نگهداری از سگ‌های ولگرد در راستای اجرای احکام دینی
کد خبر: 3638976
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱

نگهداری از سگ‌های ولگرد در راستای اجرای احکام دینی

گروه اجتماعی: موسسه حامیان حیوانات مشهد به منظور عمل به تعالیم دینی در خصوص رفتار مهربانانه با حیوانات اقدام به نگهداری و درمان سگ‌های ولگرد شهر مشهد کرده است.

خدیجه دانش، مدیر عامل موسسه حامیان حیوانات مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در خصوص تصمیم اولیه برای تأسیس این موسسه بیان کرد: دوازده سال در شهرداری تهران شاغل بودم و با علاقه به امام رئوف، حضرت علی بن موسی الرضا(ع) از شهرداری تهران به مشهد انتقالی گرفتم.
وی با بیان اینکه لقب ضامن آهو برایم زیبا است و همیشه امام رضا(ع) را با این لقبشان صدا می‌زنم، گفت: با توجه به اینکه دوستدار طبیعت هستم و با مطالعاتی که در خصوص حقوق حیوانات در کتاب‌های دینی، تفاسیر قرآن، احادیث، روایات و سیر ائمه اطهار(ع) داشتم، با حضور در شهر ضامن آهو تصمیم گرفتم از کشتار سگ‌ها که در شهرداری انجام می‌شد جلوگیری کنم.
عقاید گذشتگان در خصوص حیوانات اهلی
دانش ادامه داد: با توجه به آنچه از گذشتگان ما رسیده در خصوص اینکه سگ حیوان باوفا و گربه حیوان شیرین‌کاری است و اگر گربه در خانه فردی زایمان کند برکت می‌آید و مواردی از این قبیل نشان‌دهنده اهمیت دادن گذشتگان ما به حیوانات است.
وی اظهار کرد: با اینکه خود نیز در شهرداری مشغول بودم اما این شیوه از کشتار مخلوقات خدا را با آنچه در فرهنگ دینی‌مان در تضاد بود دیدم، به فکر تأسیس انجمن حمایت از حیوانات مشهد افتادم.
مدیر عامل موسسه حامیان حیوانات مشهد گفت: برخی به بهانه مسری بودن بیماری سگ به انسان، از کشتار این حیوان استقبال می‌کنند، در حالی که با دلایل علمی می‌توان فهمید که بیماری مشترک بین انسان و حیوانات مختص سگ‌ها نیست؛ بلکه همه حیوانات می‌توانند بیماری مشترک با انسان داشته باشند، ضمن اینکه نجس بودن سگ دلیل بر آزار رساندن و کشتن آن نیست.
سیره ائمه اطهار(ع) و بزرگان دین در حمایت از حیوانات
وی اظهار کرد: همه حیوانات مخلوقات خداوند کریم هستند و خلقت هیچ یک از دایره حکمت الهی خارج نیست.
دانش به برخی از احادیث و روایات ائمه اطهار(ع) در خصوص آزار نرساندن به حیوانات اشاره کرد و افزود: امیرالمومنین(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید: «سگ ده خصلت دارد که شایسته است هر مومن واقعی آن را داشته باشد تا به کمال برسد».
وی با اشاره به سیره و روش امامان معصوم(ع) در حمایت از حیوانات گفت: امام حسن(ع) در لحظه افطار سگ گرسنه‌ای را دیدند و از غذای خود به آن حیوان دادند و همچنین در جایی دیگر از امام صادق(ع) روایت شده که گربه از اهل خانه‌تان است.
مدیر عامل موسسه حامیان حیوانات مشهد با بیان اینکه در زندگی بزرگانی چون امام خمینی(ره) نیز این مهربانی با حیوانات مشهود بوده، عنوان کرد: از نوه امام خمینی(ره) نقل است که روزی امام از غذای خود به گربه‌ای دادند که همسرشان به وی گفتند: آقا چرا در این گرانی گوشت را به گربه می‌دهید که امام فرمودند: این حیوان هم مثل ما زنده است و نفس می‌کشد اگر به آن غذا ندهیم چه کسی می‌خواهد به آن غذا بدهد.
دستورات زیبا و لطیف اسلام در همه ابعاد
دانش افزود: اسلام فقط  نماز و روزه و حج نیست، بلکه مکتبی است با دستورات زیبا و لطیف برای همه مخلوقات الهی و این نیز از نحوه احکام ذبح حیوانات که باید سالم بوده، روبه قبله و اینکه حتما باید آب به حیوان بدهند کاملا واضح است.
مدیر عامل موسسه حامیان حیوانات مشهد گفت: در سه روز احرام، حاجیان حق کشتن پشه را ندارند که این نشان از رأفت دین اسلام است که نباید به جنبنده‌ای ظلم شود.
نگهداری از سگ‌های ولگرد در راستای اجرای احکام دینی
محشر حیوانات و پرسش از نحوه رفتار صاحبان در روز حشر

دانش اظهار کرد: با توجه به آیات و روایات حیوانات هم مانند انسان حشر دارند و از صاحب خویش در سرما و گرما، حمل بار زیاد و ... در روز حشر سوال می‌شود.
وی گفت: بر اساس طرحی که در سال 78 در راستای معدوم‌سازی سگ‌ها با تفنگ، دار و یا اتاق گاز به اجرا درآمد که این اقدام با توجه به سابقه تمدن کهن ایرانی و اینکه اسلام دین رأفت و مهربانی است ضایعه اسفناکی بوده و  این طرح بسیار خشونت آمیز جلوه می‌کرد.
معدوم سازی سگ‌ در بلاد اسلامی بر خلاف آموزه‌های اسلام است
مدیر عامل موسسه حامیان حیوانات مشهد تصریح کرد: با سفرهایی که به شهرهای اسلامی از جمله کربلا، مکه و مدینه داشتم و با جستجو در خصوص اقدامات شهرداری در این شهرها در برخورد با سگ‌های ولگرد متوجه شدم که در کلیه بلاد اسلامی به جز ترکیه که عضو اتحادیه اروپا بوده و از کشتار حیوانات منع شده، همه در راستای معدوم سازی این حیوانات اقدام می‌کنند.
نظر مراجع عظام در خصوص رفتار با حیوانات
وی بیان کرد: با پرس و جو از دفاتر مراجع عظام در خصوص کشتن حیوانات و آزار و اذیت مبنی بر اینکه این کار از لحاظ شرعی جایز نیست، ضمن اینکه در روایات اهل‌بیت(ع) به رسیدگی و نگهداری از حیوانات توصیه شده به فکر تأسیس موسسه حمایت از حیوانات افتادم.
نگهداری از سگ‌های ولگرد در راستای اجرای احکام دینی
لغو حکم معدوم‌ سازی سگ‌های ولگرد در مشهد

دانش تصریح کرد: برای تأسیس این انجمن، ضمن ارائه طرحی در جهت حمایت از این حیوانات، حکم کشتار سگ‌ها لغو و در راستای برگزاری جلسات مکرر و همچنین با پیگیری و با ارجاع فرمانداری به قوه قضاییه برای گرفتن شماره ثبت، مراحل قانونی طی شد و سپس در بهمن‌ماه 95 این موسسه با نام حامیان حیوانات مشهد، ضامن آهو در راستای حمایت از کشتار سگ‌های ولگرد تأسیس شد.
نگهداری، درمان و عقیم سازی سگ‌ها در موسسه انجام می‌شود
مدیر عامل موسسه حامیان حیوانات مشهد اضافه کرد: با ثبت موسسه سوله کشتار سگ‌ها برای نگهداری، درمان، عقیم سازی و شناسنامه‌دار کردن سگ‌های ولگرد به انجمن حامیان حیوانات مشهد واگذار شد.
وی ادامه داد: در طی این 6 ماه این طرح به صورت آزمایشی در حال اجرا است و از نگهداری 350 سگ آغاز و در حال حاضر حدود 1000 سگ در این محل نگهداری، درمان، عقیم سازی و به صاحبان باغ و ویلا با مبالغ کمی واگذار می‌شود.
مدیر عامل موسسه حامیان حیوانات مشهد با بیان اینکه دو ماه از احداث درمانگاه در این مرکز که واقع در اول ده غیبی است می‌گذرد گفت: در حال حاضر یک دامپزشک ثابت و 10 پرسنل در این مرکز مشغول فعالیت هستند.
احداث مکانی جدید برای نگهداری سگ‎ها در دست اقدام است
وی تصریح کرد: همچنین به تازگی زمینی به مساحت 10 هزار متر مربع در نزدیک جاده کلات به این منظور به موسسه واگذار شده که قرار است 5 هزار متر آن مسقف و برای نگهداری سگ‌های ولگرد استفاده شود.
دانش گفت: به برکت ضامن آهو مشهد تنها شهری است که در راستای حمایت از این مخلوقات الهی پیشگام شده که امید است در سراسر ایران و بلاد اسلامی این اقدام صورت گیرد.
زهرا اسماعیلی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
سعید
|
United States of America
|
۱۳۹۷/۱۱/۰۱ - ۱۴:۳۴
0
0
سلام من 3تا توله سگ پیدا کردم که میخاستن چون ماده هستن چالشون کنن اونارو گرفتم و نگه داشتم دنبال یه مرکز خوب واسه مراقبت از اونا بودم که شمارو پیدا کردم .شما میتونید از این تولها مراقبت کنید.ممنون اگه جواب بدید .
captcha