از سوی دیگر شرکت های آزاد معمولاً یک تا دو شب زائران را به سامرا برده و آنها را در حرم می خوابانند در حالی که شرکت شمسا همه زائران را در هتل ها اسکان می دهد و همه خدمات شامل بیمه و پوشش شرکت های امنیتی را دارند. پس طبیعی است که هزینه کاروان های شرکت شمسا بیش از سایر کاروان های آزاد باشد و لذا مردم جذب این کاروان ها می شوند.

وی به برخی کلاه برداری هایی که شرکت های آزاد از مردم می کنند نیز اشاره و عنوان کرد: این شرکت ها در ابتدا هزینه کم تری از زائران می گیرند اما وقتی زائران به کربلا رسیدند به انها اعلام می کنند که سفر فقط شامل کربلا و نجف بوده و در صورتی که مبلغی اضافه به ما بدهید شما را به کاظمین و سامرا خواهیم برد یا وقتی زائران وارد فرودگاه نجف می شوند به زائران اعلام می کنند که باید 10 دلار عوارض فرودگاهی بدهید و این پول را از خود زائران می گیرند و یا سر مرز مبلغی را جدا از زائران می گیرند.

دانشیار با تأکید بر اینکه قیمت ارزان تر کاروان های آزاد به معنی حذف بسیاری از خدمات و یا کاهش کیفیت آنها است، گفت: با قیمت کم فقط می توان هتل های غیر استاندارد و محل های اسکان ارزان قیمت در اختیار زائران قرار داد، در حالی که شرکت شمسا کمیته ارزیابی هتل دارد و تا امنیت، خدمات هتل، ایمنی آسانسور و ... مورد تأیید این کمیته قرار نگیرد زائران ایرانی در آن هتل اسکان داده نمی‌شوند.
وی افزود: از سوی دیگر بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت بر عملکرد ما نظارت دارند. تغذیه هم از طریق آشپزخانه های مرکزی و با کیفیت بالا صورت می گیرد. در حالی که در گروه های آزاد کسی پاسخ گوی نواقص و مشکلات نیست و خدمات ارائه شده از جمله کیفیت غذاها بسیار نامناسب است.

مدیرعامل شرکت شمسا به اسکان برخی کاروان ها در حسینیه های اطراف حرم های مطهر نیز اشاره کرد و گفت: حسینیه هایی که زائران در آنها اسکان داده می شوند، اگر چه نزدیک حرم هستند اما کم ترین امکانات رفاهی و بهداشتی را ندارند که حداقل زائران بتوانند دوش بگیرند و راهی زیارت شوند.

دانشیار در پاسخ به این سؤال که تفاوت قیمتی شرکت شما با شرکت های آزاد چه قدر است؟ گفت: به نسبت فضای اسکان، حمل و نقل و ... که استفاده می‌شود، چیزی حدود 300 تا 500 هزار تومان در ایام مختلف تفاوت قیمت وجود دارد.

captcha