مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ مسلمانان میانمار همچنان در صدر اخبار رسانه‌ای ایران
کد خبر: 3641218
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ مسلمانان میانمار همچنان در صدر اخبار رسانه‌ای ایران

گروه جامعه: رسانه‌های مختلف ایران امروز اخبار متنوع دینی قرآنی را منتشر کرده‌اند که همچنان توجه به فاجعه میانمار در صدر این اخبار قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) خبرهای دینی ـ قرآنی امروز سه‌شنبه 21 شهریور ماه خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های کشور بسیار متنوع بود و به جز اخباری از قبیل مراسم شیرخوارگان حسینی (که روز 31 شهریور برگزار می‌شود) و خبرهای مربوط به مسلمانان میانمار که بیشتر رسانه‌ها به آن پرداخته‌اند سایر موضوعات خبری متفاوت و مختلف بوده است.

ایسنا؛

«انتشار کتاب اعجازهای علمی از بیولوژی حشرات در قرآن کریم» اولین خبر صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا طی امروز سه‌شنبه 21 شهریور ماه بود که در این خبر آمده است: «مدیرمسئول انتشارات جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل از انتشار کتاب مجموعه مباحث میان‌رشته‌ای «اعجازهای علمی از بیولوژی حشرات در قرآن کریم» خبر داد. محمدی با اشاره اینکه کتاب مذکور مشتمل بر ۱۰ فصل است، اظهار کرد: در هشت فصل این کتاب به معرفی جامع گونه‌های یادشده در قرآن کریم شامل شپش، پروانه، ملخ، مگس، پشه، مورچه، موریانه و زنبور عسل پرداخته شده و در بخش پایانی به نتایج ارزشمندی دست یافته که می‌تواند منبعی مورد وثوق برای استادان و دانشجویان باشد».

ایسنا همچنین عناوینی نظیر «آیت‌الله مکارم شیرازی: استفاده از هر لحنی در مداحی برای جذب مردم صحیح نیست»، «استقبال مردم اصفهان از میهمانان اجلاس پیرغلامان حسینی+تصاویر»، «وقف قرآنی هفت میلیارد ریالی در ارومیه» و «از سوی حوزه خواهران؛ جامع‌ترین موتور جست‌وجوگر دینی رونمایی می‌شود» را منتشر کرده است.

مهر؛

خبرگزاری مهر تا ساعت 15 امروز هفت خبر در بخش دین و اندیشه خود منتشر کرده است که دو خبر آن مربوط به مسلمانان میانمار است. در این خبرگزاری می‌خوانیم: «به بهانه کشتار مسلمانان میانمار؛ سکوت در برابر ظلم جایز نیست/ مبانی حدیثی حمایت از مظلوم» و «در دیدار آیت الله اراکی و ماهر حمود عنوان شد؛ علمای جهان اسلام برای جلوگیری از جنایات میانمار چاره اندیشی کنند».

همچنین مهر منتشر کرده است: «همایش شیرخوارگان حسینی در شبستان مصلی برگزار می‌شود»، «محمد حسنی در گفتگو با مهر: سینمای ما به ذخایر دینی خود اعتنایی ندارد»، «با حضور رفیعی آتانی رونمایی می شود؛ کتاب واقعیت و روش تبیین کنش انسانی در چهارچوب فلسفه اسلامی»، « کتاب ارزش و اعتبار رویا در منابع اسلامی منتشر شد» و «چهره ماندگار فلسفه:فکر به حسب ذات، سیال است/ فهمیدن شجاعت می خواهد».

در یکی از مصاحبه‌های قابل تاملی که امروز مهر منتشر کرده است می‌خوانیم: «محمد حسنی رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی گفت: سینمای ما هنوز با مفاهیم اولیه خود دست به گریبان است و نسبت به ذخایر و گنج های عظیم دینی خود اعتنای کافی ندارد. وی در پاسخ به این سؤال که آیا سینمای ایران توانسته است مفاهیم اسلامی و انسانی را بازنمایی کند؟ گفت: تلاش های خوبی صورت گرفته است. این پرسش باید به صورت مقایسه ای و تطبیقی با سایر سینماها و سینمای ملل پاسخ گفته شود. اگر در مقام مقایسه قرار نگیریم و بخواهیم خلوص گرایانه به قضیه نگاه بکنیم به نظرم راه به خطا برده‌ایم. سینماگران ایرانی در طول این سالها توانسته اند هر کدام در ساحات خاص خودشان به مقوله دین نظر کنند.

حالا بعضی از انواع فیلم‌ها و یا سریال های تلویزونی که گاه ابعاد بین المللی هم پیدا کرده اند مشخصا موضوع دینی و یا تاریخ اسلام و تاریخ دین را مد نظر قرار داده اند و خیلی از فیلم های دیگر بیشمار هم هستند که در تار و پود نگاه فیلم ساز و نگاه دوربین و نوع روایت در تار و پود داستان سعی کردند آن نگاه دینی را تا حد خودشان اشراف کنند. البته شدت و ضعف دارند، ولی تا حدود زیادی این اتفاق افتاده است.

تلاش های خوبی صورت گرفته است و قاعدتا تا نقطه مطلوب فاصله بسیار است. ما ضعف های زیادی هم در این حیطه داریم. سینمای روشن‌فکری و سینمای غرب‌زده هم داریم. آثار مربوط به این جریان‌ها در سینمای ما حضور دارند، اما سینماگران و آثار خوب سینمایی هم وجود دارد که در این سالها تلاش کردند مفاهیم دینی را در ساحات مد نظر خودشان به مخاطب عرضه کنند».


مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ مسلمانان میانمار همچنان در صدر اخبار رسانه‌ای ایران


خبرگزاری تسنیم؛

«نگاهی به یک کتاب؛ زندگی علی(ع) را از زبان علی(ع) بخوانید» عنوان اولین مطلب سرویس قرآن و عترت امروز خبرگزاری تسنیم است که در آن حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد محمدیان با قلم شیوای خود در کتاب «علی(ع) از زبان علی(ع)» که به تازگی رونمایی شده است، به زندگی این اسطوره تکرارنشدنی تاریخ اسلام از زبان خودش می‌پردازد.

در یک بند از این کتاب آمده است: «(در جنگ خندق) آن روز بزرگ‌ترین پهلوان قریش، بلکه برترین جنگجوی عرب، عمروبن عبدِوَد به میدان آمده بود و همچون شتر مست صدا در گلو می‌پیچاند و می‌غرید و مبارز می‌طلبید؛ پیوسته اشعار حماسی می‌خواند؛ گاهی با نیزه‌اش بازی می‌کرد و گاهی شمشیرش را می‌چرخاند. اما کسی از مسلمانان به مبارزه با او برنخاست؛ زیرا کسی امید پیروزی بر او را نداشت تا بر سر غیرت بیاید و از روی بصیرت در مقابل او اظهار وجود کند! رسول خدا با اشاره‌ای مرا فراخواندند و با دست خود عمامه‌ای بر سرم بستند و همین شمشیر را که امروز همراهم است به دست من دادند. برای مقابله با عمروبن عبدِوَد رهسپار میدان نبرد شدم. (موقعیت سنی و جسمی من در برابر او چنان بود که) زنان مدینه از نگرانی برای من می‌گریستند و از کشته‌شدن من به دست وی بیمناک بودند! خداوند او را به دست من هلاک کرد؛ هرچند عرب برای او هماوردی تصور نمی‌کرد و پهلوانی در ردیف وی نمی‌شناخت».

«در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان صورت گرفت؛ استقبال مردم اصفهان از میهمانان خارجی اجلاس پیرغلامان حسینی + تصاویر»، «جزئیات همایش شیرخوارگان حسینی اعلام شد» و « فرشچیان در کارگاه ساخت ضریح جدید عبدالعظیم(ع)؛ افزایش حس مناجات در زائران هدف از ساخت ضریح است» از دیگر خبرهای تسنیم طی امروز سه‌شنبه 21 شهریور ماه بوده است.

«در رصد شبکه قرآن و معارف سیما مطرح شد؛ آیین‌نامه‌ مسابقات قرآن استاندارد نیست/ لابی برای داوری/ داوران عامل عدول اوقاف از توافق با کمیته اعزام/ باید به داوران اعتماد کرد» از مهم‌ترین خبرهای انتقادی حوزه دینی خبرگزاری تسنیم بود که به پوشش خبری برنامه رصد شبکه قرآن و معارف سیما در خصوص مسابقات قرآن پرداخته است.

فارس؛

عزیززاده دبیر کمیسیون فعالیت‌های تبلیغی، ترویجی قرآن امروز در گفت‌و‌گو با فارس «با انتقاد از شورای توسعه مبنی بر عدم پیگیری برای دریافت بودجه، گفت: بخش عمده بودجه کمیسیون صرف ایجاد سامانه‌های آماری و رصد ملی و انجام مطالعات می‌شود. بودجه قرآنی سال 1396 نسبت به سال گذشته با کاهش 50 درصدی همراه بود به طوری که بودجه قرآنی سال گذشته 200 میلیارد تومان در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، ولی امسال این مبلغ به 100 میلیارد تومان کاهش یافت.

البته از بودجه قرآنی سال 1395 تنها بخشی اندکی تخصیص یافت که این مبلغ نتوانست مشکلی را از برنامه‌های قرآنی دستگاه‌ها رفع کند. اما امسال ظاهراً با راه‌اندازی صندوق مشارکت شورای توسعه فرهنگ قرآنی تخصیص بودجه منشور روند متفاوت‌تری از سال گذشته دارد به طوری که چندی پیش مسئولان از ابلاغ 85 درصد بودجه قرآنی سال 1396 و تخصیص آن تا پایان تابستان خبر دادند که امیدواریم محقق شود.

«حسن محمدی دبیر شورای راهبردی فعالیت‌های قرآنی اربعین در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد برگزاری ۷۵۱ محفل قرآنی در ایران و عراق همزمان با اربعین حسینی. وی با بیان اینکه محوریت فعالیت‌های قرآنی در این ایام هم‌راستا با طرح قرآنی 1451 سوره‌های مبارکه «ملک و واقعه» است، افزود:امسال برنامه‌های قرآنی اربعین حسینی از داخل کشور شروع می‌شود به طوری که در تمامی استان‌های کشور به ویژه استانی‌های هم مرز با کشور عراق محافل قرآنی برگزار خواهد شد.»

«جدیدترین تلاوت محمدحسین سبزعلی+ دریافت»، «اجرای گروه محمد‌ رسول‌الله(ص) در کربلای معلی+عکس» و « ترتیل صفحه ۱۷۱ قرآن با صدای استاد «پرهیزکار»+صوت» دیگر خبرهای فعالیت‌های قرآنی امروز خبرگزاری فارس را تشکیل می‌دهند.

باشگاه خبرنگاران؛

خبرنگاران باشگاه خبرنگاران امروز بیشتر به مطالب دینی پرداخته بودند تا اخبار قرآنی، به نحوی که امروز در این خبرگزاری می‌خوانیم: « حدیث روز؛ شگفت‌انگیزترین عضو بدن انسان کدام است؟»، «مداحی سید مهدی حسینی در ستایش امام علی (ع)»، «همراه با شهدا؛ زندگی نامه شهید الهیارلو» و « روزشمار محرم. بیست و یکم ذی‌الحجه؛ پیوستن زهیر‌بن‌القین‌بحلی به امام حسین (ع)».

خبرگزاری میزان؛

خبرگزاری میزان تا ساعت 15:30 امروز هیچ خبر جدیدی در سرویس دین و اندیشه خود منتشر نکرده است.

روزنامه کیهان؛

روزنامه کیهان امروز سه‌شنبه 21 شهریور ماه صفحه معارف خود را منتشر کرده است. در این صفحه اخباری از قبیل: « بازتاب‌ رفتار انسان در زندگی و هستی به قلم امیر صداقت»، « جرعه های معرفت-شرح حدیث معصومین (ع) در کلام رهبر انقلاب؛ فضیلت و ارزش جویندگان علم و عالمان»، « به مناسبت فرا رسیدن اولین سالگرد ارتحال آیت‌الله یکتایی امام جمعه فقید خلخال؛ «یکتا»یی که درگذشت»، «نتیجه اتمام حجت دوطرفه!»، «چرایی عدم استجابت دعا!(حکایت خوبان)» و « امام علی(ع) و حقوق اجتماعی(پرسش و پاسخ)» منتشر شده است.

در سایر صفحات کیهان نیز می‌خوانیم: «شخصیت‌ها، گروه‌ها و کارشناسان فرهنگی و سیاسی: مسلمانان میانمار قربانی یک توطئه سازمان یافته‌اند /دیگر آبرویی برای سازمان‌های بین‌المللی نمانده است» و «زنجیره‌ای‌ها برای تطهیر «سوچی»، قاتل مسلمانان میانمار به خط شدند».

روزنامه جمهوری اسلامی؛

تیتر یک روزنامه جمهوری اسلامی امروز به وضعیت مسلمانان میانمار اختصاص دارد. «هزاران پناهجوی خسته، بیمار و گرسنه روهینگیایی در انتظار کمک» تیتری است که برای این خبر انتخاب شده است.

این روزنامه امروز در صفحه جبهه و جنگ خود منتشر کرده است: «بچه‌های اطلاعات عملیات لشکر 10 سیدالشهدا/ روایت حاج احمد غلامی از تلاش‌های لشکر 10 سیدالشهدا در عملیات خیبر»، «شهید محمد مهدی خادم الشریعه؛ اولین فرمانده تیپ 21 امام رضا(ع)؛ پاسداری شجاع، پرهیزکار، آراسته، منظم و مهربان بود» و «خلبان شهید ایدن مصطفی حمید؛ خلبان عراقی که از دستور بمباران شیمیایی حلبچه خودداری کرد».

در صفحه فرهنگ امروز روزنامه جمهوری اسلامی می‌خوانیم: «توصیه‌هایی برای برگزاری باشکوه‌تر عزاداری حسینی»، «بحث اخلاقی 3/ خوش گمانی و بدگمانی» و «اخلاق اسلامی 23».

همچنین این روزنامه خبر « گفت و گو با آیت‌الله بنی طبا که شبانه برایش جانشین فرستادند!» امام جماعت قدیمی و پر سابقه شرق تهران که به صورت ناگهانی عزل و روحانی دیگری جانشین ایشان در مسجد شده است را منتشر کرده است. در بخش‌هایی از این مصاحبه آمده است: « من پیرمرد موقع غروب به مسجد رفتم نماز بخوانم که یک روحانی در محراب به من گفت شما حق نداری نماز بخوانی! پرسیدم شما که هستی و از کجا آمده ای؟ گفت امور مساجد به من گفتند که من بیایم نماز بخوانم. این آبرو ریزی و تحقیر مومن است و آیا درست است؟ اگر درست است و مقام معظم رهبری قبول دارند ما حرفی نداریم.
بنده چون طرفدار وحدت هستم از رفقا تقاضا کردم هیچ کس به نفع من صحبت نکند، چون این روحانی هم لباس من هستند و نمی‌خواهم آبروی روحانیت برود و همه اقتدا کردند ولی خودشان گفتند که ما فرادا خواندیم».

روزنامه اطلاعات:

این روزنامه امروز از «آغاز صدور روادید زائران اربعین حسینی»، «پرداخت مطالبات سال ۹۵ خانواده‌های شهدا آغاز شد»، «تشییع پیکر شهید ناجا در یاسوج»، « نرخ پروازهای اربعین شرکت‌های هواپیمایی مشخص شد» و «نرم‌افزار مقتل الحسین(ع) در قم رونمایی می‌شود» خبر داده است.

captcha