فاصله گرفتن از مسجد و آغاز ناهنجاری‌ها
کد خبر: 3638845
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵
جعفری هشدار داد:

فاصله گرفتن از مسجد و آغاز ناهنجاری‌ها

کانون خبرنگاران نبأ: معاون آموزش پژوهش ستادعالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: علت فساد در جامعه و بالا رفتن سن ازدواج و دیگر نا‌بهنجاری‌ها به دلیل فاصله گرفتن مسجد است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، محمدرضا جعفری، معاون آموزش پژوهش ستادعالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور امروز 14 شهریورماه در دهمین روز و اختتامیه مرحله دوم از «دهمین دوره فرهنگی آموزشی اندیشه های آسمانی»، در جمع پژوهشگران و هنرمندان مساجد کشور که در تالار ابن هیثم دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزار شد، با بیان اینکه مسجد طراز اسلامی، مرجع، ملجأ و مأمن است، اظهار کرد: مساجد باید مرجع باشند، یعنی اصلی‌ترین مرجع مردم در تمامی مراحل زندگی باشد؛ اما مرجع اصلی مردم این روزها فضای مجازی، پارک‌ها و ... است.

وی خطاب به پژوهشگران و هنرمندان مساجد، گفت: آگاهان و اندیشمندان نسل جوان باید به تغییر نگرش جامعه کمک کنند. اگر می‌خواهید تغییر نگرش بوجود بیاورید باید خودتان را مسجدی کنید. 

معاون آموزش پژوهش ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور تصریح کرد: انقلاب اسلامی در حوزه دفاعی، نظامی و اقتصادی نیز گفتمان مخصوص دارد. گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه مسجد در حال حاضر «خدمت به مردم» است. انقلاب اسلامی، معجزه مساجد بود و در این دوران که دوران جنگ نرم است، گفتمان مسجد، خدمت به مردم است. 

وی افزود: زمانی که گفتمان خدمت اجرا شود، مسجد مرجع و مأمن می‌شود. با هنر خودتان باید به مردم خدمت ارائه دهید. مساجد باید در حوزه‌های علم، فکر، زندگی و معنویت به مردم خدمت کنند.

جعفری افزود: علت فساد در جامعه و بالا رفتن سن ازدواج و دیگر نا‌بهنجاری‌ها به دلیل فاصله گرفتن مسجد است. 

وی بیان کرد: امام جماعت مساجد در تمام مراحل باید پیشتاز باشد و درد مردم را باید بشناسد؛ آنگاه مسجد، مسجد می‌شود در غیر این صورت نمازخانه‌ای بیش نیست. هیأت امنای مساجد باید مردم را به مساجد دعوت کنند. باید خدمات متقابل را به مردم و مساجد ارائه دهند. 

دردهای اصلی اجتماع
معاون آموزش پژوهش ستادعالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به اینکه از دردهای اصلی اجتماع این است با وجود فضای مجازی مردم دارند دچار خودفراموشی می‌شوند، بیان کرد: امروز جامعه به جد محتاج معرفی آثار شهید مطهری و حضرت آقا است. این آثار گرانبها راه‌گشای مسائل 500 سال آینده است. اندیشه‌ تمام این بزرگان دینی است اما هر کدام یک ویژگی‌هایی آثاری دارد. باید در جوانی به مطالعه این آثار پرداخت، دوران جوانی که سپری شود دیگر امکان رسیدن به این‌ها نخواهد بود، نگذارید زمان آن بگذرد. 

وی یادآور شد: یکی از اصلی‌ترین علت‌های آسیب‌های اجتماعی امروز خلأ بین نسل جوان و قرآن است؛ دانشجویان ما حتی روخوانی قرآن بلد نیستند، چه برسد تفسیر قرآن و ... . هر کار فرهنگی باید جذابیت و نوآوری همراه باشد، مساجد تا چه اندازه به نسل جوان آموزش قرآن داده است؟ مساجدی که دارای مدل آموزشی، تربیتی هستند و جوانان را با مدل خاص آموزش می‌دهند و به تربیت می‌انجامند، در  این حوزه موفق هستند.

جعفری با بیان اینکه فرهنگ کار و تلاش کار متولیان مسجدی است، گفت: امروزه مهارت‌ها مهم است، زن و مرد باید در کنار کار اصلی نیز مهارت‌های زندگی را بیامورند و آموزش مهارت‌های زندگی هم وظیفه‌ی مسجد است.

وی اشاره کرد: اصلاح شیوه‌های عزاداری نیز وظیفه متولیان مساجد است. حذف روحانیان از مجالس عزاداری یک خطر است. برای تغییر نگرش متولیان مسجدی نیاز به گفتمان‌سازی داریم. نیاز به شناخت مسجد داریم و مسجد را باید دقیق و بر اساس آیات، روایات و بیانات شناخت. اگر مساجد آباد نباشند، ستون فقرات جامعه حرکت و پیشرفت ندارد. 

معاون آموزش پژوهش ستادعالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور خطاب به جوانان مسجدی گفت: شما بخش دغدغه‌مند جامعه هستید. در نابسامانی‌ها، ایرادات و انتقادات در پیرامون مباحث فرهنگی در سطح اجتماع، مردم و مسئولان مقصراند. ما در واقع چوب ظلم‌هایمان را به مساجد را می‌خوریم و باید بپذیریم که مسجد را رها کرده‌ایم و بخش مهم انقلاب اسلامی را هم از یاد برده‌ایم.

وی با اشاره به این مطلب که رسالت مسجد هدایت و تربیت انسان‌ها است، تاکید کرد: اگر کارهای فرهنگی را از مسجد جدا سازیم، قطع به یقین کارهای ارزشمندی نخواهد بود. آثار هنرمند والا مقامی همچون استاد فرشچیان آثاری است که با زلف اعتقادات دینی گره خورده است. هنرمندان ما بدانند اگر می‌خواهند آثارشان ماندگار شود باید این آثار را با موضوع وحیانی گره بزنند؛ قرآن و مسجد، نمادهای وحیانی است.

جعفری با بیان این سوال که چرا مساجد اثر مستقیم در کاهش آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌ها دارند و اینکه چرا باید به مساجد ورود کنیم، گفت: تربیت در مسجد محقق خواهد شد و لاغیر، مسجد موضوعیت دارد. پدران و مادران اگر فرایند تکامل تربیتی فرزند را با مسجد گره نزنند نمی‌توانند موفق شوند، گرچه فرزندشان متخصص شود اما به پیشرفت نمی‌رسند و نمی‌توانند بشریت را به پیشرفت برسانند. 

مسجد متغیر تحقق جامعه اسلامی است
معاون آموزش پژوهش ستادعالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، اظهار کرد: برای رسیدن به تمدن اسلامی قدم اول ایجاد انقلاب اسلامی است و منظور از انقلاب اسلامی، حرکت و جنبش انقلابی است که نظام فاسق را سرنگون می‌کند. پس از انقلاب اسلامی، ایجاد نظام اسلامی است که آن هم بوجود آمده است. نظام اسلامی یعنی طراحی اسلامی و برداشته شدن نظام اشرافی و به جای آن نظام مردمی و دینی جایگزین شود. نظام و انقلاب اسلامی را پشت سر گذاشته‌ایم، اما دولت اسلامی را نگذارانده‌ایم و مراحل تکامل خود را طی می‌کند.

جعفری ادامه داد: مسجد متغیر تحقق جامعه اسلامی است، یعنی تا مساجد ما به طراز اسلامی برسد جامعه ما هم به طراز اسلامی خواهد رسید و پس از جامعه اسلامی، دولت اسلامی است. دولت اسلامی باید بوجود بیاد تا جامعه اسلامی بیاید و این دو به یکدیگر مرتبط‌اند زیرا دولت از جامعه متشکل می‌شود، سپس بعد از جامعه اسلامی، تمدن اسلامی است.

حمید آدمی
captcha