توصیه‌های احمد دباغ به حافظان قرآن
کد خبر: 3639454
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۳

توصیه‌های احمد دباغ به حافظان قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: احمد دباغ، حافظ روشندل قرآن، درباره تثبیت حفظ، حسن اجرا و استفاده از نغمات خوب در ارائه محفوظات توصیه‌هایی دارد.

احمد دباغ، حافظ روشندل قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با اشاره به مشکلات حفاظ قرآن گفت: بنده همیشه به حفاظ توصیه می‌کنم که واژه تثبیت را کنار بگذارند؛ حفظ یعنی تثبیت، چیزی به نام حفظ بدون تثبیت نداریم اینکه بگوییم اول حفظ می‌کنم بعد تثبیت، این از وساوس شیطان است.
وی ادامه داد: بنده وقتی حفظ می‌کردم اگر سوره تثبیت نمی‌شد و مسلط نمی‌شدم به سوره بعدی نمی‌رفتم درواقع اگر تثبیت نباشد اصلاً حفظ انجام نشده است. دوم اینکه حفاظ وقتی اجزاء زیاد می‌شود دوره‌ها را کم می‌کنند یا دقت در دوره ندارند بعضی هم دوره می‌کنند اما بدون بحث یا خیلی تند، یعنی دنبال کیفیت نیستند.
دباغ افزود: دوره برای حفاظ نه به اندازه تثبیت اما خیلی مهم است اساتید ما همیشه روی آیات متشابه و فاصله آیات تأکید داشتند وقتی اجزاء زیاد شود و حجم محفوظات بالا برود آیات متشابه هم زیاد می‌شود متأسفانه حفاظ وقتی دهه سوم حفظ شروع می‌شود از تثبیت کم می‌کنند این یعنی شروع ضعف؛ لذا هم کمیت دوره مهم است و هم کیفیت.
این حافظ روشندل گفت: برخی حفاظ هم خیلی عجله‌ای حفظ می‌کنند همه چیز باید استاندارد باشد نه خیلی کند و نه خیلی تند، برخی نیز حفظ پیوسته ندارند و وقفه طولانی می‌اندازند این هم مشکل ساز است.
دباغ با اشاره به صدای حفاظ قرآن گفت: حسن اجرا شاید به حفظ ضرر نرساند و حافظ ممکن است به حفظ مسلط باشد اما حسن اجرای خوبی نداشته باشد در حالیکه قدرت اجرای حفظ 50 درصد کار حافظ است، اخیراً هم به قدرت اجرا و حسن اجرای حافظ در مسابقات توجه بیشتری می‌شود.
وی ادامه داد: برخی معتقدند حفظ خیلی جذاب نیست به نظر بنده خود قرآن جذاب است ولی به جذابیت آن با اجرای خوب افزوده می‌شود جدا از برعکس خواندن و بالا و پایین خواندن آیات، اجرای حفظ به این جذابیت می‌افزاید یعنی اگر ترتیل زیبا همان طور که پیامبر(ص)می‌فرماید: «اقرؤوا القرآن بألحان العرب و أصوات‌ها...» رعایت شود و حفظ را با موسیقی قرآنی و نغمات خوب ارائه دهیم قطعاً همه مردم جذب می‌شوند و دیگر کسی نمی‌گوید حفظ زیبا نیست.
این حافظ کل قرآن افزود: برخی از حفاظ به ویژه در گذشته دنبال این بودند که فقط آیات را حفظ کنند اما امروز شرایط تغییر کرده و مسابقات هم به حسن اجرای حافظ توجه خوبی می‌کند. مهمترین مسئله برای تقویت حسن اجرا این است که حافظ قرآن از مرتل خوب تقلید کند، برخی هر ترتیلی که می‌شنوند را تقلید می‌کنند در حالیکه انتخاب مرتل سرنوشت ساز است مرتل باید هم زیبا و هم استاندارد بخواند برخی شاید زیبا باشند اما استاندارد نیستند مانند برخی قراء غیر مصری.
دباغ گفت: اگر بخواهیم نام مرتلان خوب را ببریم اسامی زیاد است به عنوان مثال بنده به تقلید از محمد جبریل، مرحوم منشاوی، استاد حصری، مرحوم عبدالباسط، ترتیل استاد شحات انور را که خیلی استاندارد است هر چند خیلی زیبا نیست توصیه می‌کنم، از مرتلان داخلی نیز به عباس امام جمعه و استاد پرهیزکار توصیه می‌کنم.
این حافظ روشندل با اشاره به تربیت حافظان در روستا گفت: برای کودکانی که در روستا و بدون امکانات حفظ می‌کنند کلاس رفتن خیلی مهم است اگر هم دسترسی ندارند می‌توانند خودشان برنامه‌ریزی کنند و والدین و اهل خانواده از آنها محفوظات را  تحویل بگیرند حفظ بدون کلاس نظم بهتری می‌خواهد.
captcha