شوق اذان گفتن در مسجد مرا در مسیر قرآن قرار داد
کد خبر: 3641352
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۲

شوق اذان گفتن در مسجد مرا در مسیر قرآن قرار داد

گروه فعالیت‌های قرآنی: محمد فتحی‌زاده یکی از مربیان قرآن استان کردستان گفت: یکی از انگیزه‌های اصلی من برای در مسیر قرآن قرار گرفتن اذان گفتن در مسجد بود که در سنین کودکی با کمک امام جماعت مسجد ماموستا جعفری توفیق آن را به دست آوردم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، خوب بودن و خوب ماندن ویژگی انسان‌های بزرگ است و این ویژگی‌ها گاهی انسان‌ها را به حدی بزرگ می کند که همگان سر ارادت در مقابلشان فرود می آورند هرچند که این انسان‌ها از نظر سنی کوچک باشند اما دلی دارند به وسعت آسمان. محمد قصه ما بزرگ مردی است که به واسطه ویژگی‌های اخلاقی که دارد، توانست در مدت زمان اندک در دل تمام اطرافیان خود جایگاه خاصی پیدا کند.

شوق اذان گفتن در مسجد مرا در مسیر قرآن قرار داد

ماموستا محمد فتحی زاده،  متولد 1375 یکی از مدرسان و مربیان موفق قرآنی استان کردستان است که با شیوه‌های و شگردهای خاصی توانسته نور قرآن را در دل شاگردانش روشن کند و بین آنان انس و الفت دیرینه برقرار کند. که همین امر دلیلی شد که برای آشنایی بیشتر مردم با وی مصاحبه‌ای داشته باشیم که در ادامه بیان می‌شود.

فتحی زاده در گفت و گو با خبرگزاری ایکنای کردستان، اظهار کرد: از سنین کوکی وقتی بچه‌های کوچه و خیابان را می‌دیدم که هر کدام یک عم جزء قرآن به دست دارند و به مسجد برای کلاس قرآن می‌روند من هم علاقمند شدم که در کلاس‌های قرآن حضور داشته باشم که با خرید یک عم جزء قرآن من نیز کار خود را در این عرصه گرانبها آغاز کردم.

شوق اذان گفتن در مسجد مرا در مسیر قرآن قرار داد

وی افزود: من یادگیری قرآن را از مسجد و زیر نظر ماموستا اکرم و با همکاری شاگردانش در مسجد روستای ننله از توابع شهر سنندج آغاز کردم که وقتی موفقیت خود را در این عرصه و با تشویق‌های ماموستا عبید جعفری یکی دیگر از اساتیدم و مشوق اصلی من، دیدم دیگر در این عرصه با حضور قلب ماندگار شده و تا به امروز یک خدمتکار کوچک برای قرآن هستم.

این مربی قرآن عنوان کرد: یکی از انگیزه‌های اصلی من برای در مسیر قرآن قرار گرفتن اذان گفتن در مسجد بود که در سنین کودکی با کمک امام جماعت مسجد ماموستا جعفری توفیق آن را به دست آوردم.

استادم گفتن چهار بار حی علی صلاة در اذان را نادیده گرفت

وی عنوان کرد: ماموستا عبید جعفری که رغبت مرا برای اذان گفتن دید از من خواست تا یک روز اذان ظهر من در جایگاه مؤذن قرار بگیرم من هم که این کار باعث خوشحالی و شور و نشاط وصف‌ناشدنی در من شده بود این کار را کردم و به همین دلیل و استرس زیاد حی علی صلاة را به جای دو بار چهار بار گفتم و وقتی متوجه شدم که دیر شده بود و انتظار داشتم که بعد اذان با من برخورد بدی شود اما ماموستا جعفری نه تنها خطای مرا به رویم نیاورد بلکه مرا بیشتر تشویق به اذان گفتن کرد.

شوق اذان گفتن در مسجد مرا در مسیر قرآن قرار داد

فتحی زاده بیان کرد: همین تشویق موجب شد که من در اولین سال شرکت در مسابقات قرآن و اذان رتبه اول مسابقات مدرسه اذان را کسب کنم. و در سال دوم در سطح استان رتبه اول را کسب کنم و این انگیزه تنها با اذان گفتن من در مسجد شدت گرفت و دیگر هر روز در مسجد حضور یافته و اذان می گفتم و وقتی می دیدم که مردم در کوچه های از هم می پرسیدند که چه کسی امروز اذان می‌گفت  و صوتش چه زیبا بود، بیشتر انگیزه می‌گرفتم.

وی عنوان کرد: در سال سوم راهنمایی موفق به ختم سی جزء قرآن کریم شدم و در روستای ننله برای شاگردانی که موفق به ختم قرآن شده بودند، مراسمی گرفتند و دیگر من بیشتر در مسجد حضور می‌یافتم.

سال دوم دبیرستان اولین کلاس قرآن را برگزار کردم

این مربی قرآن بیان کرد: در سال دوم دبیرستان اولین کلاس قرآن را برگزار کردم اما چون مردم من را کم سن و سال می‌دیدند کمتر به من اعتماد می‌کردند و به فرزندانشان اجازه نمی دادند در کلاس‌های قرآن من شرکت کنند.

شوق اذان گفتن در مسجد مرا در مسیر قرآن قرار داد

وی عنوان کرد: بعد از آن من یادگیری قرآن را به صورت تخصصی  زیر نظر اساتیدی همچون زاهد مرادی، منوچهر گرامیاری و ژاله حیدری مقدم آغاز کردم و توانستم با کمک اساتیدم به موفقیت های بیشتری دست پیدا کنم.

فتحی زاده ادامه داد: برای حضور بیشتر در کلاس‌های قرآن من یک تحقیق کلی انجام دادم و از تجربه اساتید قرآنی سطح استان و بزرگان و پیشکسوتان این عرصه بیشتر بهره بردم.

اهرم ورزش انگیزه ای برای حضور در کلاس های قرآن من شد

وی با اشاره به اینکه امروزه کودکان و نوجوانان و حتی والدین آن ها نیاز به مشوق برای حضور در کلاس‌های قرآن دارند، افزود: من برای این امر از اهرم ورزش استفاده کردم که بسیار کارساز بود و توانستم تعداد شرکت‌کنندگان در کلاس‌های قرآن را بالا ببرم.

شوق اذان گفتن در مسجد مرا در مسیر قرآن قرار داد

این مربی قرآن در ادامه گفت: تاکنون 350 قرآن آموز در کلاس‌های قرآن من شرکت کرده‌اند که توانستم سه تیم فوتبال را از بین آنان تشکیل دهم و هر بازیکن فوتبال با شرط حفظ جزء 30 و 29 قرآن می‌تواند در مسابقات فوتبال شرکت کند که همین امر موجب شده که تمام بازیکنان تیم‌های فوتبال من دو جزء قرآن را حفظ کرده باشند.

وی عنوان کرد: همین کمک گرفتن از قرآن و شرکت در کلاس‌های قرآنی زمینه کسب رتبه اول مسابقات فوتبال بخش مرکزی سنندج را از آن خود کردیم، سه نفر از شاگردانم در تیم منتخب فوتبال استان هستند و کردوان طاعت‌نی از شاگردان موفق کلاس در تیم ملی تکواندو حضور دارد که تمام این استعدادها با حضور در کلاس‌های جانبی فعالیت‌های قرآنی به دست آمده است.

شوق اذان گفتن در مسجد مرا در مسیر قرآن قرار داد

شورای قرآن آموزی را در مسجد راه اندازی کردیم

فتحی‌زاده عنوان کرد: در مسجد شورای قرآن آموزی را به کمک شاگردان راه‌اندازی کردیم و پنج نفر را به انتخاب خودقرآن آموزان انتخاب کرده و اجرای برنامه های قرآنی را با نظارت شورا انجام می دهیم این امر یکی دیگراز  دلایل اصلی افزایش شاگردان من در کلاس‌های قرآن بود.

وی عنوان کرد: برای تشویق فرزندان به احترام به والدین براساس آیات قرآن، کسانی را که در طول هفته به پدر و مادر خود احترام گذاشته و به آن‌ها کمک کرده‌اند در آخر هفته با تأیید والدین به اردو می‌بریم که همین خود به نوعی مشوق برای آن‌ها تبدیل شده است. حضور حداقل یک فرض نماز در مساجد هم جایزه داشت.

شوق اذان گفتن در مسجد مرا در مسیر قرآن قرار داد

این مدرس قرآن به انگیزه و مشوق‌های دیگر خود برای قرآن‌آموزان اشاره کرد و گفت:  تب لت، لباس‌های تیم‌های قوی فوتبال جهان، توپ فوتبال، کفش ورزشی و ... را خریداری کرده و در ویترین چند طبقه‌ای مسجد گذاشتم و کسانی که موفق به حفظ قرآن، ختم قرآن، مسابقات قرآنی و ... می‌شدند این جوایز به آن‌ها تعلق می گرفت که وقتی بچه‌ها این جوایز را در ویترین می‌دیدند بیشتر در کلاس‌های قرآن شرکت می‌کردند و تمام تلاش خود را به کار می‌گرفتند.

توسعه بیشتر فعالیت‎های قرآنی نیاز به حمایت دارد   

وی افزود: من تمام کارهایی را که برای تشویق و ایجاد انگیزه انجام می‌دهم را بدون کمک هیچ ارگانی و فقط با کمک حق عضویت بچه‌ها انجام می‌دهم که در این راستا نیاز به حمایت بیشتر دارم.

فتحی‌زاده با اشاره به اینکه آموزش طلبگی را از حجره‌های سنتی آغاز کرده ام، بیان کرد: در حال حاضر به مدت هفت سال است که من درس طلبگی را آغاز کرده‌ام و در دانشگاه دانشجوی ترم سوم فقه و مبانی حقوق اسلامی هستم و امام جمعه مسجد روستای یونس آباد هستم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تبلیغات و ترویج کلاس های قرآن من تا حدی در سطح روستا افزایش یافت که از 23 نفر جوانان روستا که کار آن ها فقط حضور در قهوخانه و کشیدن سیگار و قلیان بود، 18 نفر در کلاس‌های من شرکت کردند و 11 نفر از آنان در حال حاضر حافظ جزء 30 قرآن هستند.

در گوش 158 نوزاد اذان گفتم

این مدرس قرآن بیان کرد: به دلیل اینکه سن و سال من نسبت به سایر ماموستاها و مربیان قرآن کم است مردم بسیار علاقمندند که من در گوش فرزندانشان اذان بگویم که تاکنون من در گوش 158 نوزاد روستا اذان گفته‌ام که اسم همه آن‌ها را در یک دفترچه نوشته‌ام.

وی با اشاره به مشکلات کنونی جامعه گفت: یکی از مشکلات اصلی جامعه کنونی ما به ویژه بین جوانان فاصله گرفتن از قرآن و معنویات است و دلیل اصلی این امر آن است که ما به صورت ریشه‌ای در دوران کودکی با آنان کار نکرده‌ایم  و وقتی سن آن‌ها بالا می‌رود دیگر انگیزه‌ای برای این کار ندارند.

راه‌اندازی بزرگترین مؤسسه قرآن کشور آرزوی دیرینه‌ام است

وی بیان کرد: یکی دیگر از کارهای شاخصی که من در سطح کلاس‌های قرآن انجام می‌دهم این است که دوماه یکبار دانش‌آموزان را به سرای سالمندان می‌برم که هم کسانی که در آنجا هستند، خوشحال شوند و هم بچه‌ها از نزدیک با مشکلات و ناراحتی‌های پیرمردان و پیرزنانی که در سرای سالمندان هستند، آشنا شوند و بیشتر به والدینشان احترام بگذارند.

شوق اذان گفتن در مسجد مرا در مسیر قرآن قرار داد

وی در پایان به آرزوها و اهداف خود اشاره کرد و یادآور شد: آرزو دارم هیچ قهوه‌خانه‌ای در سطح روستا ننله وجود نداشته باشد که تاکنون موفق به تعطیلی دو مکان از پنج قهوه‌خانه موجود در روستا شده‌ام و دیگر آرزوی من راه‌اندازی بزرگترین مؤسسه قرآنی کشور و راه‌اندازی مدرسه قرآن با 900 قرآن‌آموز در سطح روستای ننله است.

captcha