به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات به عنوان آخرین سخنران در همایش فعالان سواد رسانهای اظهار کرد: اوایل انقلاب در سالهای 60 تا 62 برای فعالیتهای فرهنگی برون مرزی عازم منطقه آسیا در جنوب تایلند شدم و بنا به وظایفی که داشتم با جمع کثیری از اهالی منطقه مرتبط بودم و در شبنشینیهایشان جویای حال امام بودند و این نشان میدهد که آنها به رسانههایشان اعتمادی ندارند و برای صحت خبرها از ما جویا میشدند. بنابراین در هر نقطهای که آنها از ما به بدی یاد کردند، یعنی کارمان موفق بوده و یا بالعکس همچنین در پروژه کارت سوخت که همکاری داشتیم برای ثبت نام هویت افراد دارای کارت سوخت متوجه شدیم که بسیاری از آنها موتورسوارهای روستائی هستند و تصور آنها بر این بود که آنها سواد کافی را ندارند اما در عمل دیدیم که آنها استفاده از ابزار را به بهترین شکل یاد گرفتند.
وی یاد آور شد: موضوع دستیابی به مهارت و دانش بکارگیری ابزارهای رسانهای و شناخت دادهها به ما کمک میکند تا به نتیجه پیام دست یابیم و این نتیجه در تصمیماتمان موثر واقع شود.
معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: فضای مجازی دنیای پیرامون ما را احاطه کرده و این موضوع که چه اثری در ما میگذارد و در اندازه بزرگ اجتماعی پیامهای در جامعه شکل میگیرد، سبب تصمیمات مهمی میشود. مصداق این موضوع را در جریان نحوه مداخله روسیه در انتخابات آمریکا شاهد بودیم. روسیه عنوان کرد با سه هزار شبکه مجازی شرکت داشته تا به واسطه توزیع پیامهای مناسب در مخاطبان آمریکا تاثیر گذار باشند.
وی افزود: مسئله اهمیت موضوع رسانه و سواد رسانهای بر ضرورت دستیابی بر دانش و اشاعه معیارهای درست برای مردم و افزایش دانش و آگاهی آن امر استراتژیک است و ما باید بتوانیم مخاطبانمان را در جامعه ایرانی پایی رسانههای داخلی بکشانیم و مجموعه تصمیمات شخص متاثر از پیامهای صحیح و رسانههای مطمئن میشود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: ما نیازمند تصمیم رسانههایی در کشور هستیم که مورد اعتماد و پذیرش جامعه از جهت امورات عادی و استراتژیک نظام باشند و چگونگی تحقق انجام این کار یک تکلیف است. اگر بخواهیم ما هم مشارکتی داشته باشیم براساس الگوها، اقدام و عمل خواهیم داشت.
در پایان همایش فعالان سواد مجازی سراسر کشور با حضور سید مرتضی موسویان، رئیس مرکز رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سلجوقی، فعال فضای مجازی و کارشناس سواد رسانهای از دو مجموعه تک نگاشتههای سواد رسانهای، مسئولیت اجتماعی و فضای مجازی و مقالات برگزیده برتر همایش ملی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی رونمایی شد. مجموعه تک نگاشتههای سواد رسانهای مسئولیت اجتماعی و فضای مجازی در راستای ارتقاء سواد رسانهای توسط انتشارات پشتیبان منتشر شده است. همچنین کتاب مقالات برگزیده و برتر مربوط به اولین دوره همایش ملی سواد رسانهای و مسئولیت اجتماعی است که سال پیش در پاییز برگزار شد.
گفتنی است همایش فعالان سواد مجازی سراسر کشور از صبح امروز با حضور اساتید برتر ارتباطات و معاونان نهادهای ارتباطی و نهادهای دولتی برگزار شد و دقایقی پیش به پایان رسید.