تدوین ۴ جلد کتاب با موضوع شهر ایرانی ـ اسلامی در اصفهان
کد خبر: 3638944
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷

تدوین ۴ جلد کتاب با موضوع شهر ایرانی ـ اسلامی در اصفهان

گروه فرهنگی: معاون فرهنگی، اجتماعی شهرداری اصفهان از تالیف و تدوین چهار مجلد کتاب در حوزه شهر ايراني ـ اسلامي خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، به نقل از روابط عمومی شهرداری اصفهان، علی قاسم زاده با بیان این مطلب اظهارکرد: تألیف و تدوین چهار مجلد کتاب در حوزه شهر ايراني ـ اسلامي با رويکرد جديد، به‌همت دبيرخانه دائمي شهر اسلامي شهرداري اصفهان به پايان رسيد و هم اکنون اين مجموعه در آستانه چاپ و انتشار قرار گرفت.
وی افزود: هر یک از این کتاب‌ها، به شیوه‌ای نو به موضوع شهر اسلامي پرداخته و در تدوين آنها ايجاد جذابيت، انتقال ساده و سريع مفاهيم به مخاطبان و بهره مندي حداکثري از مجموع  نظرات و ديدگاه‌هاي شاخص انديشمندان در زمينه شهر ايراني- اسلامي مد نظر قرار گرفته است. 
فرهنگ سازی و انتقال ساده مفاهیم مطرح در خصوص شهر ایرانی- اسلامی به مخاطبان
خیام باشی رییس دبیرخانه دائمي شهر اسلامي نيز  پيرامون اين رونمايي گفت: کتاب اول تحت عنوان«در آستانه آرمانشهر ايراني- اسلامي»،  در اصل شامل کاربست نظريات شاخص انديشمندان در حوزه فرهنگ، هنر و به طور خاص شهرسازي و معماري در شهر ايراني- اسلامي است.
وی ادامه داد: در این مجلد که بالغ بر ۵۶۹ صفحه است، نظریات و دیدگاه‌های بيش از ۳۵ محقق و نظريه پرداز مطرح داخلي و خارجي در حوزه شهر ايراني- اسلامي، پس از مطالعه انبوه آثار مختلف و متعدد در اين زمينه شامل کتب و مقالات، بر اساس گستردگي، اهميت، در دسترس بودن منابع و نتايج، برگزيده و به‌صورت يکجا در قالب اجزاء ديدگاه، منابع ديدگاه (آيات و روايات، فلسفه، عرفان، عقلي و تاريخ تمدن)، سطح عملياتي، حوزه تأثير، هويت بخشي و نتايج و دستاوردهاي ديدگاه، سازماندهي و تدوين شده است.
رییس دبیرخانه دائمی شهر اسلامی اضافه کرد: اين کتاب ماحصل مطالعات انجام شده در کارگروه علمي- تخصصي شهر ايراني- اسلامي در دبيرخانه دائمي شهر اسلامي، مرکب از کارشناسان و اساتيد حوزه و دانشگاه و همچنين تلاش گروه‌هاي پژوهشي همكار دبيرخانه است.
خیام باشی خاطرنشان کرد: در این کتاب امکان مطالعه یکجا، مقایسه‌اي و به دور از سردرگمي در زمينه شهر ايراني- اسلامي با تمرکز بر مباحث شهرسازي و معماري براي علاقمندان فراهم شده است و به محققين اين امكان را مي دهد، كه با اطلاع از فعاليت ها و مرزهاي دانش در اين زمينه، گامهاي بعدي پژوهشي در جهت پر كردن خلاء ها و تكميل نقاط ضعف در  خصوص تحقق اهداف پياده سازي شهرسازي و معماري ايراني- اسلامي در عصر حاضر را پرتوان و با قدرت بردارند.
وی اظهارکرد: هدف از سه کتاب دیگر که هر یک بالغ بر ۲۵۰ صفحه در قالب خشتی است و تحت عنوان مجموعه ادامه دار و خلاقانه «خشتِ بهشت» برای اولين بار ساماندهي و تدوين شده است، تصوير نگاري ارزش‌هاي شهر ايراني-  اسلامي در کاربري‌ها و فضاهاي مختلف شهري است.
رییس دبیرخانه دائمی شهر اسلامی ادامه داد: اين کتاب‌ها به منظور فرهنگ سازي و انتقال ساده و عيني مفاهيم مطرح در خصوص شهر ايراني- اسلامي به مخاطبان و ايجاد انگيزه و بر انگيختن حس علاقه، زيبا شناختي و توجه دست اندرکاران طراحي، ساخت و اجرا و عموم شهروندان طراحي و تدوين شده‌اند.
خیام باشی اضافه کرد: کتب اول از این مجموعه شامل «اصول و شاخص های شهرسازی و معماري ايراني- اسلامي»، است، فصل اول اين مجموعه به مرور بيانات مقام معظم رهبري و اسناد بالا دستي مطرح کشور در زمينه تحقق شهرسازي و معماري ايراني- اسلامي، از جمله ضوابط کلي مصوب شوراي عالي معماري و شهرسازي و سياست‌هاي ابلاغي شوراي عالي انقلاب فرهنگي مي‌پردازد.
وی ادامه داد: در فصل دوم بر اساس مباحث فصل اول، بویژه مختصات شهر اسلامی مطرح در کلام رهبر فرزانه انقلاب و ضوابط و سیاست‌های قانوني مطرح، نزديک به ۵۰ اصل و شاخص کلي لازم جهت دستيابي به اهداف شهر ايراني- اسلامي در دوران معاصر استخراج و در ادامه ديدگاه‌هاي شاخص انديشمندان و محققان برجسته در خصوص اين اصول جمع آوري و جمع بندي شده و در ذيل هر يک از اصول همراه با توضيحات لازم بيان شده است.
رییس دبیرخانه دائمی شهر اسلامی  اضافه کرد: در ادامه مؤلفان تلاش کرده‌اند در حد توان و با هدف تصويرنگاري ارزش‌هاي مطرح توسط هر اصل و شاخص، به کمک عکس و طرح تا حد ممكن به اين مهم بپردازند، در فصل آخر اين كتاب و همچنين ۲ كتاب ديگر مجموعه «خشت ِ بهشت»، به معرفي انديشمنداني كه از نظريات آنها در تدوين كتاب ها استفاده شده است، براي آشنايي مخاطبان و در صورت نياز مراجعه آنان به مراجع كامل نظريات محققان پرداخته شده است.   
 خیام باشی خاطرنشان کرد: کتاب دوم از مجموعه  «خشتِ بهشت» ، «مسکن در شهر ایرانی- اسلامی» است که به مصور سازي حکمت و ارزش‌هاي مطرح مسكن در سبك زندگي ايراني- اسلامي مي‌پردازد.
وی اظهارکرد: این کتاب ضمن پرداختن به مفهوم و جایگاه مسکن در شهر ایرانی- اسلامي، شاخص‌هاي مطرح کليدي در شهرسازي، معماري و برنامه‌ريزي شهري مسکن در آرمانشهر ايراني- اسلامي در عصر معاصر را با بهره‌برداري از ماحصل نظريات و پژوهش‌هاي شاخص انديشمندان در اين زمينه موشكافانه استخراج و در قالب بخش‌هاي اصول شهر آرماني اسلام ، مسكن در كالبد شهري، ويژگي‌هاي مسكن مطلوب، كالبد داخلي و ارائه طراحي نمونه‌هاي خلاقانه براي زمان حاضر، با تصوير نگاري گويا و جذاب، تدوين و تبيين مي‌كند.
رییس دبیرخانه دائمی شهر اسلامی  ادامه داد: يکي از ويژگي‌هاي منحصر به فرد اين کتاب علاوه بر تصوير نگاري، ارائه چندين طرح خلاقانه پيشنهادي قالب اجرا در زمينه مسکن با توجه به ارزش و حکمت‌هاي مطرح در خانه ايراني اسلامي براي شرايط زماني کنوني است.
خیام باشی اضافه کرد: کتاب «مسجد در شهر ایرانی- اسلامی»، به‌عنوان سومين کتاب از مجموعه ادامه دار «خشتِ بهشت»، به تصوير نگاري حکمت‌هاي پنهان در معماري و شهرسازي مساجد در شهر ايراني- اسلامي در جهت الگو برداري براي دوران معاصر مي‌پردازد.
وی بیان کرد: مطالب این کتاب در فصل‌های دیباچه شامل بيان اصول معماري مسجد از ديدگاه حکمت اسلامي، مفهوم و تاريخچه مسجد، مسجد در کالبد شهري، ويژگي‌هاي مسجد، کالبد خارجي و داخلي مسجد و آسيب شناسي و  بررسي مساجد معاصر با بهره گيري از نتايج مطالعات و پژوهش هاي شاخص در اين خصوص تدوين شده است.
خیام باشی با اشاره به برنامه تدوین شده بلند مدت دبیرخانه دائمی شهر ايراني-  اسلامي در چهار بعد «تقويت و توسعه مباني نظري»، «تدوين مدل و الگو»، «گفتمان سازي» و «ترويج ( نمونه‌ها و الگوها)»، گفت:  انتشار اين مجموعه گامي رو به جلو در جهت تسهيل دستيابي به الگوي مناسب پياده سازي ارزش‌هاي فاخر معماري ايراني- اسلامي در قالب شهر طيب، در عصر حاضر است.
وی اظهار کرد: امیدواریم در ادامه، این روند بتواند وارد حوزه‌هایي چون، حمايت از توليد کنندگان خلاق توليد مصالح ساختماني با برخورداري از تکنولوژي روز و  متناسب با الگوي معماري ايراني- اسلامي معاصر،  پيگيري و حمايت از طراحي و ساخت نمونه‌هاي مناسب و عيني با کاربري‌هاي مختلف به‌صورت مشارکتي، در كنار اصلاح و تكميل ضوابط لازم شود.
وی بیان کرد: البته این مهم یاری و حمايت همه جانبه اساتيد، انديشمندان، مهندسان ناظر و محاسب، سازندگان و به ويژه شهردار و اعضاي شوراي اسلامي دوره پنجم شهر اصفهان را در کنار عموم شهروندان مي‌طلبد.
captcha