جامعه قرآنی مطالبه‌گر باشد و منفعلانه برخورد نکند/کاهش چشمگیر بودجه قرآنی امسال
کد خبر: 3639344
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶
بهبودی:

جامعه قرآنی مطالبه‌گر باشد و منفعلانه برخورد نکند/کاهش چشمگیر بودجه قرآنی امسال

گروه فعالیت‎های قرآنی: مدیر امور استان‎ها و موسسات قرآنی سازمان دارالقرآن کشور با تاکید بر اینکه جامعه قرآنی باید مطالبه‌گر بوده و منفعلانه برخورد نکند، گفت: متاسفانه به دلیل عدم مطالبه‎گری جامعه قرآنی، بودجه قرآنی کشور در سال جاری به یک صد میلیارد تومان کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، حسین بهبودی، مدیر امور استان ها و موسسات قرآنی سازمان دارالقرآن کشور، صبح امروز 15 شهریورماه در دیدار با مدیران موسسات و خانه های قرآن و فعالان قرآنی استان که در سالن جلسات سازمان تبلیغات اسلامی استان برگزار شد، گفت: مردم از قرآنیان و افراد منتصب به قرآن انتظار دارند که رفتار آن ها از معارف قرآنی نشئت بگیرد.
وی با تاکید  بر اینکه از مدیران قرآنی نیز انتظار است که حوزه مدیریت آنان رنگ و بوی قرآنی داشته باشد، افزود: مبادا قرآنیان از خانواده های خود غافل شوند زیرا شایسته نیست که خانواده های فعالان قرآنی خلاف آموزه های قرآن رفتار کنند.
بهبودی در پاسخ به مطالبات برخی از مدیران موسسات قرآنی استان مبنی بر کمبود اعتبارات و امکانات در راستای فعالیت های قرآنی، اظهار کرد: یکی از وظایف دولت ها تامین بودجه بخش فرهنگی و قرآنی است اما هیچ دولتی ظرفیت پرداخت تمام هزینه های موسسات و خانه های قرآن کشور ندارد.
مدیر امور استان های سازمان دارالقرآن کشور با بیان اینکه سالانه در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی بیش از یک هزار میلیارد تومان هزینه می شود اما دولت فقط خمس را پرداخت می کند و مابقی به وسیله کمک های مردمی تامین می شود، تصریح کرد: در حوزه فعالیت های قرآنی نیز باید چنین فرهنگ کمک های خیرخواهانه نهادینده شود.
وی ایجاد یک دفتر مستقل برای موسسه، داشتن حداقل امکانات لازم برای برپایی کلاس ها و مطالبه گری را از راه های جلب مشارکت های مردمی در تامین هزینه های فعالیت های قرآنی خواند و عنوان کرد: با تشکیل و ادغام اتحادیه موسسات قرآنی باید شاهد بالارفتن سطح مطالبه گری از مسئولان استانی باشیم.
بهبودی بر تقویت اتحادیه موسسات قرآنی و افزایش مهارت مدیران موسسات تاکید کرد و ادامه داد: موسسات قرآنی از بسیاری از موارد نظیر قبض های آب، برق و گاز و پرداخت مالیات معاف هستند اما بسیاری از مدیران موسسات از این موضوعات بی خبرند.
مدیر امور موسسات قرآنی سازمان دارالقرآن کشور با اشاره به اینکه در دولت دهم یک هزار و 750 میلیارد و دردولت یازدهم 200 میلیارد تومان اعتبار برای گسترش فعالیت های قرآنی پیش بینی شد که البته هرگز این مقدارها پرداخت نشدند، افزود: بیش از 60 درصد از مشکلات قرآنی با مطالبه گری از مسئولان رفع می شود.
بهبودی با تاکید بر اینکه جامعه قرآنی کشور باید مطالبه گر بوده و منفعلانه برخورد نکند، گفت: متاسفانه به دلیل عدم مطالبه گری جامعه قرآنی، بودجه قرآنی کشور در سال جاری به یک صد میلیارد تومان کاهش یافت.
وی بر استفاده از ظرفیت های موجود در استان نظیر مساجد، حسینیه ها، مدارس، بقاع متبرکه و فرهنگسراها در برگزاری کلاس ها و برنامه های قرآنی تاکید کرد و افزود: امید است با هم افزایی موسسات با اتحادیه موسسات قرآنی شاهد رونق فعالیت های قرآی در استان باشیم.
یادآور می شود در ابتدای این نشست تعدادی از مدیران موسسات و فعالان قرآنی چهارمحال و بختیاری به بیان شاخص ترین مشکلات و دغدغه های قرآنی خود پرداختند که از جمله می توان به معرفی محتواهای آموزشی، توجه به خانه های قرآن روستایی، رایزنی با ادارات برای استفاده از کلاس ها و سالن های همایش و کمبود امکانات و اعتبارات قرآنی اشاره کرد.
captcha