تأکید بیانیه آستانه بر توقف پاکسازی نژادی در میانمار
کد خبر: 3640403
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹

تأکید بیانیه آستانه بر توقف پاکسازی نژادی در میانمار

گروه بین‌الملل: سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در حاشیه اجلاس علم و فناوری که در «آستانه» قزاقستان در حال برگزاری است، نشست فوق‌العاده‌ای را برای بررسی وضعیت مسلمانان میانمار برگزار کردند.

تأکید بر توقف پاکسازی مسلمانان میانمار در بیانیه آستانهبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از خبرگزاری آناتولی، در نشست دیروز (19 شهریور) با صدور بیانیه‌ای از دولت میانمار خواسته شد که به مسئولیت‌های خود در قبال پیمان‌های حقوق بشری و حقوق بین‌المللی عمل کند.

در این بیانیه 19 بخشی، سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از دولت میانمار خواستند فشار سیستماتیک و خشونت‌ علیه غیر نظامیان و مسلمانان در ایالت آراکان و نیز پاکسازی قومی و هویتی آنان متوقف شود.

همچنین در این بیانیه از دولت میانمار خواسته شد که سیاست‌های تبعیض‌آمیز علیه مسلمانان این کشور از جمله تخریب اماکن عبادی و خانه‌ها، عدم صدور مدارک ملکی و تابعیت میانماری برای آنان و وضع قوانین سخت علیه این اقلیت دینی برداشته شود.

سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با تأکید بر ضرورت حل بحران مسلمانان در میانمار، بر لزوم انجام مذاکرات صلح‌آمیز برای دستیابی به راه‌حل پایدار تأکید کردند.

در این بیانیه همچنین از جامعه بین‌الملل خواسته شده که برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن وضعیت در ایالت آراکان و ایجاد شرایط لازم برای مردم این منطقه وارد عمل شوند.

بازگشت امن پناهجویان روهینگیا که برای فرار از خشونت به بنگلادش فرار کرده‌ و یا مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند، از دیگر مطالبات این بیانیه بود.

نخستین اجلاس سازمان همکاری اسلامی در حوزه علم و فناوری با حضور سران کشورهای اسلامی در کاخ «استقلال» شهر آستانه قزاقستان آغاز شد و عصر امروز به کار خود پایان خواهد داد/.

captcha