تشکیل کمپین بین‌المللی قاریان در حمایت از مسلمانان میانمار
کد خبر: 3640792
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸
قرآنیان خواستار شدند؛

تشکیل کمپین بین‌المللی قاریان در حمایت از مسلمانان میانمار

گروه فعالیت‌های قرآنی: ارتباط قاریان با یکدیگر و ایجاد کمپین بین‌المللی با حضور قرآنیان جهان اسلام در محکومیت نسل‌کشی‌ و دفاع از مظلومیت انسان‌هایی که شاید تنها گناهشان مسلمانی است، خواسته قرآنیان در حمایت از مسلمانان بی‌پناه میانمار‌ است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، چند سالی است که شاهد جنایات گسترده‌ای علیه مسلمان روهینگیا در کشور میانمار که از آن به نسل‌کشی یاد می‌شود، هستیم. از طرفی مدت زمانی هم هست که تصاویر و خبرهای این فجایع در صدر اخبار رسانه‌ها و فضاهای مجازی قرار گرفته و این جنایات آنقدر شدت یافته است که عواطف و احساسات نه تنها مسلمانان که همه انسان‌ها را تحت تأثیر قرار داده و جریحه‌دار کرده است، به‌گونه‌ای که عکس‌العمل‌های گسترده‌ای در محکوم کردن این جنایت‌ها در سراسر جهان صورت گرفته است. در همین راستا با جامعه قرآنی در مورد این نسل‌کشی به گفت‌وگو نشسته‌ایم.
امید حسینی‌نژاد، قاری ممتاز قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا در خصوص فجایع میانمار، عنوان کرد: با وجود اضطرابی که چند روز گذشته در چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن اوقاف و امور خیریه به میزبانی ارومیه داشتم اما همچنان اخبار نسل‌کشی میانمار را دنبال می‌کردم. قرآنیان از فجایع میانمار می‌گویند/ ایجاد کمپین قرآنی جهان اسلام در راستا حمایت از مسلمانان میانمار
وی با بیان اینکه هرکس در فضایی که حضور دارد، می‌تواند فعالیت‌هایی در محکومیت این نسل‌کشی مسلمانان انجام دهد، افزود: در فضای مجازی می‌توان فجایع میانمار را محکوم کرد و انزجار خود را نسبت به این وحشی‌گری‌ها نشان داد.
این قاری قرآن کریم، ایجاد کمپین بین‌المللی با حضور قرآنیان جهان اسلام را یکی از راهکارها جهت حمایت از مسلمانان میانمار دانست و تشریح کرد: ارتباط گیری قاریان با یکدیگر و ایجاد کمپین ضد این نسل‌کشی‌، می‌تواند گامی مثبت در جهت حمایت از مسلمانان میانمار‌ باشد.
این قاری ممتاز همچنین خواستار حمایت از افرادی که در عرصه حمایت از مردم مظلوم و بی دفاع میانمار تلاش می‌کنند، شد.
قرآنیان از فجایع میانمار می‌گویند/ ایجاد کمپین قرآنی جهان اسلام در راستا حمایت از مسلمانان میانمار
وی در پایان با اشاره به اینکه باید از روابط خود با سایر کشورهای اسلامی در این راستا استفاده کنیم، ابراز کرد: همچنین اگر کرسی‌های تلاوتی با هدف دفاع از مردم مسلمان میانمار برگزار شود، می‌تواند قدمی در راستای همبستگی بیشتر مسلمانان باشد که با بازتاب خوب رسانه‌ای همراه خواهد بود.
کشتار بی‌رحمانه مسلمانان مظلوم میانماری که تاکنون هزاران کشته، آواره و نیز هزاران مورد دیگر، مصداق بارز جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی است که با کمال تأسف در سکوت جامعه جهانی انجام می‌گیرد.
قرآنیان از فجایع میانمار می‌گویند/ ایجاد کمپین قرآنی جهان اسلام در راستا حمایت از مسلمانان میانمار
محکومیت عاملان کشتار مسلمانان مظلوم میانمار از سوی همه دولت‌ها، به‌ویژه جوامع اسلامی و حمایت همه جانبه جوامع بشری از این مردم ستم‌کشیده برای برون‌رفت از یک فاجعه عظیم انسانی، حیاتی است.
محمدصادق علمی، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد و فعال قرآنی با بیان اینکه در داخل می‌توانیم حمایت‌های مردمی را با استفاده از تشریح مضمون آیاتی که در دفاع از مظلومان است، جذب کنیم، ادامه داد: در دنیای اسلام اگر بتوانیم از طریق رایزنی‌های فرهنگی و سفارت‌های کشورمان، مجالسی را برای شهدای این فجایع برگزار کنیم تا صدای قرآن در دنیای اسلام بپیچد و این اقدامات در جهت برانگیختن عواطف احساسی مسلمان مؤثر خواهد بود.
قرآنیان از فجایع میانمار می‌گویند/ ایجاد کمپین قرآنی جهان اسلام در راستا حمایت از مسلمانان میانمار
چگونه است در جهان گرفتار بی عدالتی و تبعیض؛ بوق‌های تبلیغاتی غرب و رسانه‌های قدرتمند سرمایه‌دار غربی و صهیونیسم بین‌‎الملل برای یک ترقه و انفجار کوچک در پاریس، تل آویو، واشنگتن، لندن و ... حنجره پاره می‌کنند اما در قبال حجم عظیم وحشی‌گری، جرم و جنایت در حق مسلمانان مظلوم و محروم میانمار خفقان گرفته‌اند؟
توطئه کشتار مسلمانان این بار در میانمار نشان می‌دهد که اسلام‌ستیزی و سناریوی فشار بر مسلمانان و آواره‌سازی پیروان دین اسلام با جدیت از سوی افراط‌گرایان غربی و شرقی دنبال شده و در سکوت نهادهای مدعی حمایت از حقوق بشر، این توطئه جهانی با شدت و وقاحت بیشتری دنبال می‌شود.
پیغمبر اکرم(ص) در روایتی فرمودند: «هر کس صدای تظلم، دادخواهی و کمک‌خواهی مسلمانی را بشنود و به یاری او نشتابد، او مسلمان نیست».
قرآنیان از فجایع میانمار می‌گویند/ ایجاد کمپین قرآنی جهان اسلام در راستا حمایت از مسلمانان میانمار
سعید بیژنی، استاد و مدرس قرآن کریم با بیان اینکه مقام معظم رهبری بارها در بیانات خود فرمودند که افرادی قصد از بین بردن ریشه اسلام را دارند، تشریح کرد: اگر اخلاق از بین برود، ریشه اسلام هم از بین می‌رود.
وی ادامه داد: قاریان، حافظان و دیگر قرآنیان باید برای مردم صحبت کنند و آنان را نسبت به این فجایع هوشیار کنند، همچنین جامعه قرآنی باید به کارهای فرهنگی ورود پیدا کنند، زیرا اگر قادر به انجام این امور نباشند در سطح جامعه اثرگذار نخواهند بود.
در پایان نیز حجت‌الاسلام مهدی شجاع، رئیس اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی با بیان اینکه فجایع میانمار یک بعد مردمی و یک بعد حکومتی دارد، گفت: در بعد مردمی، بحث ابراز انزجار از عاملان این فجایع عموما در قالب راهپیمایی خود را نشان می‌دهد.
قرآنیان از فجایع میانمار می‌گویند/ ایجاد کمپین قرآنی جهان اسلام در راستا حمایت از مسلمانان میانمار
وی با اشاره به اینکه در بعد حکومتی باید ابزار فشاری وجود داشته باشد که ضمانت اجرایی هم دارد، عنوان کرد: مسئولان کشور باید در صحنه حضور پیدا کنند و از این مردم بی‌گناه حمایت بیشتری انجام دهند که جامعه قرآنی نیز این مطالبه را از دولت و مسئولان دارد.
سالار شهیدان امام حسین(ع) در یکی از جملات خود در روز عاشورا خطاب به لشگر دشمن فرمودند: «اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید».
قرآنیان از فجایع میانمار می‌گویند/ ایجاد کمپین قرآنی جهان اسلام در راستا حمایت از مسلمانان میانمار
مسلمانان میانمار اقلیتی را تشکیل می‌دهند که سال‌ها، زیر وحشتناک‌ترین فشارها و شکنجه‌ها از سوی اکثریت و حاکمیت کشور میانمار آن هم تنها به جرم مسلمانی قرار دارند به‌گونه‌ای که این روند، در سال‌های اخیر و به ویژه به تازگی، اوج گرفته است.
جنایت وحشتناک و سازمان‌یافته علیه مسلمانان روهینگیا، بدون شک، مایه ننگ و خواری همه مدعیان عدالت، آزادی، دموکراسی، همه سازمان‌ها، تشکل‌های حقوقی و امنیتی بین‌المللی است.
مهلا مجیدی
captcha