ضرورت استفاده از ظرفیت فرهنگسراها در مسیر فرهنگ‌سازی دینی
کد خبر: 3638363
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷

ضرورت استفاده از ظرفیت فرهنگسراها در مسیر فرهنگ‌سازی دینی

گروه اجتماعی: نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان غربی گفت: اگر بشود در هر یک از فرهنگسراها یک روحانی فاضل و خوش فکر مستقر شود و بر کارهای فرهنگی نظارت و مدیریت کند، به نظر بتوان مقداری از این مشکلات را حل کرد و از ظرفیت فرهنگسراها در مسیر فرهنگ سازی دینی به نحو احسن استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از آذربایجان‌غربی، حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه عصر دیروز، 12 شهریورماه در دیدار اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه که در دفتر نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد، رأی آوردن در انتخابات شورای شهر را توفیق الهی خواند و گفت: خیلی از افراد هستند که پول های زیادی در انتخابات هزینه می کنند اما حمایت و اعتماد مردم را نمی‌توانند جلب کنند، اینکه خداوند متعال دل های مردم را به سمت شما گردانده است و شما رای آورده اید، نعمت و توفیق بزرگ الهی است.
وی در ادامه با خطاب به اعضای شورای شهر ارومیه افزود: این موفقیت را نعمت بزرگی در نظر بگیرید و به درگاه خداوند به خاطر این نعمت الهی شاکر باشید، شکرگذاری اصلی و مهم طبق آموزه های اهل بیت و دین این است که نعمت را در جای خود صرف کنید.
وی افزود: رای مردم برای شما نعمت و توفیق الهی است و بهترین راه برای شکرگذاری این است که در راستای اهداف شورای شهر حرکت کنید، لذا این باعث می شود که مقام و موقعیت شما در روز قیامت نزد خداوند نیز بهتر و بیشتر شود.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره وظایف شورای شهر افزود: از اساسی ترین وظایف شورای شهر مباحث فرهنگی و اجتماعی است، لذا انتظار این است که شما عزیزان از تجارب شوراهای سابق شهر ارومیه و دیگر شهرها استفاده نمایید و در مباحث فرهنگی و اجتماعی جدی تر ورود پیدا کنید.
وی در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری افزود: مقام معظم رهبری فرمودند که «اصل عبارت است از مباحث فرهنگی و اقتصاد فرع بر مسئله فرهنگی است»، شهر ما در مباحث فرهنگی مشکلات فراوانی دارد و لذا در تلاش ها، تصمیم گیری و برنامه هایتان هدف اصلی باید مباحث فرهنگی باشد.
وی ادامه داد: مسائل فرهنگی مباحث متفاوتی دارد، بحث مساجد از جمله مباحث فرهنگی است که توزیع مساجد در سطح شهر منطقی نیست و در بعضی از نقاط شهر اصلاً مسجدی وجود ندارد و مردم از این موضوع گلایه می کنند که حتی صدای اذان نیز در بعضی مناطق به گوش نمی رسد، در شهر و مملکت اسلامی باید جایی باشد که مردم در آن جمع شوند و نماز اقامه کنند.
وی در ادامه با اشاره به تبعات نبود مسجد در بعضی از مناطق افزود: نیاز معنوی در جامعه، نیاز خیلی مهمی است که اگر نتوان به آن پاسخ مثبتی داد تبعات آن گریبان گیر سایر مباحث در شهر و جامعه خواهد شد.
امام جمعه ارومیه در ادامه به موضوع فرهنگسراها اشاره کرد و گفت: بارها این موضوع را در جلسات مختلف عرض کرده ام حتی یکبار در خطبه های نماز جمعه عرض کردم و بعضی ها از این موضوع خوششان نیامد، به هر حال فرهنگسرای قرآن و عترت باید در مسیر قرآن و عترت از آنجا استفاده شود، درحالی که اکثریت ظرفیت آن غیر از مباحث قرآن و عترت استفاده می شود.
وی در ادامه افزود: بنده یک بار به جناب شهردار عرض کردم که اگر بشود در هر یک از فرهنگسراها یک روحانی فاضل و خوش فکر مستقر شود و بر کارهای فرهنگی نظارت و مدیریت کند، به نظر بتوان مقداری از این مشکلات را حل کرد و از ظرفیت فرهنگسراها در مسیر فرهنگ سازی دینی به نحو احسن استفاده کرد.
وی افزود: در مورد مساجد غیر از گستره مساجد، در نحوه اداره کردن مساجد نیز شورای شهر می تواند قدم های بزرگی بردارد، اوضاع مساجد به خاطر وضعیت اقتصادی مردم خوب اداره نمی شود، اگر نظام و حکومت به مساجد کمک و از آن ها پشتیبانی نکند به مشکل بر خواهیم خورد، اگر دولت در کارهای بزرگ ورود پیدا نکنند نمی توان کاری انجام داد.
استاد حوزه و دانشگاه در ادامه مشکلات و مسائل به موضوع خانه عالم پرداخت و گفت: از جمله از مسائلی که در این مورد مطرح است خانه عالم، که واقعا نیاز مساجد است، که روحانی مسجد در اتاقی در مسجد مستقر شود و اگر کسی سوال خصوصی و شرعی دارد و خجالت می کشد در ملاء عام مطرح کند در این مکان بتواند سوال خود را از عالم دین بپرسد.
وی در ادامه به موضوع منابع پایدار برای مساجد اشاره کرد و گفت: مساجد باید منابع پایداری جهت اداره امورات مسجد داشته باشند، این موضوع را شاید فعلاً نتوان به صورت کامل اجرا کرد اما رفته رفته به همت شما این کار ریل‌گذاری شود و مساجدی که در آینده ساخته می شوند در کنار آن ها منابع پایداری برای این کار پیش بینی شود.
حجت‌الاسلام قریشی در قسمت پایانی سخنان خود به موضوع حوزه های علمیه پرداخت و گفت: مباحث حوزه های علمیه نیز مانند مشکلات مساجد است که چندین بار در خطبه های نماز جمعه عرض کرده ام، شهر ما نیاز به پل، مترو و طرح های ترافیکی دارد اما در کنار آن نیاز به تقویت مبانی دینی مردم نیز دارد، این نیز یکی از مسائلی است که اگر بخواهیم در منطقه ما دین، دیانت و توحید باقی بماند باید در زمینه حوزه های علمیه کمک شود.
captcha