گلایه از اسکان نامناسب در جشنواره قرآنی وزارت علوم
کد خبر: 3640863
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱
ایکنا گزارش می‌دهد؛

گلایه از اسکان نامناسب در جشنواره قرآنی وزارت علوم

گروه مسابقات: سی و دومین جشنواره سراسری قرآن و عترت وزارت علوم، در رشته‌های معارفی و آوایی در گرگان در حال برگزاری است و دانشجویان نخبه قرآنی برخی مشکلات از جمله اسکان، رفت و آمد و ترکیب هیئت داوری را مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به گرگان، سی و دومین جشنواره سراسری قرآن و عترت وزارت علوم از ۱۹ الی ۲۲ شهریورماه در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در رشته‌های معارفی(کتبی) و آوایی(حفظ، تحقیق و ترتیل) در بخش آقایان و بانوان دانشجو در حال برگزاری است.

این مسابقات که بالاترین سطح مسابقات دانشجویی را داراست، با وجود قدمت 32ساله در ارائه امکانات به حافظان و قاریان نتوانسته است نظرشان را جلب کند. پس از مراسم افتتاحیه مسابقات به محل اسکان متسابقین سری زدیم و از کمبودها و برخی اعتراضاتشان جویا شدیم.

اولین اتاقی که مراجعه کردیم، مشاهده شد، با وجود هوای شرجی استان گلستان، کولر در اتاق وجود ندارد و چهار نفر قاری و حافظ در یک اتاق دوازده متری از پنکه‌ای که باید التماسش می‌کردند تا بچرخد، سر می‌کردند. این دانشجویان که نخبگان قرآنی دانشگاه خود محسوب می‌شدند، زمانی که به پذیرش این کمبود و هوای گرم اتاق را تذکر دادند، پاسخی جز اینکه بضاعت ما کم است، نشنیدند.

دانشجوی دیگری در آن اتاق با آوردن مثال‌هایی از مسابقات منطقه‌ای دیگر رشته‌ها و نه کشوری؛ عنوان کرد که در آن مسابقات، مسئولان مربوطه برای متسابقان هتل در نظر گرفته و یا هفته گذشته انجمن‌های علمی وزارت علوم، کیش رفتند و با بهترین امکانات پذیرایی شدند.

این دانشجو با بیان اینکه اسکان و غذای خوب، جزء امکانات حداقلی است، ادامه داد: چه اصراری است که مکانی که امکانات ندارد برای میزبانی انتخاب شود. حتی در مراسم افتتاحیه برای خود متسابقان صندلی خالی نبود و خیلی سالن کوچکی برای این مراسم اختصاص داده شده بود. 

قاری دیگری در انتقاد از چینش داوران این جشنواره گفت: مسابقات دانشجویی، نیازمند داورانی است که فضای تلاوتشان را درک کنند. به نظر می‌رسد که در چینش هیئت داوران این موضوع که داوران از بدنه دانشگاهی باشند مد نظر گرفته نشده است و صرفا از میان پیشکسوتان قرآن انتخاب شده‌اند.

مسابقات قرآن دانشجویان

این قاری ادامه داد: مشکل اصلی به کارشناسان وزارت علوم برمی‌گردد، اینکه کارشناسان وزارت علوم متخصص قرآنی نیستند. از بالا به آنها نظارتی نیست و فضای قرآنی کشور دستشان نیست. به عنوان مثال، در این دوره از جشنواره بسیاری از خانم‌ها نتوانستند در این مسابقات حضور یایند؛ چرا که با مسابقات کشوری اوقاف تداخل پیدا کرده است. آیا کارشناسان وزارت علوم نمی‌توانستند، تاریخ را کمی جابجا کنند تا مشکلی پیش نیاید؟

این نخبه قرآنی با بیان اینکه به عنوان مثال وزارت بهداشت، مسابقات قرآنش را هرسال بهتر از سال قبل برگزار می‌کند، تصریح کرد: چرا که آقای داوود‌آبادی رأس کار است که خودش قاری است و پای جلسات قرآن بزرگ شده است. چون مسئول کار، قاری است و با فضا آشناست، می‌داند چگونه مسابقات را در جایگاه و شأن خودش برگزار کند.

در ادامه با یکی دیگر از مرتلان کلام وحی هم‌صحبت شدیم. وی با بیان اینکه مسابقه قرآن یک لحظه است گفت: تارهای صوتی وقتی ناتوان شود و یا سرما بخورد، زحمات یکساله یک قاری و حافظ از دست می‌رود. تلاوت قرآن سخت‌‌ترین خوانندگی است؛ چرا که حد و حدود مشخصی دارد که قاری باید نکات تجویدی و صوتی و لحنی و وقف و ابتدایی را رعایت کند.

در اتاق دیگری پای درد دل قاری نخبه دیگری نشستیم. او ابتدا سوالی مطرح کرد که نفر اول مسابقات بین‌المللی دانشجویی چه تفاوتی دارد با نفر اول مسابقات بین المللی اوقاف دارد؟ هردو، عنوان بین‌المللی را همچون محمدحسن موحدی و وحید خزایی یدک می‌کشند. اما محافل یکی بسیار و دیگری کم است. وی پیشنهاد داد، همانگونه که اوقاف تمام محافل و جلساتش را به قاری بین‌المللی‌اش اختصاص می‌دهد، وزارت علوم نیز، قاری برتر کشوری و یا بین‌المللی‌‌اش را در مراسم های مهم خود به کار گیرد.

همچنین، اغلب دانشجویان به ویژه از استان‌های دورتر از استان گلستان از اینکه دانشگاه‌ها بلیط هواپیما برای عزیمت به این مسابقات تهیه نمی‌کنند، انتقاد داشتند.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Hasan
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۲۲ - ۲۰:۰۵
0
0
اسکان و برنامه ریزی واقعا افتضاح بود. مسئولین دانشگاه گرگان انگار تاحالا در عمرشان جشنواره قرآنی ندیده اند که اینقدر بد و بی کیفیت این دوره را برگزار کردند. خیلی از دانشجویانی که سال اولشان بود شرکت می کردند می گفتند به هیچ وجه سال آینده شرکت نمی کنند. به جای جذب بیشتر باعث دفع بود. برای مسئولین متاسفم.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۶/۳۰ - ۱۵:۲۱
0
0
این برگزاری بسیااااار ضعیف ، انگیزه و میل و رغبتی باقی نمیگذاره که دانشجوها سال های دیگه هم شرکت کنند .
از ایکنا خیلی ممنونم بابت صراحت کلام و شجاعتش ، و پیشنهاد میدم یه مقایسه تطبیقی بین مسابقات کشوری وزارت علوم و وزارت بهداشت داشته باشه .
captcha