شاعران آیینی اسوه تقوا و ایمان باشند
کد خبر: 3641156
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹

شاعران آیینی اسوه تقوا و ایمان باشند

گروه فرهنگی: رئیس انجمن شعر آیینی کشور در مراسم اختتامیه جشنواره شعر «گوهری از مخزن الهی» گفت: شعر رسانه‌ای قوی برای تبلیغ دین است و شاعران آیینی باید اسوه تقوا و ایمان باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، به نقل از روابط عمومی آستان مقدس حضرت زینب بنت موسی بن جعفر(ع)، مراسم اختتامیه جشنواره شعر «گوهری از مخزن سر الهی» عصر دوشنبه ۲۰ شهریورماه همزمان با میلاد باسعادت حضرت امام موسی کاظم(ع)، با حضور حجت‌الاسلام رضا صادقی؛ مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان اصفهان، حجت‌الاسلام محمدرضا اسماعیل‌پور؛ رئیس اداره اوقاف ناحیه شهرستان اصفهان، حجت‌الاسلام سید حسین هاشمی؛ مسئول دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اصفهان، محمدعلی مجاهدی؛ رئیس انجمن شعر آیینی کشور، جمعی از مسئولین شهر اصفهان و شعرای آئینی استان اصفهان در حرم مطهر حضرت زینب بنت موسی بن جعفر(ع) اصفهان برگزار شد.
در ابتدای این برنامه علی مشکاتی؛ دبیر جشنواره شعر «گوهری از مخزن سرّ الهی» در سخنانی با اشاره به واگذاری مدیریت این آستان مقدس از سال ۱۳۹۰ به بنیاد خیریه راهبری آلاء، در قالب یک تفاهم‌نامه ۱۵ ساله فی‌مابین بنیاد خیریه راهبری آلاء و سازمان اوقاف و امور خیریه کل کشور، اظهار کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه مقرر شد بنیاد خیریه راهبری آلاء علاوه بر برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های فرهنگی، نسبت به طراحی، تدوین، تنظیم و اجرای طرح توسعه این بارگاه ملکوتی اقدام کند.
وی افزود: در همین زمینه مدیریت اجرایی آستان مقدس طرح جشنواره ‌شعر «گوهری از مخزن سر الهی» را با هدف انتخاب بهترین اشعار در وصف این بانوی گران‌قدر جهت استفاده در کتیبه‌های بقعه جدید در دستور کار خود قرارداد.
مشکاتی در تشریح روند اجرایی این طرح گفت: بر همین اساس دو کمیته برنامه‌ریزی و اجرایی برای اجرای این برنامه تشکیل شد که در کمیته برنامه‌ریزی با حضور شش نفر از بهترین شاعران شهر اصفهان همچون استادان سخا، قدسی، فردوسی، خالقی‌پور و نمایندگانی از اداره کل اوقاف، صداوسیمای استان و جمعی از مدیران بنیاد خیریه راهبری آلاء و آستان مقدس مباحث تخصصی برگزاری این جشنواره بررسی شد.
وی با اشاره به برگزاری جلسه توجیهی جشنواره شعر «گوهری از مخزن سر الهی» به‌عنوان یکی از مصوبات کمیته برنامه‌ریزی بیان کرد: به دلیل تک‌موضوعی بودن این جشنواره و همچنین عدم شناخت کافی شاعران از زندگی‌نامه این بانوی بزرگوار، برگزاری این جلسه توجیهی در دستور کار کمیته اجرایی قرار گرفت که به اذعان بسیاری از شرکت‌کنندگان این نشست، برای نخستین بار جلسه توجیهی برای شاعران دعوت‌شده به یک جشنواره شعر برگزارشده است.
مشکاتی با اشاره به حضور حدود ۶۰ شاعر در این جلسه توجیهی تصریح کرد: در این نشست که با حضور آیت‌الله مهدوی؛ نماینده مجلس خبرگان و امام‌جمعه موقت اصفهان و دکتر امیرحسین بانکی‌پور برگزار شد، شاعران علاوه بر بهره‌‌گیری از سخنان سخنرانان، مجموعه‌ای از کتب منتشر شده در مورد زندگانی حضرت زینب بنت موسی بن جعفر(ع) را دریافت کردند.
وی در ادامه با اشاره به انتشار فراخوان این جشنواره همزمان با برگزاری نشست توجیهی، گفت: پس از انتشار فراخوان و در مدت تعیین‌شده برای دریافت آثار ۱۶۵ قطعه شعر در قالب‌های رباعی، ترکیب‌بند، مثنوی، قصیده، چهارپایه و … با بیش از ۱۳۱۹ بیت از ۷۹ شاعر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.
مشکاتی با تأکید بر اینکه این جشنواره با همکاری بنیاد خیریه راهبری آلاء، اداره کل اوقاف و حوزه هنری استان اصفهان برگزار شده است، اظهار کرد: کل فرآیند بررسی و داوری اشعار جشنواره توسط خانه هنرمندان حوزه هنری استان انجام شد.
دبیر جشنواره شعر «گوهری از مخزن سرّ الهی» خاطرنشان کرد: از ۷۹ شاعر شرکت‌کننده در این شب ‌شعر ۶۰ شاعر از آقایان و ۱۹ شاعر از بانوان هستند که به گفته بسیاری از مسئولان با توجه به تک موضوع بودن این جشنواره و همچنین انتشار فراخوان در سطح استانی این استقبال بی‌نظیر بوده است.
در ادامه این محفل ادبی محمدعلی مجاهدی؛ رییس انجمن شعر آیینی کشور، گفت: امیدوارم شاهد رشد روزافزون شعر آیینی و شعر ولایی در استان اصفهان باشیم، امیدوارم این تعاملات فرهنگی و ادبی بیش‌ از پیش بین استان‌ها شکل گیرد، آن‌ هم در این مقطع تاریخی که وهابیت دشمن درجه‌ یک شیعه نقاب از صورت برداشته و به میدان آمده است.
وی افزود: وظیفه شاعر آیینی مشخص است، اگر بخواهیم اصل حرکت امام حسین(ع) را در یک کلمه بیان کنیم، می‌توانیم بگوییم حضرت یک اعتراض همه‌جانبه و با همه ابعادش را به انحراف و فساد زمانه خود روا داشت، تا حدی که جان خود و اصحابش را فدا کرد، آیا خطرات و انحرافات زمان ما کمتر از زمان امام حسین(ع) است؟
این پیشکسوت شعر آیینی تصریح کرد: شاعر آیینی باید با تأثیر گرفتن از آموزه‌های رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل‌بیت(علیهم السلام) و با استفاده از رهنمودهای این بزرگواران به وظیفه خود عمل کند، پیامبر اسلام(ص) زمانی که مبعوث شدند، فرهنگ جاهلی بزرگ‌ترین افتخاراتش خلاصه می‌شد به ۷ قصیده بسیار پخته عربی که از پرده کعبه آویزان می‌کردند و از شعرای عرب می‌خواستند اگر می‌توانند شعرهایی بهتر از این اشعار بسرایند.
وی با بیان اینکه وقتی قرآن کریم نازل شد، عرب عصر جاهلی با متنی مواجه شد که اصلاً سابقه ذهنی نداشت، خاطرنشان کرد: آخرین برداشت عرب جاهلی از قرآن این بود که این هم نوعی از شعر است، حتی برخی از شعرا قرآن را مبنا قرار دادند و گفتند که این شعر است و البته در پس این پرده شیطنت‌هایی وجود داشت.
مجاهدی ادامه داد: عنصر اصلی شعر خیال است و هر مقدار شاعر بتواند از عنصر خیال بیشتر استفاده کند، آن عنصر به لحاظ هنری ارزش بیشتری دارد، بنابراین می‌گفتند که قرآن شعر است و چون شعر با خیال در هم‌ آمیخته است، پس نمی‌تواند موجب هدایت شود، تا اینکه این آیه نازل شد که ما به پیامبران شعر نیاموختیم و شعر در شأن پیامبر اسلام نیست.
این پیشکسوت شعر آیینی یادآور شد: پیامبر در جایی دیگر به همه اصحابی که طبع شعر داشتند، می‌فرماید ابهت پوشالی و توخالی بزرگان جاهلیت را بشکنید که تحمل این اشعار برای کفار از تحمل زخم شمشیر سخت‌تر است، در این عرصه که سلاح افراد قلم است، کارهای بسیاری می‌توان انجام داد.
وی عنوان کرد: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) شعر آیینی را نقد می‌کردند، چرا که ارزش خاصی را برای شعر آیینی در نظر داشتند، در تاریخ نقل‌ شده است که شاعری آیینی قصد داشت شعری بخواند، اما همهمه مردم اجازه نمی‌داد، حضرت نیم‌خیز شدند و جمعیت را وادار به سکوت کردند، شاعر در شعر خود پیامبر(ص) را به شمشیر هندی که شمشیرهای قوی بود، تشبیه کرده بود، پیامبر فرمودند به‌ جای آن باید بگویی شمشیر الهی، باید سمت‌ و سوی شعر آیینی را درست مشخص کرد.
مجاهدی با اشاره به روایتی از  امام صادق(ع) گفت: حضرت می‌فرماید که ای شیعیان من به فرزندان خود شعر عبدی را بیاموزید تا یاد بگیرند، چرا که او در راه و مسیر خداوند بوده است، مخاطبان شعر زیاد بودند، ملاک نزد خداوند ایمان و تقوای شاعران است، شاعران آیینی باید اسوه ایمان و تقوا باشند.
وی در پایان گفت: امام صادق(علیه السلام) می‌فرمایند مؤمنی در مورد ما اهل‌بیت(علیهم السلام) شعری نمی‌سراید و معارف ما را در آن شعر نمی‌گوید، مگر آن‌که به ازای آن شعر، خداوند شهری را برای او در بهشت می‌سازد که ۷ برابر بزرگ‌تر از این دنیاست و هم‌نشین ملائکه مقرب و انبیا می‌شود، اگر قرار است شاعران آیینی مصداق این روایت شوند، باید آن‌چنان ایمان خود را برابر حوادث تقویت کنند که فریب نخورند.
همچنین در ادامه این آئین شعرای برگزیده جشنواره شعر «گوهری از مخزن سرّ الهی»، شعرهای خود را قرائت کردند.
در ادامه آیین اختتامیه جشنواره شعر «گوهری از مخزن سر الهی» از ۱۲ شاعر برگزیده و ۸ شاعر شایسته تقدیر، تجلیل شد.
یادآور می‌شود، این جشنواره با هدف تهیه و انتخاب اشعار نغز و زیبا و مناسب از بین سروده‌ها جهت درج در کتیبه‌های ضریح مطهر، بقعه و صحن‌های مبارک حضرت زینب(علیها السلام) و معرفی بیشتر شخصیت حضرت زینب بنت موسی بن جعفر (علیهم السلام) در قالب شعر برگزار شد.

captcha