ضعف مدیریت تیشه به ریشه تئاتر خمین می‌زند
کد خبر: 3638552
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۳
طاهری:

ضعف مدیریت تیشه به ریشه تئاتر خمین می‌زند

گروه فرهنگی: نویسنده و کارگردان سینما و تئاتر با اشاره به پیشینه خمین در هنر تئاتر گفت: تئاتر تجربه با پیشینه 13 ساله تعطیل شد، سالن مناسب یا نداریم یا اگر هست بدون استفاده خاک می‌خورد، متأسفانه نگاه سیاسی به تئاتر و اقدامات عجولانه تیشه به ریشه فرهنگ و تئاتر خمین می‌زند.

محمدجواد طاهری، نویسنده و کارگردان سینما و تئاتر، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از استان مرکزی، گفت: سه دهه از فعالیت انجمن نمایش خمین می‌گذرد و موفقیت‌های این رشته هنری مانند دیگر هنرها در بیرون از خمین خیلی بیشتر از داخل شهرستان است.
وی افزود: بی توجهی و عدم حمایت کافی نسبت به هنر تئاتر، هنرمندان این رشته  را به جشنواره‌ای کار کردن عادت داده و آنها را از کارهای مردم پسند دور کرده است.
طاهری با بیان اینکه امروز در کشور نمایش‌ها به سمت پلاتو می‌رود ادامه داد: این نوع نمایش فضای کمتری برای حضور تماشاگر دارد اما در نمایش‌های قاب صحنه‌ای تعداد تماشاگران بیشتر است. 
وی با تأکید بر اینکه سالن آمفی تئاتر کوثر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خمین برای اجرای تئاتر بخصوص از نوع پلاتو مناسب نیست اظهار کرد: این سالن نور خوبی ندارد و بیشتر برای برگزاری سمینار و همایش مناسب است در حالی که ساوه سالن مخصوص نمایش پلاتو دارد و خمین نیز به چنین سالنی نیاز دارد.
این کارگردان تئاتر و سینما ادامه داد: شهرستان خمین زمانی قطب تئاتر استان بود و در دوره‌ای که سایر شهرها حتی انجمن نمایش هم نداشتند از اهالی تئاتر خمین برای ساخت نمایش استفاده می‌کردند اما امروز به علت بی‌توجهی مسئولان، تئاتر خمین در رتبه پایین قرار گرفته است.
 وی با اشاره به اینکه هنرمندان پیشکسوت تئاتر خمین به دلیل نامهربانی‌ها از این شهرستان رفته‌اند گفت: تعداد اعضای انجمن نمایش خمین کاهش یافته و شهرستانی که در جشنواره فجر همیشه یک اثر داشت چند سالی است که هیچ نمایشی در این جشنواره مهم و بزرگ ندارد.
این کارگران تئاتر ادامه داد: شهرداری‌های شهرهای مختلف در کشور و استان از تئاتر حمایت می‌کنند و حتی سالن در اختیارشان می‌گذارند اما در خمین اینگونه نیست و انتظار می‌رود با شروع به کار شورای جدید و انتخاب شهردار حمایت‌ها بیشتر از بی‌توجهی‌های گذشته شود.
طاهری با اشاره به تعطیلی جشنواره تئاتر تجربه با پیشینه 13 ساله تصریح کرد: تئاتر تجربه برای افراد مبتدی و کار اولی‌ها فرصت بسیار خوبی بود اما هیچ نهاد فرهنگی در خمین دغدغه برگزاری دوباره این جشنواره را ندارد.
وی با اشاره به برگزاری نشست اعضای انجمن نمایش خمین با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در حاشیه بازدید از نمایش «صدای سکوت سگ‌ها» افزود: مدیرکل قول تعامل با شهرداری برای استفاده انجمن نمایش خمین از سالن شماره 2 سینما لاله را داده است. مدیرکل در این نشست بر استفاده بیشتر از هنرمندان بومی خمین در نمایش‌ها تاکید داشت که این موضوع در صورتی محقق می‌شود که افراد بیشتری جذب انجمن خمین شوند و سالن مناسب تمرین هم وجود داشته باشد.
این نویسنده تئاتر ادامه داد: سالن آمفی تئاتر کتابخانه شهید بهشتی خمین مناسب‌ترین سالن در خمین برای تئاتر است و بدون استفاده خاک می‌خورد، کسانی که هنر را نمی‌شناسند درباره عملکرد اهالی تئاتر در این سالن سخنان بیهوده و غیر تخصصی می‌زنند.
وی اظهار کرد: افراد زیادی هستند که از تئاتر خمین حمایت مالی و معنوی می‌کنند و عده‌ای نیز فقط  وعده می‌دهند و در عمل حتی زحمت دیدن نمایش را به خود نمی‌دهند. درواقع مشکل بزرگ خمین، ضعف فرهنگی است همین ضعف ساختمان نگارخانه را تخریب کرد و پس از سال‌ها و وعده مسئولان هنوز نگارخانه‌ای در شان هنرمندان هنرهای تجسمی نداریم.
طاهری تأکید کرد: وقتی مسئولان ریشه فرهنگ را با اقدامات عجولانه و بدون فکر، می‌زنند نباید انتظار داشت آمار آسیب‌هایی مانند طلاق، اعتیاد و ناهنجاری‌های فرهنگی و اخلاقی در خمین کاهش پیدا کند. بجای برگزاری جلسات فرهنگی در اتاق‌های دربسته و گزارش‌های نمایشی اگر از هنرمندان که قشر گسترده‌ای از جوانان را تحت پوشش دارد حمایت شود می‌توان بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را کاهش داد.
این کارگردان تئاتر گفت: ذات تئاتر روشنگری است و این هنر می‌تواند برای مشکلات فرهنگی و اجتماعی و فرهنگ سازی در جامعه راهکار ارائه دهد اما عده‌ای از این هنر اصیل برداشت‌های سیاسی دارند و با این اشتباه بزرگ خود به نمایش ضربه می‌زنند.
وی افزود: نگاه بعضی از مسئولان به تئاتر حزبی است یعنی به دیدن نمایش کسانی می‌روند که در حزب آنها باشد وگرنه بقیه مطرود هستند در حالیکه انتظار می‌رود مسئولان در کار فرهنگی خط مقدم و الگوساز باشند، متأسفانه عده‌ای در کارهای فرهنگی دنبال تخفیف گرفتن هستند، این اقدام ارزش هنر تئاتر را پایین می‌آورد.
طاهری گفت: برای تبلیغ کلاس‌های بازیگری در حرکتی اعتراضی تبلیغات را از کف خیابان شروع کردیم و خواستیم به مسئولان شهرستان اعلام کنیم با اینکه انجمن‌های فرهنگی و هنری تحت پوشش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند اما سهم آنها از بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر صفر است.
وی ادامه داد: شهرداری‌ها در سراسر کشور فرهنگسرا می‌سازند اما در شهر خمین که در تمام زمینه‌های هنری در جشنواره‌های ملی حرف برای گفتن دارد هیچ فرهنگسرایی وجود ندارد.
مسئول انجمن نمایش خمین با اشاره به تبلیغ کلاس‌های تئاتر در تبلیغات اوقات فراغت کانون‌های فرهنگی و هنری تاکید کرد: این کانون‌ها اهمیت آموزش تئاتر را به اندازه گلدوزی می‌دانند نه یک کار تخصصی.
طاهری افزود: تعداد پرسنل اداره فرهنگ و ارشاد خمین بسیار کم است و اداره‌ای که فعالیت انجمن‌های شش گانه فرهنگی هنری تنها یکی از وظایف آن است چگونه می‌تواند با سه کارمند به تمام امور رسیدگی کند؟
وی گفت: انجمن‌های هنری شهرستان باید به روز شوند و برای این کار به حمایت‌ مالی نیاز دارند کمبود کتاب بعنوان یکی از ضروریات انجمن‌هایی مانند انجمن ادبی و نمایش در کتابخانه این انجمن‌ها احساس می‌شود، متاسفانه هنر و فرهنگ در دست عده‌ای است که هیچ شناخت یا سابقه‌ای از هنر ندارند و تنها به پشتوانه منابع مادی بر فرهنگ و هنر شهرستان سیطره دارند که نتایج اسفبار این مافیای هنری در سال‌های آینده دیده می‌شود. 
طاهری با اشاره به اجرای عمومی سه نمایش در تابستان امسال خاطرنشان کرد:خمین استعدادهای خوبی دارد و فضای تئاتر یکی از سالمترین فضاها برای خانواده‌هایی است که دوست دارند فرزندشان در رشته هنری فعالیت کنند.
captcha