مسابقات قرآن نیازمند آسیب‌شنایی/ ایکنا نظرات قرآنیان را به درستی منتقل می‌کند
کد خبر: 3637688
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸

مسابقات قرآن نیازمند آسیب‌شنایی/ ایکنا نظرات قرآنیان را به درستی منتقل می‌کند

گروه فعالیت‌های قرآنی: عضو هیئت علمی دانشگاه بزرگمهر قائن گفت: هر چند مسابقات قرآن نقش مهمی در تشویق حافظان و قاریان دارد ولی برای تأثیرگذاری بیشتر بر رفتار جامعه نیازمند آسیب‌شناسی است.

میثم کهن‌ترابی، عضو هیئت علمی دانشگاه بزرگمهر قائن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی گفت: مسابقات قرآن برای تأثیرگذاری بیشتر در جامعه نیازمند آسیب‌شناسی دقیق است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر مسابقات قرآن کمک چندانی به ترویج فرهنگ قرآن در رفتار و عملکرد ما نمی‌کند و تنها به این مسئله محدود شده که افراد آموزش‌هایی که در حوزه قرآن دیده‌اند را به محک آزمون بگذارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بزرگمهر قائن بیان کرد: هر چند مسابقات قرآن قاریان و حافظان را تشویق و مسیرشان را هدفمند می‌کند ولی باید به این سؤال پاسخ داد که این مسابقات چقدر نیازهای جامعه را برآورده کرده است.

کهن‌ترابی ادامه داد: هر گام و قدمی که در حوزه قرآن برداشته شود، بی‌شک مفید و ارزشمند است اما ما نباید به حدأقل‌ها در این حوزه اکتفاء کنیم، بلکه رویکرد ما به فعالیت‌های قرآنی باید رویکردی کارکردگرایانه باشد.

وی افزود: کار قرآنی یک کار تخصصی است و از این منظر نیاز به آموزش و همچنین کارآموزی دارد تا نخبه قرآنی بتواند گره‌های جامعه را بگشاید، هجمه‌های دشمن را بشناسد و به نیازهای جامعه به درستی پاسخ گوید.

این پژوهشگر قرآنی گفت: پیشنهاد این است که مسابقات قرآن به سمتی برود که در آن از بهترین ایده‌ها و بهترین پاسخ به سؤالات موجود در جامعه تقدیر شود و در کنار آن قرائت وحفظ و.. نیز باشد در حالی که اکنون پژوهش در حاشیه قرار گرفته است.

کهن‌ترابی اظهار کرد: البته این پاسخ‌ها به سؤالات و گره‌های جامعه باید به صورت راهکار عملیاتی به صاحبان اجرا داده و اجرایی شود چرا که در غیر اینصورت نیز یأس و نامیدی برای پژوهشگر قرآنی به همراه خواهد داشت.

وی بیان کرد: رسانه‌ها نیز در این میان نقش مهمی ایفاء می‌کنند، وقتی‌ می‌گوییم نخبه قرآنی باید به سؤالات و گره‌های جامعه پاسخ گوید، طبیعی است که بخش مهمی از این پاسخ‌ها از طریق رسانه‌ها در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بزرگمهر قائن ادامه داد: رسانه می‌تواند آراء و نظرات قرآنیان را منتقل کرده، نخبگان قرآنی را شناسایی و همچنین دغدغه‌های جامعه را به نخبگان قرآنی منتقل کند.

کهن‌ترابی یادآور شد: خبرگزاری ایکنا به درستی توانسته پژوهش‌ها و آراء قرآنیان را به درستی منتقل کند و مصاحبه‌های کاربردی ارائه می‌دهد

captcha