‌‌از سرچشمه تا خانه بخت
کد خبر: 3638534
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸

‌‌از سرچشمه تا خانه بخت

گروه جامعه: واقعیت امروز جامعه این است که شرایط ازدواج سخت شده است و لذا در کارگاه عصر یخبندان به جای حرف زدن با جوانان متقاضی ازدواج، زمینه آشنایی برای ازدواج موفق با نظارت کارشناسان و متخصصان علم روانپزشکی فراهم می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، طبق تحقیقات به‎عمل آمده بحث ازدواج مولفه چهارم جوانان و تحصیل، شغل و شانیت اجتماعی بالاتر از ازدواج قرار گرفته‎اند؛ اگر در گذشته افراد به راحتی با معرفی خانواده‎ها، در یک مسیر و یا حتی در روستاها که از سر چشمه تا سر چاه همدیگر را می‎دیدند و ازدواج می‎کردند اما امروزه به علل بسیاری، ازدواج سخت و اهمیتش در اولویت‎‎های پایین‎تر جوانان قرار گرفته است و همین موضوع باعث افزایش سن ازدواج و کاهش رغبت به تشکیل خانواده در میان جوانان کشور زیاد شده است.

در  این میان دین اسلام همواره به روابط عاطفی خانواده و جامعه تاکید کرده و شرع مقدس اسلام به ازدواج عنايت و تأکيد فوق العاده‎ای دارد؛ به‎طوری که پيامبر اکرم (ص) می‎فرمايند: «ما بُني بِناءً في الإسلام أحبّ إلي الله عزّوجلّ من التّزويج: هيچ‎چیزی نزد خداوند محبوبتر از ازدواج نيست»؛ همچنین از حضرت اميرالمؤمنين (ع) رسيده است که: «زوّجوا، فَانّ التّزويج سُنّه رسول الله(ص)، فانّهُ کان يقول: من کان يُحبّ أن يتّبع سُنّتي، فانّ من سُنّتي التّزويج یعنی: «ازدواج کنيد، که همانا ازدواج کردن سنت رسول خدا (ص) است که همواره می‎فرمودند: هرکسی که دوست دارد از سنت من تبعيت کند، همانا ازدواج کردن از سنت من است.

اسلام به پسر و دختر امر می‎کند که هرچه زودتر ازدواج کنند و آنقدر به اين مهم تأکيد دارد که رسول گرامی اسلام (ص)، ازدواج نکردن را اعراض از سنت خويش، يعنی خروج از اسلام، می‎داند، اما متاسفانه شرایط جامعه امروز، زندگی انسان‎ها را به سمتی جهت داده که بعضا موارد اولویت‎دار گذشته جای خود را به رده‎های پایین داده و یا به کلی فراموش شده‎اند؛ یکی از این اولویت‎ها، که امروز نیز با مشکلات و آسیب‎های بسیاری مواجه است، ازدواج است.



حال دستگاه‎ها و نهادهایی هستند که با انجام خدمات و فعالیت‎هایی تلاش می‎کنند این امر را در کشور ترویج و توسعه دهند؛ در کنار این مسئله نیز جوانانی هستند که باوجود داشتن شرایط لازم و کافی برای ازدواج هنوز این اقدام را انجام نداده و از آن سر باز می‎دهند؛ حال یکی از مجموعه‎های فرهنگی کشور با راه‎اندازی مرکزی، آموزش‎های ازدواج را به شیوه‎ای نوین و جذاب به جوانان می‏آموزد منجر به ازدواج آنها می‎شود.

در این شیوه افراد ضمن ثبت نام رایگان و استفاده از خدمات مشاوره‎ای، همسر مورد علاقه‏ خود را پیدا می‎کنند. این موسسه مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی معروف به «سرچشمه» است. این مجموعه فرهنگی با هدف ارائه خدمات فرهنگی و اجتماعی و همچنین کاهش و بهبود بسیاری از مشکلات  اجتماعی، خانوادگی و تربیتی، محیطی را برای مشاوره تخصصی مطمئن و صحیح توسط کارشناسان، مشاوران و روانشناسان فراهم کرده است.

در کنار تمامی این خدمات کلی، می‌توان به خدمات ویژه کلینیک خانواده سرچشمه اشاره کرد که در سه بخش اصلی آموزش مهارت‎های زندگی، روانشناسی تربیتی و مشاوره و کتاب درمانی تقسیم شده‎ است. در گروه‌های تخصصی روان‌شناسی، مشاوره و درمان این کلینیک، مشاوره قبل از ازدواج و آموزش مهارت‎های پیش از ازدواج، مشاوره روابط با همسر و اختلالات عاطفی زوجین، مشاوره‌های اختلال شخصیت و رفتار، مشاوره مشکلات زناشویی و مهارت‎های جنسی، مشاوره دینی و اعتقادی در زندگی مشترک، مشاوره تربیتی کودک و درمان اختلال‎های رفتاری و مشاوره‌های تحصیلی و اختلال‎های یادگیری ارائه می‌شود.

لازم به ذکر است در کنار این خدمات، اختلال‎های یادگیری خواندن، نوشتن، ریاضی، عدم انطباق، کشف و به روش شناختی ـ رفتاری درمان می‌شود؛ جلسات مشاوره فردی با حضور هشت کارشناس که دارای تخصص دانشگاهی و آشنا با مبانی دینی هستند، برگزار می‌شود همچنین جلسات درمان گروهی با حضور دو روانشناس و یک روانپزشک برگزار می‌شود.

در بخش گروه‌های تخصصی آموزش و یادگیری مسائلی از قبیل کودک‌پروری از منظر اسلام، روانشناسی و طب سنتی، تفاوت‌های زن و مرد، روابط زناشویی سالم از منظر فیزیولوژی و روان‌شناسی، سلامت جسمی و بیماری‎های زنان و راه‌های مقابله با استرس و ... مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

‌‌از سرچشمه تا خانه بخت/ آموزش مهارت‌های زندگی اسلامی در کلینیکی به رنگ خانواده

در کلینیک خانواده سرچشمه، کارگاه آموزشی تربیت متخصص روان‌شناس مبتنی بر فرهنگ اسلامی ـ ایرانی، کتاب‌ درمانی و سیر مطالعاتی، نقاشی درمانی، شناخت شخصیت کودک، بازی درمانی، آموزش و محاوره زبان عربی و مفاهیم قرآنی نیز ارائه می‌شود.

این کلینیک با تأسیس مهد کودکی که ساختار اصول و برنامه‌های آن با مبانی انسان‌شناسی و روان‌شناسی رشد اسلامی منطبق است، خدماتی از جمله آموزش کودکان در سه گروه 3، 4، 5 سال، تغذیه کودکان براساس طب سنتی و مزاج‌شناسی، معاینات دوره‌ای پزشکی، پرونده سلامت روان، برگزاری کلاس‎های ورزشی عمومی و تخصصی، کارگاه‌های روانشناسی ویژه والدین و مشاوره‌های خصوصی برای درمان و بررسی ترس، خشم، وابستگی و... کودکان را ارائه می‌دهد.

این مهد کودک نیز با به‌کارگیری آخرین روش‎های آموزشی و با همکاری مربیان با تجربه فعالیت می‌کند؛ در روزهای برگزاری جلسات مذهبی، این امکان فراهم است که کودکان زیرنظر مربیان به بازی، تفریح و کارهای فکری مشغول شوند. به گزارش ایکنا با توجه به خدمات گسترده و ویژه این موسسه گفت‎وگویی را با مجید تولایی، مدیر کلینیک خانواده سرچشمه، داشتیم که در ادامه دنبال خواهید کرد.

وی در گفت‎وگو با ایکنا، با بیان اینکه مجموعه سرچشمه از سال 92 فعالیت کلینیک خودش را شروع کرده است، گفت: کلینیک خانواده با رویکرد ارائه خدمات مشاوره آموزشی-تربیتی به خانواده‌ها دایر شده است؛ این کلینیک یک پکیج آموزشی-تربیتی است که بخشی از آن خانواده و بخش دیگر آن جوانان هستند. در حال حاضر نیز به سمت پیشرفت این پکیج آموزشی پیش می‎رویم.

تولایی با اشاره به بحث تربیت از دوران کودکی، گفت: بخش مهمی از کار ما به خدمات آموزشی معطوف می‎شود؛ در کلینیک خانواده از حضور اساتیدی بهره‌مند می‌شویم که دو ویژگی داشته باشند، ابتدا اینکه دانش‌آموخته حوزه روانشناسی و مشاوره باشند و علم این حوزه را بدانند و دوم اینکه آموزه‌های آنها صرفاً علم برگرفته از دانشکده آکادمی صفر در حوزه روانشناسی نباشد و فراتر از آن نیز با آموزه‎های دینی و قرآنی هم آشنایی داشته باشند.

وی بیان کرد: تمامی کسانی که به امر مشاوره و روانشناسی در این مرکز مشغول می‎شوند باید از یک پشتوانه مذهبی و اعتقادی و تسلط در مبانی دینی و قرآنی در بحث تربیتی بهره‌‏مند باشند، تا بتوانیم از ویژگی‎های آنها نیز بهره‎مند شوید؛ در کلینیک خانواده مشاوره‎های روانشناسان عمومی و تربیتی را در کل روزهای هفته از شنبه تا ۵ شنبه برگزار می‎کنیم. مشاوران مرکز در مقطع دکترا و یا کارشناسی ارشد با قابلیت‎های ویژه‎ای که بیان شد مشغول فعالیت هستند.

مدیر کلینیک خانواده سرچشمه در پاسخ به سوالی مبنی بر شیوه خدمات مشاوره و روانشناسی که باعث جذب و ازدواج جوانان در این عصر شده، گفت: امروز ما در حوزه مشاوره بحث‎های جدیدی نداریم؛ مشاوره در حوزه ازدواج و خانواده در همه مراکز در حال انجام است اما ما در این جریان به یک موضوعی کلی با عنوان ازدواج در عصر یخبندان رسیدیم. در این رفت‌و‌آمدها و مراجعاتی که به ما انجام می‎شد، با توجه به شرایط جامعه امروز به جوانانی برخورد کردیم که کار و اشتغال و شرایط کامل را برای ازدواج دارند اما قصد ازدواج ندارند و یا بهانه‎های زیادی می‎آورند.

تولایی ادامه داد: در این جریان جوانانی را مشاهده کردیم که یا نتوانسته‎اند گزینه مورد نظر خود را پیدا کنند و به انتخاب برسند و یا اینکه انتخاب کرده‎اند، اما به دلایلی با موانعی برخورد کرده‎اند که ازدواجشان را عقب انداخته است. این موانع می‌تواند، خانوادگی، محیطی، فردی و اجتماعی باشد چراکه نمی‎گذرد این وصلت صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه حجت الاسلام زائری، جرقه اولیه این طرح را در کلینیک روانشناسی مرکز فرهنگی سرچشمه زده‎اند، تصریح کرد: ایشان پیشنهاد دادند که با توجه به این نیاز، برنامه و فکری را برای آن انجام دهیم؛ لذا مقرر شد طرح همسان‎گزینی برگرفته از الگوی اسلامی-ایرانی در این مرکز انجام شود.

‌‌از سرچشمه تا خانه بخت/ آموزش مهارت‌های زندگی اسلامی در کلینیکی به رنگ خانواده

مدیر کلینیک خانواده سرچشمه بیان کرد: امروز در مقوله ازدواج دو نگاه وجود دارد؛ نگاه سنتی و نگاه مدرن، که در نگاه سنتی خانواده‎ها فردی را با انتخاب و پیشنهاد خانواده‎ها و یا دوستان انتخاب می‌کردند و در نهایت به وصلت سر می‎گرفت؛ اما امروز اتفاقی که در جامعه ما غالب شده این است که جوانان در محیط‌های مختلفی با همدیگر آشنا می‌شوند و در مواردی این آشنایی به ازدواج ختم می‎شود، که به ازدواج مدرن معروف است. در این جریان ما قصد مقایسه خوب یا بد نشان دادن روش سنتی یا مدرن را نداریم و تلاش می‌کنیم که زیاد وارد این فضا نشویم، لذا تلاش ما این است که یک فضای بین مدرنیته و سنتی را ایجاد کنیم تا بتوانیم از فواید هر دو شیوه استفاده کنیم و آسیب‏‌ها را به حداقل خود برسانیم.

تولایی تصریح کرد: در این جریان ابتدا در مرحله اول با ثبت نام کردن از جوانانی که مشکلاتشان بیان شد، اطلاعاتی را دریافت می‎کنیم و لیستی را به آنها از علاقه‎مندی‎های آنان در مورد همسر آینده‎شان می‎دهیم که پر کنند و به مرکز به صورت کاملا محرمانه تحویل دهند. بعد از این مراحل کارگاه‎هایی را با حضور دختران و پسران علاقه‎مند در این روش برگزار می‎کنیم تا یک آشنایی مقدماتی ایجاد شود و بعد از آن با توجه به فرم‎های داده شده سعی می‎کنیم هر دو نفر همدیگر را ببینند و با ظاهر هم آشنا شود و در نهایت همدیگر را بپسندند.

وی گفت: در این حجریان کارگاه‌های ازدواج در عصر یخبندان را راه‎اندازی می‎کنیم. در این کارگاه‎ها ضمن آموزش و مشاوره ازدواج صحیح و مبتنی بر فرهنگ اسلامی-ایرانی و همچنین مهارت‎های زندگی، بستری مناسب را برای ازدواج جوانان با بهره‌گیری از روش‌های علمی و کمک اساتید حوزه خانواده فراهم می‎کنیم.

مدیر کلینیک خانواده سرچشمه با بیان اینکه نخستین دوره از این کارگاه‌ها، با حضور کارشناس مشاور حوزه خانواده و همراهی خانواده دختران و پسرانی که علاقه‌مند به ازدواج بر مبنای معیارهای علمی بودند، منجر به آشنایی و ازدواج تعدادی از این جوانان شد، افزود: پیش از این کارگاه‌های ازدواج در عصر یخبندان در موسسه فرهنگی سرچشمه برگزار شده و نتایج قابل قبولی داشته است.

‌‌از سرچشمه تا خانه بخت/ آموزش مهارت‌های زندگی اسلامی در کلینیکی به رنگ خانواده

تولایی ادامه داد: شناخت همسر ایده‌آل و بررسی عوامل پایداری زندگی و عوامل گسست در زندگی مدرن و سنتی از دیگر موضوعات مورد بحث در این کارگاه‎ها است. این کارگاه‎ها با حضور حجت الاسلام والمسلمین زائری، شیخ الاسلامی و خانم‌ها قاسمی و داوودی به عنوان روانشناس و مشاور برگزار می‎شود.

وی با بیان اینکه اساس این کارگاه‎ها از زمانی شکل گرفت که بسیاری از جوانان از شرایط ازدواج اظهار گلایه داشتند، گفت: واقعیت امروز جامعه این است که شرایط ازدواج سخت شده است. لذا در کارگاه عصر یخبندان به جای حرف زدن با جوانان متقاضی ازدواج، زمینه آشنایی برای ازدواج موفق با نظارت کارشناسان و متخصصان علم روانپزشکی فراهم می‌شود.

مدیر کلینیک خانواده سرچشمه با بیان اینکه مشاوران و کارشناسان این کارگاه‎ها در تمام مراحل حضور داشته و نظارت دارند، بیان کرد: یک فرآیند کارشناسی در این کارگاه‌ها به وجود آمده که در تمام مراحل، آشنایی استمرار دارد و تأکید مؤسسه فرهنگی سرچشمه از ابتدا بر این بوده که خانواده‌ها همراه جوانان در این مراحل باشند و این موضوع یکی از دلایل موفقیت کارگاه‌های ازدواج در عصر یخبندان است.

وی همچنین گفت: در نظام آموزشی ما موضوع آغاز زندگی برای جوانان به خوبی تبیین و تشریح نشده و بیشتر جوانان بر این باورند که غیر از الزامات مادی، فراهم کردن دیگر ضروریات زندگی بسیار ساده است و برای فراگیری بسیاری از کارها حاضر هستند آموزش ببینند اما هنوز آموزش قبل از ازدواج و مدیریت زندگی را الزامی نمی‌دانند در صورتی که اداره کردن زندگی کار بسیار دشواری است و نیاز به آموزش دارد و ما برای حل این معضل در کلینیک خانواده موسسه فرهنگی سرچشمه از کارشناسان برجسته این حوزه استفاده می‌کنیم.

به گزارش ایکنا مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۱ در محل انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به بهره‌برداری رسید. این مجموعه با هدف حفظ فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه و انتقال ارزش‌های والای انقلاب اسلامی ساخته شده است. در این مجموعه که با همت انقلابی مرحوم حاج احمد قدیریان و شهرداری تهران ساخته شد و زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی اداره می‌شود بخش‎هایی همچون مسجد شهدای انقلاب اسلامی با ۳۵۰ متر مربع زیربنا و گنجایش حضور بیش از ۲۰۰ نمازگزار، ایوان قتلگاه در مقتل شهدای هفتم تیر، حسینیه و محل اجتماعات مذهبی؛ با امکانات ویژه پذیرایی همزمان بیش از ۳۰۰۰ نفر، نگارخانه شهدای انقلاب اسلامی که بزرگ‌ترین نگارخانه سرپوشیده کشور است، سالن همایش‌های بین‌المللی با گنجایش ۴۰۰ مهمان و کتابخانه این که مرکز با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور کتاب‌هایی را در حوزه انقلاب اسلامی، فرهنگ ایثار و شهادت و حوزه‌های مرتبط با آن فعال است.


captcha